نگاهی تحلیلی به دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی

یک پژوهشگر تاریخ گفت: سال 93 که چاپ اول کتاب کابینه‌ها در جمهوری اسلامی با عنوان «از مهدی بازرگان تا حسن رحانی» منتشر شد، درست زمانی بود که کابینه نخست روحانی یکسال را پشت سر گذاشته بود.
کد خبر: ۳۶۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ - 09November 2019

نگاهی تحلیلی به دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمود فاضلی بیرجندی با اشاره به پشت سرگذاشتن سالگرد سیزدهم آبان اظهار داشت: یک روز بعد از این تاریخ نخستین دولت جمهوری اسلامی دولت موقت به ریاست مهدی بازرگان، از کار کناره‌گیری کرد؛ بنابر این به این مناسبت درباره کتاب «از بازرگان تا روحانی» بررسی و تبیین مطلب می‌کنیم که بنده حدود هشت سال سرگرم جمع آوری مستندات آن بودم.

وی با بیان این مطلب افزود: چند کتاب درباره کابینه‌های دولت در دوران قبل از انقلاب منتشر شده بود. بنده دریافتم که در دوران جمهوری اسلامی هیچ کتابی به معرفی کابینه و وزرای دولت نپرداخته است و لذا احساس کردم بایستی کتابی مرجع در این زمینه برای دوران بعد از انقلاب اسلامی موجود باشد.

فاضلی ادامه داد: با همین ضرورت شروع به یادداشت برداری و گردآوری اطلاعات مشغول شدم تا سال 93 که چاپ اول کتاب کابینه‌ها در جمهوری اسلامی و با عنوان «از مهدی بازرگان تا حسن روحانی» منتشر شد. این درست زمانی بود که کابینه نخست روحانی یکسال را پشت سر گذاشته بود.

این نویسنده تاریخ از چاپ سوم این کتاب ارزشمند خبر داد و به رادیو گفت‌و‌گو گفت: پژوهش بعد از انقلاب اسلامی مفهومی جدید و همراه علم و علوم غرب وارد کشور شده است؛ در این راستا منابع سنگین و گرانقدری داریم که می‌توان گفت پژوهش را با مفهومی خاص رو به‌رو ساخته است.

فاضلی گفت: در دوره 100 ساله اخیر اقدامات پژوهشی بارها صورت گرفته و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت در ابتدای راه قرار داریم و وقتی به فهرست کتابخانه‌ها می‌نگریم، به این مهم پی می‌بریم.

وی در خصوص برخی سرفصل‌های منتشر شده در ایالات متحده آمریکا در باب واقعه سیزده آبان 58 اظهار داشت: این آثار به هیچ عنوان رویکرد تاریخی و پژوهشی ندارند. ما 40 سال از این رخداد دور شده‌ایم و هنوز نمی‌توان ادعا کرد کاری پژوهشی و تاریخی در این باب صورت گرفته است.

فاضلی با بیان اینکه در دوره 4 دهه‌ای منابعی در دست نیست که به تالیفی تاریخی و پژوهشی منتج شود، خاطرنشان کرد: حداقل 50 یا 100 سال باید از هر رخداد بگذرد تا به تاریخ تبدیل شود و بتوان درباره آن پژوهش تاریخی انجام داد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: در ایران حمایت لازم از پژوهش صورت نمی‌گیرد و این روند خوب است. حمایت اعمال نفوذ را به همراه دارد و البته این حق حمایت کننده است. بنابراین شخصا ترجیح می‌دهم تحت هیچ حمایتی قرار نگیرم.

فاضلی تصریح کرد: دولت باید پژوهشگران را آزاد بگذارد تا کار را مطابق سلیقه و مشی خود پژوهشگر صورت دهند. در این راستا خبرگزاری‌ها و صداوسیما بایستی تازه ترین تالیفات را سریعا معرفی کنند.

وی افزود: مخاطب امروز سرسری خوان است. در شبکه‌های مجازی مطالبی را به سرعت می‌خوانند و عبور می‌کنند ولی کتاب خواننده را با خود همراه ساخته و مخاطب را پرورش می دهد.

فاضلی تصرح کرد: «اگر کتاب خوب موجود باشد، کتابخوان نیز وجود خواهد داشت. بنده کتب کلاسیک تاریخ را ترجمه کرده‌ام. البته شمارگان کتاب‌ها از ابتدای انقلاب تا امروز تنزل پیدا کرده است ولی همین کتب نیز خوانده می‌شود.

این نویسنده همچنین در خصوص ماهیت کتاب «از بازرگان تا روحانی» اظهار کرد: در این کتاب تمام کابینه‌های دولتی از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی تا زمان حسن روحانی با شرح حالی از رئیس کابینه آمده است؛ همچنین همه وزرا با ذکر تاریخ تولد، مدرک تحصیلی، گرایش حزبی و... معرفی شده اند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار