جواد علی آذر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

خلاء تربیت حکمران در دانشگاه‌های کشورمان وجود دارد

مسئول پانل «تبیین نظری حکمران» گفت: خلاء تربیت حکمران به صورت کلی در دانشگاه‌های کشورمان وجود دارد، چون اگر قرار باشد فقط یک استاد در این رابطه کاری انجام دهد، این تلاش نتیجه‌ای نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۶۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ - 10November 2019

خلاء تربیت حکمران در دانشگاه‌های کشورمان وجود داردمرتضی جواد علی آذر مسئول پانل «تبیین نظری حکمران» اولین همایش ملی حکمرانی که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، درباره این پانل، اظهار داشت: موضوع یا مفهوم نظری حکمرانی از سال ۱۳۸۰ در دنیا به صورت جدی مطرح شده، زیرا مشکلاتی در رویکرد اداره‌ای نسبت به موضوع اداره عمومی جامعه وجود داشت، اما بعد‌ها با اضافه شدن بازار در اداره عمومی جامعه، بخشی از این مشکلات مرتفع شد؛ البته با این وجود همچنان مشکلاتی باقی ماند و حتی با اضافه شدن بازار، مشکلات جدیدی هم به وجود آمد.

وی افزود: در کنار وجود رویکرد اداره محور به بخش عمومی جامعه، بازیگر‌های جدیدی هم مثل سازمان‌های مردم نهاد وجود داشت؛ به شکلی که این سازمان‌ها به تدریج قدرتمند شدند و در فضایی که دیگر دولت اقتدار گذشته را نداشت و بازیگران جدیدی هم وارد شده بودند، یک سری چالش‌ها و فرصت‌هایی به دلیل پاسخگو نبودن نظریات اداری قدیم، بوجود آمد.

جواد علی آذر ادامه داد: به همین جهت جامعه نخبگانی الگوی جدیدی از اداره جامعه را به نام حکمرانی تعیین کردند؛ پس حکمرانی نوعی از اداره جامعه است که می‌گوید دولت در این زمینه تنها بازیگر نیست و سایر بازیگران هم وجود دارند؛ لذا در این فضا، الگوی مطلوب حکمرانی در هر جامعه‌ای متناسب با ورود بازیگران است.

وی اضافه کرد: هر کشوری متناسب با شرایطی که دارد نیازمند این است که برای حکمرانی خودش، تئوری و نظریه پردازی کند؛ البته لازمه آن این است که ما حکمرانی را آن گونه که هست بشناسیم و آن گونه که متناسب با جامعه ما است، آن را تئوریزه کنیم.

مسئول پانل «تبیین نظری حکمران» تصریح کرد: در رابطه با پانلی که قرار است در موضوع یادشده برگزار شود، سه سخنرانی در موضوع تبیین نظری حکمرانی از وضع موجود تا افق مطلوب، الگوی حکمرانی قرآنی و الگوی مطلوب حکمرانی بخش سوم یا تعاونی‌ها در جمهوری اسلامی، خواهیم داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: گاهی وقتی نظریه‌ای در برخی کشور‌های غربی طرح می‌شود بدون توجه به اینکه آیا به آن نیاز داریم یا نه، آن را ترجمه کرده و وارد کشور می‌کنیم که در این رابطه بهترین مثالی که می‌توان ذکر کرد شکل گیری دانشکده‌های علوم اجتماعی در دانشگاه‌های کشورمان است.

دانشکده‌های علوم اجتماعی در غرب برای پاسخ به یکسری چالش‌های انسانی برآمده از مدرنیزم ایجاد شده در صورتی که ایران هنوز در سال حدود ۱۳۰۰ مدرن نشده و چالش‌های انسانی جامعه مدرنیزم را هم ندارد، ولی به تقلید و کپی برداری از غرب، دانشکده‌های علوم اجتماعی در ایران راه اندازی می‌شود.

جواد علی آذر عنوان کرد: در اینجا ذکر این نکته ضروری است که وقتی برای اداره بخش عمومی از مفاهیم غربی وام می‌گیریم، چالش‌ها و فرصت‌هایی که در رابطه با مفاهیم وام گرفته شده در غرب وجود دارد، همان چالش‌ها و فرصت‌ها نیز برای ما بوجود می‌آید.

مسئول پانل «تبیین نظری حکمران» تاکید کرد: خلاء تربیت حکمران به صورت کلی در دانشگاه‌های کشورمان وجود دارد، چون اگر قرار باشد فقط یک استاد در این رابطه کاری انجام دهد، این تلاش نتیجه‌ای نخواهد داشت، پس اگر می‌خواهیم تولید علم انجام دهیم نیازمند جامعه علمی هستیم؛ لذا این که مجموعه‌هایی شکل بگیرند که دغدغه آن‌ها حکمرانی باشد، موضوعی لازم است.

وی سپس بیان داشت: اما اینکه آیا باید دانشگاه عالی دفاع ملی یا سایر دانشگاه‌هایی که دغدغه انقلاب را دارند، به موضوع مورد اشاره وارد شوند یا نه؛ پاسخ مثبت است، زیرا در حوزه علوم انسانی مطلبی که از غرب وارد می‌شود باید با مبانی قانون اساسی کشورمان سازگاری باشد لذا در چنین فضایی، دانشگاه‌هایی که دغدغه حاکمیتی دارند و دغدغه آن‌ها این است که نظریاتی را ارایه کنند تا با فضای جمهوری اسلامی ایران منطبق باشد، باید در این حوزه وارد شوند که دانشگاه عالی دفاع ملی یکی از این دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار