هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها برای ایجاد ناآرامی در لبنان/ بحران اقتصادی لبنان با استعفا حل نمی‌شود

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به موج‌سواری جریان‌های سیاسی مخالف جریان 8 مارس، بر روی اعتراضات اخیر مردم لبنان، گفت: تمام جریان‌های سیاسی باید از طریق مذاکره، راه‌های برون‌رفت از این بحران را پیدا کنند و استعفای نخست‌وزیر لبنان و تشکیل کابینه جدید کمکی به حل این بحران نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۶۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶ - 21October 2019

برنامه‌ریزی آمریکا، فرانسه و عربستان برای ایجاد بحران در لبنان / موج‌سواری جریان‌های سیاسی مخالف 8 مارس بر روی اعتراضات مردمحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درباره تحولات اخیر کشور لبنان و اعتراضات مردمی نسبت به شرایط نامساعد اقتصادی در این کشور اظهار داشت: برخی وزرای کابینه سعد الحریری وابسته به غرب هستند و سعی کردند از طریق برنامه‌ریزی‌های غلط اقتصادی، این شرایط را برای ایجاد یک بحران اجتماعی آماده کنند و این پروسه‌ای کاملا برنامه‌ریزی شده بود که از ماه‌ها قبل توسط آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی برنامه‌ریزی شد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا، فرانسه و عربستان در تشدید بحران اقتصادی کشور لبنان نقش داشتند، گفت: هدف این کشورها این است که جریان 8 مارس را از حاکمیت لبنان و عرصه سیاسی این کشور دور کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: تحریم‌ها و قطع کمک‌‌های مالی صورت گرفته از سوی آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی، موجب تشدید این شرایط در لبنان شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت سعد الحریری در حوزه اقتصادی بسیار ناکارآمد ظاهر شده است، افزود: دولت نتوانست به مطالبات مشروع رفاهی مردم پاسخ دهد و اتفاقات اخیری که در کشور لبنان رخ داد، حاصل وضعیت اقتصادی ضعیف لبنانی‌ها در سال‌های اخیر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به موج‌سواری جریان‌های سیاسی مخالف جریان 8 مارس، بر روی اعتراضات اخیر مردم، خاطرنشان کرد: جریان 14 مارس سلسله اتهاماتی را متوجه جریان 8 مارس کردند؛ همچنین وانمود می‌کنند که وزرای جریان 8 مارس ناکارآمد هستند و باعث به‌وجود آمدن این وضعیت در لبنان هستند.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه دولت سعد الحریری حاصل یک انتخاب کاملا مردمی بود، تصریح کرد: نخست‌وزیر لبنان تلاش می‌کند از طریق استعفا و فشار بر میشل عون رئیس جمهور لبنان، کابینه‌ای یک‌دست با حضور یک جریان سیاسی تشکیل دهد و جریان 8 مارس را از کابینه دور کند.

لزوم پیدا کردن راهکارهای اصولی برای بحران اقتصادی لبنان

وی درخصوص موضع‌گیری دبیرکل حزب‌الله لبنان نسبت به اتفاقات اخیر این کشور، گفت: سیدحسن نصرالله با بیانات اخیر خود، اعلام کرد که جریان 8 مارس خواهان استعفای سعد الحریری نیست و باید راهکارهای اصولی برای این بحران اقتصادی پیدا شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: سیدحسن نصرالله معتقد است که تمام جریان‌های سیاسی باید از طریق مذاکره، راه‌های برون‌رفت از این بحران را پیدا کنند و استعفای نخست‌وزیر لبنان و تشکیل کابینه جدید کمکی به حل این بحران نخواهد کرد.

هانی‌زاده با بیان اینکه دولت لبنان قادر به بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود نیست، افزود: این بحران اجتماعی نیازمند همکاری و همدلی داخلی لبنان بدون دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است.

وی تصریح کرد: متاسفانه سعد الحریری به‌دلیل ناکارآمدی برخی از جریان‌های سیاسی وابسته به غرب، نتوانست یک برنامه اقتصادی تعریف کند و مجلس هم با توجه به حضور جریان‌های مختلف، نتوانست با دولت همکاری کند؛ بنابراین هم سعد الحریری و هم برخی جریان‌های سیاسی در ایجاد این بحران نقش داشته‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان یادآور شد: سعدالحریری در حال حاضر سعی می‌کند، جریان 8 مارس را از کابینه خودش خارج کند و یک کابینه وابسته به غرب را تشکیل دهد و ادامه کمک‌های آمریکا به لبنان به این وابستگی دارد که کابینه‌ای یک‌دست، وابسته به غرب و بدون حضور جریان 8 مارس تشکیل شود.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار