تحلیلگر مسائل غرب آسیا مطرح کرد؛

امنیت جمهوری اسلامی در گرو ناامنی محیط تصمیم‌گیری آمریکا

سعدالله زارعی گفت: منظور رهبر معظم انقلاب اسلامی از سخنان‌شان در دیدار با فرماندهان سپاه تعقیب کردن امنیت فراتر از مرزهای ایران است. بنابراین امنیت پیدا کردن جمهوری اسلامی مساوی است با ناامن شدن محیط تصمیم‌گیری آمریکا.
کد خبر: ۳۶۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ - 11October 2019

امنیت جمهوری اسلامی در گرو ناامنی محیط تصمیم‌گیری آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برنامه گفت‌وگوی سیاسی با موضوع (واکاوی تقابل‌ها در منطقه غرب آسیا و چشم‌انداز آن) با حضور سعدالله زارعی، تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

سعدالله زارعی در مصاحبه با اشاره به وضعیت ناآرامی‌های اخیر عراق رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: در این رابطه سه مساله مطرح است، نخست این‌که اکنون مردم عراق با مشکلاتی مواجه هستند و این را نمی‌توان کتمان کرد و در حال حاضر مردم مشکل آب، برق، گاز، جاده و تا حدی مشکل امنیت وجود دارد، اگرچه عراق در نوع خودش کشور ثروتمندی است، به طوری که تقریبا روزی سه و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، البته یک سوم از این نفت صادراتی به جیب آمریکایی‌ها می‌رود.

وی افزود: آمریکا به بهانه آزادسازی عراق از دست صدام به صورت اقساط از حساب نفت آن برداشت می‌کند. در واقع عدد به اصطلاح هفت تریلیون دلار که فاکتور کردند که مثلا در عراق هزینه شده که به شکلی می‌خواهند غرامت آن‌را از حساب نفت عراق برداشت کنند. با این حال دو سوم نفت در روز رقم کمی نیست، یعنی باز هم صحبت از دو و نیم میلیون بشکه نفت است. برای همین مردم سوال می‌کنند چرا با فروش این تعداد بشکه نفت در روز هنوز مشکل برق حل نشده است؟

تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: نکته دیگر این است که آیا همه مشکلات به دولت عادل عبدالمهدی برمی‌گردد؟ به عبارتی آیا دولتی با قدمت یک ساله می‌تواند مشکلات عراق را حل و فصل کند؟ از طرفی تظاهرات و اعتراض‌ها امروز آغاز نشده، بلکه درست چند ماه پس از روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی شاهد موج تظاهرات اعتراضاتی درباره مطالبات معیشتی مردم بودیم. لذا این سوال مطرح است که چرا به این سرعت اعتراض‌ها علیه دولت عبدالمهدی شکل گرفت؟

سعدالله زارع گفت: در همان موقع مشخص شد که دست عناصر خارجی پشت قضایا است. در حالی که مطالبات مردمی درباره برق، آب و گاز است، بعد یک عده کنسولگری جمهوری‌اسلامی در بصره را به آتش می‌کشند! در حالی که همان مقدار برق مصرفی بصره از ایران گرفته می‌شود. چگونه این حرکت و اعتراض‌ها با هم جمع می‌شود؟ اشاره کردم در عراق مشکلاتی وجود دارد و واقعا مردم در بعضی مسائل مشکل دارند، اما در این میان بعضی دست‌های طراح وجود دارند تا برخی فریب بخورند و در یک میدان اشتباه بازی کنند.

وی افزود: چگونه برخی مسائل را می‌توان تعبیر و تفسیر کرد، هم در عراق مشکل برق وجود دارد و هم منبع تامین کننده برق بخشی از عراق را با مشکلاتی مواجه می‌کنند؟ چه پاسخی می‌توان برای این وضعیت پیدا کرد؟ در همان ایامی که کنسولگری جمهوری‌اسلامی در بصره دچار خسارت شد، افرادی دستگیر شدند که بعدها مشخص شد که این افراد از یک مرکز در اربیل دستور می‌گرفتند که این مرکز هم از سعودی‌ها و آمریکایی‌ها خط و نقشه‌های خود را می‌گرفت. در واقع مدیریت اعتراضات را در آن موقع به عهده داشتند.

زارع ادامه داد: امروز شرایط در منطقه خاورمیانه به گونه‌ای است که نمی‌توان امنیت را مقوله‌ای دانست که تنها بتوان آن را در داخل مرزهای کشور تعریف کرد، بلکه امنیت یک مساله به هم پیوسته است. زمانی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته بودند که امنیت مثل هوا می‌ماند که در منطقه گسترش دارد. لذا هوای آلوده در سوریه می‌تواند در منطقه عراق وارد شود و از عراق تلفات بگیرد. از عراق به ایران منتقل شود و ایران را دچار خسارت کند. اگرچه حضرت امام خامنه‌ای در دیدار اخیر با فرماندهان سپاه خواستند که در منطقه حضور داشته باشیم، منظور ایشان از این سخنان حضوری فراتر از آنچه امروز است بود و این‌که باید امنیت را فراتر از مرزهای ایران تعقیب و تامین کرد. از این رو مشخص است که امنیت پیدا کردن جمهوری اسلامی مساوی است با ناامن شدن محیط تصمیم‌گیری آمریکا.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها