نیکنام حسینی‌پور خبر داد؛

مشارکت ۱۲ کشور در برنامه‌های هفته کتاب/ وزارت ارشاد بودجه پاییزه کتاب را تامین نکرد

دبیر هفته کتاب از عدم تامین بودجه طرح پاییزه کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: وزارت ارشاد نتوانست بودجه طرح پاییزه کتاب را تامین کند اما با همکاری شهرداری تهران طرح پاییزه کتاب تنها در استان تهران برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ - 10November 2019

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه پاییزه کتاب را تامین نکردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور «نیکنام حسینی‌پور» رئیس خانه کتاب و دبیر این هفته در خانه کتاب برگزار شد.

حسینی‌پور» در این نشست برنامه‌های هفته کتاب را که امسال از ۲۳ تا ۳۰ آبان با شعار «حال خوش خواندن» به پایتختی شهر یزد برگزار خواهد را تشریح کرد.

وی از عدم برگزاری طرح پاییزه کتاب خبر داد و گفت: به دلیل اینکه بودجه شفاف و روشنی از بخش فرهنگ کشور وجود ندارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانست هزینه طرح پاییزه کتاب را تامین کند اما ما رایزنی‌های را انجام دادیم و در نهایت شهرداری تهران قبول کرد تا این طرح تنها در تهران از ۲۳ تا ۳۰ آبان با تخفیف ۲۰ درصد برگزار شود.

حسینی‌پور در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اینکه امسال بیست و هفتمین دوره را سپری می‌کنیم و ۲۷ سال از عمر نهال نوپای هفته کتاب می‌گذرد، اظهار داشت: این نهال نوپا اکنون درخت تنومندی با شاخ و برگ فراوان شده است که ثمرات آن در طول سال قابل مشاهده است.

وی به مشکلات اقتصادی و بروز آن در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: امسال هفته کتاب با مشارکت ۷۰ سازمان نهاد مختلف برگزار می‌شود و در میان این مشارکت‌ها ما رشد ۲۰ درصدی را شاهد هستیم. بخشی از مشارکت‌ها مربوط به نهاد‌های دولتی است که متولی حوزه فرهنگ هستند و بخشی از آن‌ها مانند وزارت جهاد و وزارت نیرو با کتاب ارتباط سازمانی ندارند، ولی در حال مشارکت هستند.
حسینی‌پور ضمن اشاره به رویکرد در هفته کتاب این دوره ابراز داشت: مشارکت سازمان‌ها، نهاد‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد رویکردی است که مطالبه اصحاب رسانه نیز است تا هفته کتاب را مردمی‌تر برگزار کنیم با این رویکرد انجمن‌های حوزه نشر و قلم را در برپایی برنامه این هفته مشارکت می‌دهیم.

در راستای تمرکززدایی T افتتاحیه هفته کتاب در یزد برگزار می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب به تمرکززدایی برنامه‌ها و فعالیت‌ها که از سال پیش آغاز شده اشاره کرد و افزود: این امر در دوره وزارت آقای صالحی وزیر ارشاد عینی‌تر شده است. بخشی از برنامه‌ها در خارج از تهران در حال برپایی است و از سال گذشته که افتتاحیه هفته کتاب را در کاشان پایتخت کتاب ایران نهادینه کردیم امسال نیز افتتاحیه در یزد خواهد بود و از سوی دیگر با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه روز ملی کتاب، کتابخوانی و کتابدار به یزد منتقل شده و در این شهر برگزیدگان و کتابداران فعال تقدیر خواهند شد.

وی به واکنش‌های مختلف در راستای شعار سال گذشته که امسال نیز همان انتخاب شده با عنوان «حال خوش خواندن» اشاره کرد و گفت: در شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب که متشکل از افراد، نهاد‌ها و نمایندگان سازمان‌های مختلف است، بحث‌های مختلفی در این خصوص سر گرفت. از سوی دیگر شعار‌های بسیاری جمع‌آوری شد و مورد تحلیل قرار گرفت، اما همه اتفاق‌نظر داشتند که شعار سال گذشته در میان جامعه و اصحاب نشر مطلوب واقع شده است؛ از این رو جمع‌بندی‌ها باعث شد که شعار سال گذشته را مجدداً انتخاب کنند.

مشارکت ۱۲ کشور در برنامه‌های هفته کتاب/ فرامرزی نگاه کردیم

حسینی‌پور به نامگذاری روز‌های هفته کتاب اشاره کرد و با بیان اینکه امسال رویکرد‌ها را تغییر داده‌ایم و با تلفیق نگاه‌های پیشین، نگاه‌ها را به سمت کتاب پی می‌گیریم، افزود: از روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه هفته کتاب آغاز خواهد شد. ما بر اساس سیاستی روز‌های این هفته را نامگذاری کرده‌ایم تا آینده‌ای که از حوزه‌هایی که در بخش کتاب فعالیت می‌کنند مورد توجه قرار دهیم. از این رو مکاتباتی با سازمان اوقاف انجام دادیم و برنامه‌هایی را در خانه کتاب تدارک دیدیم.

وی به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان همزمان با هفته کتاب اشاره کرد و افزود: اگر مدرسه‌های ما کتاب‌محور باشند (نه کتاب‌های کمک درسی و آموزشی) با موضوع کتاب‌های غیردرسی می‌توانند دانش‌آموزان را اندیشمند تحویل جامعه دهند.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: تلاش ما این بود که هفته کتاب تنها محدود به داخل کشور نباشد و از مرز‌های جغرافیایی کشورمان فراتر رویم. از این رو با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات در بیش از ۱۲ کشور همزمان با داخل ایران و همکاری رایزنان فرهنگی برنامه‌هایی را برپا خواهیم کرد. کشورهایی، چون ترکیه، مجارستان، سوئیس، ایتالیا، آلمان، بلاروس و اوگاندا از جمله این کشور‌ها هستند که برنامه‌هایی از قبیل رونمایی کتاب‌های ایرانی که به زبان کشور مقصد ترجمه شده در دستور کار قرار گرفته است.

هفته کتاب، هفته‌ای تبلیغی و ترویجی است

حسینی‌پور افزود: ستاد هفته کتاب نقش تسهیل‌گری را دارد؛ از این رو سعی کرده‌ایم کمک‌ها را به سمت انجمن‌ها سوق دهیم و برنامه‌هایی در این راستا با کمک آن‌ها داشته باشیم تا پویایی بیشتری داشته باشیم.

وی اطلاع‌رسانی برنامه‌های هفته کتاب را مهم برشمرد و عنوان داشت: هفته کتاب، هفته‌ای تبلیغی و ترویجی است؛ زیرا در این هفته بیشتر به بحث تبلیغ فرهنگ کتابخوانی می‌پردازیم.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: افتتاحیه هفته کتاب از ۲۱ آبان (سه‌شنبه) با تجدید میثاق با آرمان‌های امام و شهدا از ساعت ۹:۳۰ صبح در مرقد مطهر ایشان آغاز می‌شود. ما افتتاحیه دیگری را در شهر یزد پایتخت کتاب ایران با حضور آقای دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد خواهیم داشت و در این شهر برنامه‌هایی از جمله نواخته شدن زنگ دانایی در یکی از مدارس شهر یزد اجرا خواهد شد.

تجهیز ۲۲ برج به کتابخانه

این مسؤول به معرفی ۲۴ اثر برگزیده با موضوع امام رضا (ع) در جشنواره میراث مکتوب رضوی هم اشاره کرد و گفت: در این جشنواره در بخش کتاب، پایان‌نامه و مقاله آثار برتر تقدیر خواهد شد.

حسینی‌پور به برنامه‌های تدارک دیده شده با شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از جمله آن‌ها می‌توان به کتابخانه همسایگی در برج‌های بالای ۴۰ واحد اشاره کرد. این تجهیز با همکاری سرا‌های محله صورت می‌گیرد. در نظر داریم در این طرح ۲۲ برج به قفسه‌های کتاب با کمک شهرداری و خانه کتاب مجهز شوند.

وی با بیان اینکه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) قرار شد با جشنواره کتاب محمد از نویسندگانی که با محوریت رسول بزرگوار اسلام کتاب نوشته‌اند، تجلیل به عمل آید، گفت: با توجه به تأثیرگذاری فضای مجازی امسال برنامه خاصی داریم، دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی در این راستا برگزار خواهد شد. ما به فضای مجازی به عنوان فضای مثبت می‌نگریم. هر چند باید مراقبت‌هایی را داشته باشیم، زیرا قاچاق کتاب با استفاده از همین فضا موجب رد و بدل شدن کتاب‌هایی شد.

تقدیر از مروجان کتابخوانی

بخش دیگر این نشست به اطلاع‌رسانی درباره جشنواره اختصاص داشت که حسینی‌پور ابراز داشت: در این جشنواره نزدیک به هزار اثر ثبت شده که داوری‌ها مراحل پایانی را می‌گذرانند. تقدیر از مروجان کتابخوانی دوره ششم خود را در این هفته پشت‌سر خواهد گذاشت.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه را تدارک دیده و از جمله دیگر برنامه‌های این وزارتخانه جشنواره دانایی، توانایی است که به نوعی مسابقه کتابخوانی برای دانش‌آموزان شمرده می‌شود. در این طرح ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مشارکت داشتند.

وی به برنامه‌های دیگر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه نیز برنامه‌هایی را در سطح ملی برگزار می‌کند تا از کتاب‌ها و مجلات برگزیده در حوزه جهاد کشاورزی تقدیر به عمل آید.

همایش ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شهید بهشتی​

حسینی‌پور به برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی هم اشاره کرد و از حمایت در راستای این جشنواره سخن گفت و اعلام کرد: از این پس جشنواره نشان دهخدا ۲ سالانه خواهد بود.

نیکنام حسینی‌پور با بیان اینکه همایش ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد، گفت: حدود ۸۶ مقاله توسط افراد مختلف به این دبیرخانه واصل شده و این برنامه ۲۷ آبان با همکاری جهاد دانشگاهی برپا خواهد شد.

حقوق نشر و مالکیت معنوی بخش دیگری از سخنان مدیرعامل خانه کتاب بود که اعلام کرد این برنامه از سوی انجمن ناشران دانشگاهی برگزار می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اعزام نویسندگان به مدارس را خواهیم داشت، اما با توجه به مضیقه مالی و صرفه‌جویی که در پی آن بودیم، پیشنهاد انجمن این بود این طرح تنها در استان‌ها برگزار شود. تجلیل از ناشران نمونه که اغلب در نمایشگاه کتاب تهران صورت می‌گرفت، نیز به هفته کتاب موکول شد و ما در این هفته تجلیل از ناشران نمونه را خواهیم داشت. در این راستا از کتاب تاریخ شفاهی نشر نیز رونمایی می‌شود.

ارشاد پول نداشت از بنگاه‌های اقتصادی کمک گرفتیم/ شهرداری حامی طرح پاییزه در تهران

وی درباره اجرای طرح‌های فصلی حمایت از کتاب نیز عنوان داشت: علی‌رغم پیگیری‌ها متأسفانه به این دلیل که حوزه فرهنگ چشم‌انداز روشنی به لحاظ مالی ندارد، از این رو طرح پاییزه قرار شد برگزار نشود؛ چون تأمین اعتبار آن امکانپذیر نبود، اما با توجه به توضیحات ما و اینکه نیازمند پول نقد نیستیم، بلکه نیازمند تعهد هستیم، با این حال وزارتخانه زیر بار نرفت و ما شروع به رایزنی با بنگاه‌های اقتصادی کردیم که در نهایت شب گذشته در جلسه‌ای با معاونت اجتماعی شهرداری تهران آنها هزینه این طرح را تقبل کردند. به این شرط که تنها طرح پاییزه با مشارکت شهرداری از ۲۳ تا ۳۰ آبان با تخفیف ۲۰ درصد تنها در شهر تهران برپا شود. از این رو ثبت‌نام برای شرکت در این طرح از امروز آغاز می‌شود.

حسینی‌پور در پایان سخنان خود به حمایت از استان‌های سیل‌زده نیز اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از پلدختر داشتیم، متوجه شدیم کتاب‌فروشی‌های این منطقه آسیب‌های فراوان دیده‌اند. از این رو با همکاری شهروندان تهران و اصحاب رسانه در طرحی به عنوان «همت عالی» قرار شد در راستای مسؤولیت اجتماعی این طرح زیر پل کریم‌خان با مشارکت شهرداری اجرایی شود. بر این اساس کتاب‌های آسیب‌دیده توسط شهروندان تهرانی خریداری شده و شهروندان با خرید آنها به سیل‌زدگان کمک می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها