وزیر خارجه عراق: حمله ترکیه باعث تقویت گروه‌های تروریستی می‌شود

در ادامه مخالفت های مکرر مقامات عراق با تهاجم ترکیه به شمال شرقی سوریه، وزیر خارجه این کشور این حمله را موجب تقویت توان گروه‌های تروریستی دانست.
کد خبر: ۳۶۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ - 12October 2019

وزیر خارجه عراق: حمله ترکیه باعث تقویت گروه‌های تروریستی می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در ادامه مخالفت های مکرر مقامات عراق با تهاجم ترکیه به شمال شرقی سوریه، وزیر خارجه این کشور این حمله را موجب تقویت توان گروه‌های تروریستی دانست.

محمد علی الحکیم روز شنبه در نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در خصوص حمله ترکیه به شمال سوریه، طی سخنانی تصریح کرد که حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، بحران های انسانی در این کشور و رنج های مردم سوریه را افزایش می دهد و توان تروریست ها را برای سازماندهی دوباره بالا می برد.

وی افزود: این اقدام همچنین تلاش های جامعه بین الملل برای یافتن راه حل سیاسی که پایان بخش رنج مردم سوریه و خونریزی ها در این کشور باشد و همچنین مبارزه با سازمان های تروریستی بویژه داعش را که خطری برای کشورهای منطقه و جهان است و صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد، تضعیف خواهد کرد.

الحکیم، تهاجم ترکیه به سوریه را دارای تبعات منفی بسیار بر کشورهای منطقه و بویژه عراقی دانست که همچنان از آثار ویرانگر جنگ داعش رنج می برد.

وی گفت: حمله ترکیه همچنین احتمال افزایش بیش از پیش درگیری ها در سوریه و منطقه را بیشتر می کند.

وزیر امور خارجه عراق از اتحادیه عرب خواست تعلیق عضویت سوریه را لغو کند و در کنار این کشور در مقابله با تبعات حمله ترکیه قرار گیرد.

الحکیم همچنین از جامعه بین المللی خواستار مسوولیت شناسی و اقدام سریع برای پایان عملیات نظامی و یافتن راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه شد.

همزمان با سخنان وزیر خارجه عراق و در ادامه تلاش مقامات این کشور برای مهار تبعات ناشی از تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه، دفتر ریاست جمهوری عراق از گفت و گوی تلفنی جداگانه برهم صالح با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تاکید بر ضرورت پایان فوری عملیات نظامی ترکیه خبر داد.

تهاجم نظامی ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه و انتشار گزارش‌هایی از احتمال آزادسازی هزاران عضو داعشی که هم اکنون در اختیار گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) بسر می‌برند، نگرانی‌های جدی را در عراق ایجاد کرده است.

رییس جمهوری عراق پیش تر در تماس های تلفنی جداگانه با عبدالله دوم پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر، محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب درباره تحولات مربوط به تهاجم نظامی ترکیه گفت و گو و رایزنی کرده بود.

یکی از تبعات خطرناکی که هجوم ترکیه می تواند داشته باشد و در واکنش های رسمی بغداد به آن اشاره شده است، امکان بازگشت تروریست ها به عراق و سازماندهی مجدد آنها و تهدید بیش از پیش امنیت عراق است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار