محمدرضا مصباح در برنامه هفت:

تخریب ذائقه مخاطبان سینما/ ساخت فیلم دغدغه‌مند نیازمند آرمان است

یک تهیه‌کننده سینما گفت: سینما به لحاظ اقتصادی تقریباً به سمت ورشکستگی حرکت می‌کند؛ چراکه امسال نسبت به سال گذشته هفت میلیارد تومان فروش سینمای ایران پایین آمده و این یک زنگ خطر است؛ در چنین اوضاعی که سینمای ایران دارد، رفتن به سمت آثار اجتماعی و دغدغه‌مند، رشادت، شجاعت و آرمان‌خواهی می‌طلبد.
کد خبر: ۳۶۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ - 26October 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدرضا مصباح» تهیه‌کننده سینما در برنامه هفت با اشاره به فیلم «پیلوت» اظهار داشت: انتخاب موضوع یک فیلمنامه برای ساخت یک اثر اجتماعی به دغدغه‌های فیلمساز مربوط می‌شود. من پس از مطالعه فیلمنامه «پیلوت» متوجه شدم که این اثر حرف‌هایی دارد که می‌تواند تاثیرگذار باشد و باری از مشکلات کشور را بر دوش بکشد؛ به همین دلیل بود که برای ساخت این اثر در کنار گروهی از هنرمندان قرار گرفتم.

وی گفت: ما در این پروژه سعی کردیم یک اثر آبرومند و شریف تولید کنیم و به نظرم این اتفاق افتاده و یک فیلم درست و شکل‌دار ساخته شده است. البته نوع نگاه و انتخاب مردم بستگی به سلیقه آن‌ها دارد اما فکر می‌کنم «پیلوت» یک فیلم خوب است.

این تهیه کننده درخصوص بازگشت سرمایه در آثار اجتماعی تصریح کرد: سینما به لحاظ اقتصادی تقریباً به سمت ورشکستگی حرکت می‌کند چراکه امسال نسبت به سال گذشته هفت میلیارد تومان فروش سینمای ایران پایین آمده و این یک زنگ خطر است؛ در چین اوضاعی که سینمای ایران دارد، رفتن به سمت آثار اجتماعی و دغدغه‌مند، رشادت، شجاعت وآرمان‌خواهی می‌طلبد.

مصباح تاکید کرد: ساخت آثار طنز ساده و راحت است و بازگشت سرمایه آن نیز به راحتی انجام می‌شود اما وقتی به سمت یک موضوع اجتماعی می‌رویم باید در کنار ملاحظات تجاری باید نگاه دغدغه‌مند وجود داشته باشد.

وی به وضعیت بد زمان اکران این اثر سینمایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه زمان مناسبی برای اکران فیلم «پیلوت» درنظر گرفته نشده است و حتی شرایط ما برای تبلیغات آماده نبود و به همین دلیل این اثر به خوبی دیده نشد. ما در این فیلم به شدت دچار تبعیض بودیم و بی‌عدالتی نسبت به فیلم موج می‌زد. فیلم‌هایی که همزمان با ما اکران شدند بیش از هزار تیزر تبلیغاتی داشتند درحالی که تنها 25 تیزر از فیلم ما در تلویزیون پخش شد و ما هیچ امکان تبلیغی نداشتیم.

این تهیه کننده تاکید کرد: تلویزیون جمهوری اسلامی ایران باید آثاری را تبلیغ و معرفی و مردم را برای دیدن آن دعوت کند که بار فرهنگی داشته باشد؛ اما تشخیص این مسئله با چه کسی است؟ یعنی چه کسی تشخیص خواهد داد که یک اثر فرهنگی است یا نه؟ یک فرد یا یک تیم؟ این بحث باید در قالب یک قانون ساماندهی ‌شود.

مصباح ضمن درخواست از مسوولین فرهنگی برای حمایت از ساخت آثار اجتماعی دغدغه‌مند عنوان کرد: با توجه به تخریب ذائقه مخاطبان سینما، اوضاع خوبی فرهنگی نخواهیم داشت. اگر در این شرایط بد اقتصادی از ساخت آثار اجتماعی حمایت نشود، سینماگران دغدغه‌مند نیز انگیزه‌ای برای ساخت فیلم نخواهند داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار