حضور قدرتمند سینمای پس از انقلاب در بازار‌های بین‌المللی

پس از انقلاب و با وجود تمامی تحریم‌های بین‌المللی، سینمای ایران بیشترین حضور را در بازار‌های بین‌المللی و محافل جهانی تجربه کرد.
کد خبر: ۳۶۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 09November 2019

حضور قدرتمند سینمای پس از انقلاب در بازار‌های بین‌المللیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- اکبر صفرزاده؛ به گفته مورخان و تاریخ‌نویسان رژیم پهلوی از بالاترین دیپلماسی سیاسی با بسیاری از کشور‌های قدرتمند دنیا برخوردار بوده است. شاه ایران و رئیس جمهور آمریکا در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن به یکدیگر ابراز ارادت می‌کردند و روابط تجاری ایران با همه دنیا به بهترین شکل ممکن برقرار بوده است؛ نه تحریمی وجود داشته نه فشاری از سوی کشوری و نه قطع روابط بانکی، اما با تمام این‌ها کشور ایران در آن دوران تقریبا هیچ صادراتی نداشته و به دلیل سیاست‌های غلط شاه پهلوی یکی از بزرگترین کشور‌های مصرف کننده و وارد کننده بوده است.

سینما به عنوان ویترین جامعه و نشانگر احوالات مردمان جامعه توضیحگر بسیار خوبی در این رابطه است؛ تمام حضور سینمای قبل از انقلاب و دوران پهلوی در جشنواره‌های خارجی و معتبر بین‌المللی از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند.

برعکس قبل از انقلاب و دوران رژیم پهلوی که با وجود تمام آزادی‌های بین‌المللی سینمای ما کمترین حضور را در بازار‌های بین‌المللی داشت، پس از انقلاب و با وجود تمامی تحریم‌های بین‌المللی سینمای ایران بیشترین حضور را در بازار‌های بین المللی و محافل جهانی تجربه کرد.

در سینمای پس از انقلاب است که فردی، چون اصغر فرهادی با فیلم جدایی نادر از سیمین بر قله افتخار سینمای جهان می‌ایستد و اسکار می‌گیرد.

فهرست برخی از افتخارات سینمای پس از انقلاب در بازار‌ها و جشنواره‌های بین المللی به شرح زیر است: سال ۱۳۵۸ فیلم سینمایی «زنده باد» به کارگردانی خسرو سینایی، سال ۱۳۶۴ فیلم سینمایی «دونده» به کارگردانی امیر نادری، سال ۱۳۶۶ فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی، سال ۱۳۶۷ فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» به کارگردانی عباس کیارستمی، سال ۱۳۶۷ فیلم سینمایی «بایسیکل ران» به کارگردانی محسن مخملباف، سال ۱۳۶۸ فیلم سینمایی «کلوز آپ» به کارگردانی عباس کیارستمی، سال ۱۳۶۹ فیلم سینمایی «باشوغریبه‌ای کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی، سال ۱۳۷۴ فیلم سینمایی «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال ۱۳۷۶ فیلم سینمایی «طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی، سال ۱۳۸۴ فیلم سینمایی «آفساید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال ۱۳۸۸ فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی، سال ۱۳۹۰ فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، سال ۱۳۸۲ فیلم سینمایی «نفس عمیق» به کارگردانی پرویز شهبازی، سال ۱۳۹۵ فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، سال ۱۳۹۶ فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، تقریبا تمامی فیلم‌های سینمایی مجید مجیدی، فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری، شاهزاده روم و فیلشاه به کارگردانی هادی محمدیان، تقریبا تمامی فیلم‌های سینمایی سیدرضا میرکریمی، تقریبا همه آثار ابراهیم حاتمی‌کیا، بسیاری از فیلم‌های سینمایی رخشان بنی اعتماد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی کیانوش عیاری.

آنچه در فهرست بالا به عنوان توانمندی‌های سینمای پس از انقلاب در جشنواره‌های بین‌المللی و بازار‌های خارجی ذکر شد فقط بخشی از همه توانمندی‌های سینمای پس از انقلاب است. بدیهی است که در این بین نام برخی فیلم‌ها و کارگردان‌هایی که در زمینه‌های مختلف اعم از فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن کوتاه فعالیت و افتخار آفرینی کرده‌اند از قلم افتاده و در فرصتی دیگر و به صورت جامع و کامل باید به این آثار خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار