نگرانی مقامات امنیتی آلمان درباره موج بازگشت عناصر داعش

یک روزنامه آلمانی در مطلبی از ترس و نگرانی نهادهای امنیتی آلمانی درباره بازگشت کنترل نشده عناصر داعش آلمانی از مناطق بحرانی با توجه به حملات ترکیه به شمال سوریه خبر داد.
کد خبر: ۳۶۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱ - 04November 2019

نگرانی مقامات امنیتی آلمان درباره موج بازگشت عناصر داعشبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه دی ولت آلمان در گزارشی نوشت: نهادهای امنیتی در آلمان نگران این مسئله هستند که تروریست های آزاد شده از بازداشتگاه ها در سوریه به این کشور بازگردند.

نویسنده در ادامه به پرونده هایی که از عناصر داعش بازگشته از سوریه در دادگاه‌های آلمان وجود دارد اشاره کرده و نوشت: این پرونده‌ها نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی غربی در برابر چه چالش‌هایی در ارتباط با عناصر داعش اروپایی و آلمانی قرار دارند. دادستانی کل فدرال آلمان تحقیقاتی را درباره مهاجران و عناصر بازگشته از مناطق بحرانی آغاز کرده و اتهاماتی هم به برخی افراد در این باره وارد شده است. برخورد با این اسلام گرایان افراطی با توجه به حملات اخیر ترکیه به شمال سوریه  دینامیک جدیدی پیدا کرده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی تمایلی به بازگرداندن اتباع خود از مناطق بحرانی و محاکمه کردن آن ها ندارند.

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، ترکیه می خواهد 20 تن از حامیان تروریسم داعش ورزیده را به آلمان بازگرداند. وزارت کشور آلمان تا به حال پذیرش جمعی این عناصر را رد کرده است. همچنین در مقامات امنیتی بخصوص این نگرانی وجود دارد که این جنگجویان داعشی به صورت ناشناخته به آلمان بازگردند. از این عناصر یک خطر بالایی نشات می گیرد چرا که آن ها آماده برای خشونت هستند و آموزش کار با سلاح را دیده اند و تجربه جنگ و درگیری دارند. هدف مهم دولت آلمان جلوگیری از وقوع جرم و حملات تروریستی است. مبارزان کرد در شمال سوریه تا به حال در بازداشتگاه هایی بر تعداد زیادی از عناصر داعش دستگیر شده نظارت می کردند. از طریق فشارهای دولت ترکیه و حملات این کشور به شمال سوریه این مبارزان دیگر نمی توانند این مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند. نهادهای امنیتی غربی نگران این مسئله هستند که مبارزان داعش از این فرصت استفاده کنند و بتوانند از این بازداشتگاه ها فرار کنند.

این نگرانی ها موجه است، بر اساس اطلاعات دولت آمریکا بیش از 100 نفر از طرفداران داعش از اردوگاهی در شمال سوریه آزاد شده اند. یک طرفدار داعشی 39 ساله هامبورگی هم در بین آن ها بوده است. وکیل وی به روزنامه دی ولت گفته است که این جنگجویان داعشی متواری شده خطر واقعی و غیر قابل پیش بینی همچنین برای امنیت در آلمان هستند و دولت آلمان باید بالاخره وارد عمل شود.

بر اساس اطلاعات کارکنان سازمان اطلاعات داخلی آلمان بخشی از عناصر داعشی آلمانی همچنان در مناطق بحرانی درگیر مبارزه هستند. برخی هم می توانند به سمت غرب به حرکت درآیند و در جمعیت غیر نظامیان که از جنگ می گریزند محو شوند.

یکی از مقامات سازمان اطلاعات داخلی آلمان از ایالت نوردراین وست فالن، در این باره گفته است که نهادهای امنیتی با توجه به شرایط در سوریه به این مسئله توجه می کنند که عناصر داعش به صورت کنترل نشده به آلمان بازنگردند.

در عین حال این مقام امنیتی در آلمان بر این باور است که وقوع نبردها در شمال سوریه می تواند به آشفتگی اوضاع بیانجامد.  به گفته وی در این اوضاع ما نمی توانیم این مسئله را رد کنیم که چند عنصر بازگشتی به صورت کنترل نشده در این مسیر قرار گیرند. این یک چالش بزرگ برای نهادهای امنیتی در آلمان و اروپا است.

ایالت نوردراین وست فالن آلمان منطقه‌ای است که بیشترین تعداد اتباع آلمانی از این منطقه به عراق و سوریه رفته و به داعش پیوسته اند. حدود یک چهارم همه اتباع آلمانی داعشی از این ایالت به مناطق بحرانی رفته‌اند. حدود نیمی از آن ها بر اساس اطلاعات مقامات امنیتی همچنان در این مناطق بحرانی درگیر هستند. تقریبا نیمی از آن ها دستگیر و بازداشت شده‌اند.

همچنین زنان و کودکان داعشی هم از دیگر چالش های نهادهای امنیتی در آلمان هستند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار