عصر امروز در خانه کتاب؛

«حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه تجلیل شد+ عکس

بیستمین دوره عصر کتاب ویژه بزرگداشت «حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه در سرزمین وحی عصر امروز در خانه کتاب برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸ - 22October 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، بیستمین دوره عصر کتاب ویژه بزرگداشت «حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه در سرزمین وحی عصر امروز در خانه کتاب برگزار شد.

حسینی‌پور: «واثقی» میراث‌داری شیعه را انجام داده است
نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب در ابتدای این مراسم اظهار داشت: حجت‌الاسلام حسین واثقی ازجمله پژوهشگران سخت‌کوشی است که به تنهایی کار یک نهاد دولتی را انجام داده و افکار گذشتگان را به آینده منتقل کرده است.

وی گفت: سخت‌کوشی از جمله ویژگی‌های استاد واثقی است. ایشان تا متوجه شدند به دو شهر مکه و مدینه پرداخته نشده است، نگارش کتاب «ذخیره حرمین شریفین» را آغاز کردند و در زمینه شیعه میراث‌داری کردند. وی این شهرها را از زاویه دید شیعی تدوین کردند.

«حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه تجلیل شد+ عکس

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: شناخت شخصیت‌های شیعی کار ساده‌ای نیست و آثار ایشان در این زمینه بی‌نظیر است. تنها بودن ایشان در کارهایشان که با اخلاص و عشق همراه بوده، موجب برکات زیادی شده است.

در ادامه این مراسم علی‌اکبر زمانی‌نژاد پیام حجت‌الاسلام علامه رضا استادی درخصوص خدمات «حجت‌الاسلام حسین واثقی» را قرائت کرد.


رحمتی: پژوهش‌های واثقی بنیادین و موجب باز شدن زمینه‌های جدید پژوهش است
محمدکاظم رحمتی در ادامه این مراسم در سخنانی پیرامون شخصیت حسین واثقی گفت: کسانی که در حوزه تاریخ تشیع کار کرده‌ام می‌دانند که ما در این زمینه مشکل منابع داریم چراکه مراکز علمی همواره به دلایل مختلف جابه‌جا شده ل لذا منابع یکپارچه‌ای وجود ندارد.

وی گفت: درباره منطقه بحرین قدیم کمبود منابع وجود دارد درحالی که دراین منطقه شیعه وجود داشتند و قدیمی‌ترین مسجد خلیج فارس در نزدیک منامه وجود دارد که نام ۱۲ امام در آن ذکر شده است.

این پژوهشگر درخصوص فعالیت‌های حجت‌الاسلام حسین واثقی گفت: فعالیت‌های استاد واثقی بازسازی تاریخ وسیع شیعه در دو شهر مکه و مدینه از منابع خطی است؛ اتفاقی که برای تحقق آن با سختی‌های زیادی روبرو شده‌اند.

رحمتی پژوهش‌های استاد واثقی را پژوهش‌های بنیادی دانست و تاکید کرد: برخی از پژوهش‌ها موجب باز شدن زمینه‌ برای پژوهش‌های جدید می‌شود که خدمات استاد واثقی از همین دسته می‌باشند.

خامه‌یار: تخصص‌گرایی و روشی ویژه دو شاخصه کارهای واثقی است

«احمد خامه‌یار» پژوهشکر در ادامه این نشست گفت: دو ویژگی اصلی در کار استاد واثقی وجود دارد که پژوهش‌های ایشان را شاخص می‌کند. ویژگی اول تخصص‌گرایی ایشان در حوزه مطالعاتی خاص است که در بین پژوهشگران ایرانی کمتر دیده می‌شود.

«حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه تجلیل شد+ عکس

وی افزود: شیوه و روش استاد واثقی در استفاده از نسخه‌های خطی ویژگی دوم ایشان است. نسخه‌های خطی اسناد تاریخی هستند لذا ما به اطلاعات این نسخه‌ها در کارهای معتبر لازم داریم که واثقی به خوبی از آن‌ها بهره گرفته است.

این پژوهشگر تاکید کرد: استفاده حداکثری استاد واثقی از نسخه‌های خطی موجب می‌شود که کارهای پژوهشی ایشان از سایر فعالیت‌های پژوهشی متمایز باشد. وی همه داده‌های مربوط به کتابت شیعی را گردآوری کرده‌اند که موجب می‌شود ما به خوبی متوجه تأثیرگذاری شیعه باشیم.

حافظیان: برخی از پژوهش‌ها تقلید است، نه تحقیق

حجت‌الاسلام حافظیان در ادامه این مراسم درخصوص ملاک‌های پژوهش معیار گفت: اولین بحث در پژوهش انتخاب موضوع پژوهش می‌باشد چراکه بازار کتاب پر از کتاب‌های تکراری است که مطالب آن‌ها تکرار شده است.

وی گفت: امتیاز دیگر پژوهش برتر، منابع و ماخذ مورد استفاده یک پژوهش است. برخی از پژوهش‌ها تقلید است، نه تحقیق. آنگاه یک پژوهش معتبر است که منابع جدید داشته باشد که اطلاعات بکر و ناب درآمد موجب بزند. نسخه‌های خطی و غیر چاپی اسناد مورد غفلت قرار گرفته شده حوزه‌های علمیه است.

این پژوهشگر تصریح کرد: فهرست‌های نسخه‌های خطی یک دست و هماهنگ نیست بلکه نیازمند تحقیق و پژوهش است که «حسین واثقی» در این مسائل وارد شده است. استاد واثقی تابع و مقلد نیست بلکه دیگران درپی ایشان هستند چراکه او خود دارای دقت و ظرافت در کار است.

نواب: فعالیت‌های واثقی احیای امر دین است

«حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در ادامه این مراسم اخلاق را مهمترین ویژگی حجت‌الاسلام واثقی دانست و گفت: سال‌ها توفیق همکاری با حجت‌الاسلام واثقی را داشته‌ام؛ او در این سال‌ها جز فداکاری و ایثار در راه برنامه‌های دینی، دغدغه‌ای نداشته است.

«حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه تجلیل شد+ عکس

وی گفت: برنامه تدریس واثقی کمتر از فعالیت‌ها و کارهای پژوهشی او نیست و البته ایشات در تبلیغ دین نیز پیشتاز بوده است. 

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: خیلی‌ها آرز دارند که بتوانند قلم به دست بگیرند و احیاگر دین باشند اما نمی‌توانند. کاری که واثقی انجام می‌دهند احیای امر دین است و این توفیقی که خداوند بردوش ایشان نهاده که گواریشان باد.

واثقی: اساتید بر آثار جوانان تقریظ بنویسند
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حسین واثقی مورد تجلیل قرار گرفت و سپس وی از زحمات خانه کتاب و حضار تقدیر کرد و در پاسخ به سخنانی که درخصوص او مطرح شده بود، گفت: امیرالمومنین در چنین مقامی می‌فرمایند «خدایا من را بهتر از آنچه دیگران می‌پندارند قرار ده و خطاهای من را که کسی از آن‌ها مطلع نیست را بیامرز».

وی گفت: امیدواریم محققان عمرشان را صرف اتفاقی کنند تا خلایی را پر کنند. نسخه‌هایی که ما به آن مراجعه می‌کنیم، آثار تاریخی نیست. ۳۰۰ هزار عنوان نسخه خطی را خوانده‌ام و مطالب را جمع کرده‌ام تا از هزار نسخه خطی بهره بگیریم و یک کتاب بنویسیم.

«حسین واثقی» احیاگر آثار امامیه تجلیل شد+ عکس

این پژوهشگر برجسته برلزوم تقریظ‌نویسی اساتید بر آثار پژوهشگران جوانان تاکید کرد و گفت: از اساتید خواهش می‌کنم برآثار شاگردهایشان تقریظ بنویسند. باید افق‌های جدید را شناسایی کرد و عمر را در آن صرف کنیم تا فردا جوابگوی اهل بیت (ع) باشیم. کارهای ما گام نخستین بود و دیگران باید این راه را ادامه دهند.

واثقی تصریح کرد: گفته می‌شود که آخوندها نسبت به تاریخ ایران بی اهمیت‌اند، نه؛ ما در آثارمان علاوه بر تاریخ شیعه، تاریخ ایران را نیز نوشته‌ایم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار