یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

یک بام و دوهوای ترامپ در مذاکره با ایران

ترامپ از مذاکره با ایران حرف می‌زند! اما سیاست فشار حداکثری و تحریم را هم در برنامه‌اش دارد. پس از ناکامی شینزوآبه در ماموریتش در تهران دست به دامن عمران خان شده و با میانجی‌گری جدید دوباره سعی دارد مذاکره با ایران را از سر بگیرد.
کد خبر: ۳۶۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸ - 15October 2019

ترامپ درمانده تر از دیروزگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس ـ سمانه حسن‌خانی؛ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن چهار ماه پیش به ایران آمد و در این سفر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

در کنار این دیدار مهم، این مقام ژاپنی حامل پیامی از سوی رییس جمهور آمریکا بود. شینزو به‌عنوان یک میانجی دیپلماتیک میان دو کشور ایران و آمریکا قصد داشت که ایران با آمریکا مذاکره کند که در این ماموریت ناکام ماند.

ترامپ پس از اتمام ماموریت نخست وزیر ژاپن در اقدامی غیر حرفه‌ای دست به بلوف‌های سیاسی زد و در حساب توییتری خود اعلام کرد که ایران به دنبال مذاکره با آمریکاست.

ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شد که او در ماه‌های گذشته با لفاظی‌های تهدید نظامی تا پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط را برای مجاب کردن ایران به گفت‌وگو در پیش گرفت اما موفق نشد.

رفتار متناقض ترامپ خنده‌دار است! از مذاکره با ایران حرف می‌زند اما سیاست فشار حداکثری و تحریم را هم در برنامه اش دارد. پس از ناکامی شینزوآبه در ماموریتش در تهران حال دست به دامن عمران خان شده و با میانجی‌گری جدید دوباره سعی دارد مذاکره با ایران را از سر بگیرد.

نخست وزیر پاکستان چند روز گذشته به تهران آمد و در نشست خبری مشترک با روحانی از درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از وی برای تسهیل گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خبر داد.

عمران خان گفت: «امروز جزئیات درخواست رئیس جمهور آمریکا را بررسی کردیم؛ البته ما می‌دانیم که سختی‌هایی در این زمینه وجود دارد اما برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و امضای دوباره برجام از جانب همه اعضای ۱+۵ از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.»

وی افزود: «البته ایران در این زمینه موضوعات و ملاحظاتی دارد و ما علاقمندیم که به نقش خود به عنوان تسهیل کننده ادامه دهیم.»

رییس جمهور کشورمان هم در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه هم بار دیگر تاکید کرد که «مشکل ما مواجهه با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره نیست، این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل‌شان تأمین می‌شود یا نه. برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری در آمریکا چه‌کسی باشد. البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید «من به او چیزی نگفته‌ام»! یا توییت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.

روحانی اظهار داشت: ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم.»

اما رییس جمهور آمریکا با راه انداختن جنگ اقتصادی و زیر پاگذاشتن برجام، ترک میز مذاکره، تحریم رهبر انقلاب اسلامی، وزیر امور خارجه و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان تروریستی، باید خواب مذاکره با ایران را ببیند.

ترامپ فکر می‌کند ایران با فشارهای اقتصادی، تسلیم خواسته‌های غیر منطقی‌اش خواهد شد. بیشتر از یک سال از خروج آمریکا از برجام  می گذرد اما این کشور تا به امروز نه تنها به هیچ یک از اهدافش دست نیافته، بلکه به بن‌بست سیاسی رسیده است.

موضع محکم و منسجم ایران در برابر تحریم‌ها، تهدیدها باعث سردرگمی بیشتر آنها شده و هر چه قدر کشورمان در اهداف و عملکردش اراده قوی و مستحکم دارد ایالات متحده سرگردان و کلافه است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار