یادداشت/ عصمت دهقانی

اربعین تجلی صبر زینبی است

اربعین، تجلی صبر زینبی، استقامت و پایداری در برابر ظلم، رسوایی یزیدیان، شکستن حرمت اهل بیت (ع) است و از طرفی یکی از عوامل ماندگاری حادثه عاشورا است.
کد خبر: ۳۶۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ - 19October 2019

اربعین تجلی صبر زینبی استگروه استان‌های دفاع‌پرس– عصمت دهقانی؛ از مصیبت عظمای کربلا 40 روز گذشت در این 40 روز کربلا غمگین‌ترین غروب‌هایش را به نظاره نشست و 40 روز است که زمین و آسمان  غرق در ماتم‌اند.

امام صادق(ع) فرموند: «یا زُرارَة! إِنَّ السَّماءَ بَکَتْ عَلی الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلام اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أرْبَعینَ صَباحاً بِالسَّواءِ وَ إِنًّ الشَّمْسَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحَمْرَةَ... وَ إِنَّ الْمَلائکَةَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً عَلَی الْحُسَینِ(ع)؛

  ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین(ع) خون گریه کرد و زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست به تیره و تار شدن و خورشید با کسوف و سرخی خود چهل روز گریست... و ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند»

 آری اربعین، تجلی صبر زینبی، استقامت و پایداری در برابر ظلم، رسوایی یزیدیان، پاهای پر آبله، شکستن حرمت اهل بیت(ع) است و از طرفی یکی از عوامل ماندگاری حادثه عاشورا است.

اگرچه بعد از واقعه عاشورا، دوستداران و شیفتگان اهل بیت(ع) به یاد مظلومیت کاروان اسرای دشت کربلا سعی کرده اند زیارت پرفیض اربعین را بجا آورند؛ در سال‌های اخیر با وجود بایکوت شدید رسانه‌های معاند اسلام، پیاده روی اربعین حال و هوای دیگری دارد و هر ساله باشکوهتر از سال گذشته برگزار می‌شود.

به راستی چه رازی در عشق به اباعبدالله الحسین(ع) نهفته است که با وجود تمامی توطئه‌ها و دسیسه‌های شیطانی یزیدیان زمان برای کمرنگ جلوه دادن حماسه حسینی و تفرقه افکنی بین مسلمان بویژه دو ملت عراق و ایران، حتی مرزهای جغرافیایی و تفاوت در زبان، نژاد، قومیت و فرهنگ‌ها نمی‌توانند باعث عدم حضور مشتاقان اهل بیت(ع) در اجتماع عظیم دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) در مانور جهانی اربعین باشد و این حرکت کاملا مردمی جهانیان را مات و مبهوت خود کرده است.

 بار دیگر اربعین حسینی از راه  رسید و سیل مشتاقان و دلدادگان سرور آزادگان جهان که چندین روز است از اقصی نقاط جهان با پای دل عزم سفری عاشقانه کرده اند و گرسنگی، تشنگی، خستگی برای‌شان معنایی ندارد وارد سرزمینی شده اند که عزیزانی از سلاله پاک نبی اکرم(ص) را در دل خود جای داده است. هرچه به وعده گاه عاشقی نزدیکتر می‌شوند گام‌هایشان را پر صلابت‌تر بر می‌دارند که بگویند مولا جان راهت ادامه دارد.

فرقی ندارد زن و مرد پیر و جوان کارمند و کشاورز شهری یا روستای همه در کنار هم همدل و همنوا با هم فریاد «یا حسین» سر می‌دهند و عشق و اردات خالصانه خود را به اباعبدالله و یارانش نشان می‌دهند.

آریᴉ عاشورا یک مکتب است با آموزه‌های فراوان که برکات آن در اربعین حسینی دیده می‎شود تا جایی که بسیاری از دعوت شدگان به خوان کریمانه امام حسین(ع)، با الگو پذیری از ایشان حتی فرزندان خردسال خود را نیزبه این میدان نمایش اتحاد مسلمانان آورده ‌ا ند که بگویند  مولا جانᴉ ما نیز همه هستی مان را به معرکه آورده‌ایم و از طرفی به دشمان بفهمانند دانش آموختگان بزرگترین دانشگاه  آزادگی و ظلم ستیزی تاریخ بشریت هستیم که از استاد خویش آموخته ایم با جان و مال و فرزندانمان در مقابل زور گویان و ظالمان قد اعلم خواهیم کرد.

اربعین فرصت بسیار ارزشمندی  برای بررسی درس‌ها و عبرت‌های عاشورای حسینی است، فرصتی برای روایت گری قصه عاشورا که از عرفه شروع شد و  به  کربلا  رسید تا ظهور ادامه دارد و بذری که در عاشورای 61 در باغستان اسلام ناب محمدی(ص) کاشته شد امروز به یاری خداوند منان به ثمر نشسته است و با ظهور  منجی عالم بشریت، مهدی موعود(عج) عطر دل انگیز آزادی آن همه جهان را دربر خواهد گرفت.

 چه زیبا پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لا تَبرُدُ أبَدا؛ در کشته شدن حسین، حرارتى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد نمى‌شود.

خطه شهید پرور لرستان که روزگاری نه چندان دور محل عبور بسیاری از رزمندگان مناطق عملیاتی بود در سال‌های اخیر با برپایی مواکبی در شهرهای این استان افتخار خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی  از 18 استان کشور و برخی از کشورهای خارجی  داشتند و  اشخاصی که مخلصانه با خادمی در این موکب‌ها عشق و اردات خود را به خاندان اهل بیت(ع) اینگونه نشان  دادند به نوعی یاد آور فعالین ستادهای پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس هستند و   خدمت رسانی و امدادگری همین خادمین به سیل زدگان حادثه سیل فروردین ماه سال جاری نشان از یک جریان سازی دارد.

در روزهای که برخی‌ها سعی در حذف نام شهدا در سطح شهرها و خیابان‌ها دارند؛ از زیبایی‌های این موکب‌ها مزین شدنشان به عکس شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای راه امنیت و شهدای مدافع حرم بود.  

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار