سید محمدصادق امامیان مطرح کرد؛

دلیل مسدود شدن سایت‌های دانلود فیلم و سریال

رئیس سازمان رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی درباره موضوع مسدود شدن سایت‌های دانلود فیلم و سریال توسط دادستانی کل کشور، توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۳۶۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳ - 11November 2019

نهاد تنظیم‌گر وظیفه سانسور محتوا نداردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید محمدصادق امامیان» رئیس سازمان رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی (ساترا) با بیان اینکه هم‌اکنون با دنیای رسانه‌ای متحولی مواجه هستیم که هم از منظر تکنولوژی و هم از منظر محتوا متکثر است، اظهار داشت: هم این امر منجر به احساس نیاز به سازمان برای تنظیم‌گری از نظر محتوا، نوع مخاطب و نوع اداره‌کنندگان شده است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای جدید با مفهوم همگرایی رسانه‌ای مواجه هستیم، تصریح کرد: رسانه‌های جدید رسانه‌هایی نیستند که فقط بخش خاصی از جامعه را دربر بگیرد و تقریباً همه بخش‌ها ادغام صورت گرفته باعث شده که ما نیازمند ساختار‌های جدیدی باشیم.

رئیس ساترا ادامه داد: در رسانه‌های صوتی و تصویری مبتنی بر اینترنت، عملاً بخش اینترنت، رادیو، تلویزیون، سینما و بخش اپراتور‌های مخابراتی همه به نحوی در رسانه‌های جدید تداخل دارند. این تداخل هم جنبه‌های ساختاری دارد، هم جنبه‌های مدیریتی و هم جنبه‌های مقرراتی دارد.

امامیان با اشاره به تحولات حوزه صوت و تصویر در دنیا گفت: رگولاتور‌های صوت و تصویر در دنیا یک قانون مادر دارند که در اروپا AVMSD معروف است، حاصل این تحول است. دنیا نهاد‌هایی را به عنوان نهاد رگولاتور برای این حوزه مشخص کرده است و این نهاد‌های رگولاتور از رگولاتور‌های بخش متداخل متفاوت است.

رئیس سازمان رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی اظهار داشت: VOD‌ها زیرمجموعه صوت و تصویری سازمان‌های تنظیم‌گر هستند و باید پاسخگو باشند؛ چرا که رسانه جدیدی را نمایندگی می‌کنند که مسئولیت محتوایی در آن معنی دارد.

وی افزود: در کشور ما با رسانه صدا و سیما مواجه هستیم که طبق قانون اساسی یک رسانه در اختیار حاکمیت است. طبق تصمیمی که در سطوح کلان کشور گرفته شد و به رئیس شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۴ ابلاغ شد، جمهوری اسلامی ایران رسانه‌های خصوصی را به رسمیت شناخت و تصمیم به حمایت از آن‌ها گرفت.

امامیان ادامه داد: با این اتفاق، رسانه‌های صوتی و تصویری جدید بخش خصوصی به رسمیت شناخته شدند و بخشی از سبد رسانه‌ای ملی جمهوری اسلامی ایران را شامل شد که در چارچوب مقررات ملی اجازه فعالیت دارند و حاکمیت از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی گفت: سازمان صدا و سیما برنامه پخش عمومی است که باید محتوای رسانه‌ای در حالت‌های تکنولوژیک قابل دسترسی در خانه‌ها به مردم تحویل بدهد، اما این وظیفه جدید که سازمانی برای آن تشکیل شد، از معاونت‌های محتوایی صدا و سیما متفاوت است که یک وظیفه کاملاً حاکمیتی است. این فرآیند با شاخصه‌های مرتبط با آن که به رسمیت شناختن رسانه‌های خصوصی، حمایت از آنها، رقیب ندیدن آن‌ها و در یک کشتی نشستن با این رسانه‌هاست، تعریف می‌شود به این معناست که با تمام این رسانه‌ها در مقابل آن چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتد، باید یک جبهه مشترک تشکیل بدهیم.

رئیس سازمان رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی با بیان اینکه در غالب کشور‌های دنیا، این فضای رسانه‌ای توسط رسانه‌های بین‌المللی تسخیر شده است، افزود: ما سه سرویس در این حوزه داریم که در حال تغییر است، سرویس‌های مبتنی بر تقاضا، سرویس‌های کاربرمحور و سرویس‌های رسانه‌های اجتماعی.

وی بیان کرد: در کشور قدرتمندی از نظر رسانه‌ای همچون انگلستان، بالای ۶۰ درصد مردم در سال ۲۰۱۹ در یک سرویس رسانه‌ای VOD ثبت نام کردند که بالای ۹۷ درصد این بازار در اختیار شرکت آمریکایی نتفلیکس و آمازون پرایم است. این آمار در رسانه‌های کاربرمحور بسیار بدتر می‌شود، یوتیوب در غالب کشور‌های دنیا بالای ۹۴ درصد نفوذ دارد و امپراتوری فیسبوک هم که همه دنیا نسبت به آن اظهار نگرانی می‌کنند.

وی تأکید کرد: در دنیای امروز غالب کشور‌ها نگران هویت ملی، رسانه‌ها و اقتصاد و فرهنگ تولیدات محتوایی رسانه‌ای هستند. دغدغه ما این است که رسانه ملی، مخاطب ملی را پوشش دهد و رسانه ملی فقط برنامه‌های پخش عمومی نیستند و هر کسی که در این حوزه تولید محتوا و خدمت می‌کند، برای ما ارزشمند است و حاکمیت هم وظیفه حمایت از طریق این سازمان را دارد، به طوری که در یک و سال نیم گذشته، ۷۳ مجوز صادر کردیم و ۱۵۰ تقاضای درخواست مجوز داریم.

امامیان با اشاره به رویه‌های رگولاتوری در سازمان بیان کرد: نظارت سازمان در بخش VOD‌ها به سه صورت توسط خود سازمان، رصد سازمان‌های مردم نهاد و شکایت‌های مردمی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: ما به عنوان نهاد تنظیم‌گر تقریباً هیچ ممیزی و سانسوری انجام نمی‌دهیم و اصل مسئولیت به عهده صاحبان رسانه است. در واقع اصل بر مقررات‌زدایی است و تنها در مواردی که خلأ قانونی در کشور وجود داشته باشد، نهاد تنظیم‌گر ورود می کند.

وی در پاسخ به سوالی با تأکید بر تفاوت‌های بنیادین صدا و سیما و رسانه‌های خصوصی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی تنظیم‌گران، شفافیت و بی طرفی است که به طور مطلق امکان‌پذیر نیست. با این حال با توجه به تغییراتی که اتفاق افتاده است، رسانه ملی نباید با دید رقیب‌مآبانه به رسانه‌های جدید نگاه کند.

امامیان با بیان اینکه شاخص‌های انتخاب محتوا در رسانه‌های خصوصی متفاوت از صدا و سیماست، گفت: انتخاب محتوا سه مرحله را پشت سر گذاشته است، در مرحله اول، مسئولیت محتوا با تولیدکننده آن بود، در نسل دوم، رسانه‌ای که کار آپلود محتوا را انجام می‌داد، به عنوان دروازه‌بان مسئول شناخته می‌شد اما در نسل آخر، پلتفرم‌های اشتراک محتوا مسئول هستند.

امامیان درباره نحوه ورود دستگاه قضا در موضوع تنظیم‌گری توضیح داد: نهاد‌های تنظیم‌گر پیش از دستگاه قضا به موضوعات و مسائل پیش آمده ورود و رسیدگی می‌کند و اگر نتیجه حاصل نشد یا شکایتی بود، دستگاه قضا برای رسیدگی ورود می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت دریافت مجوز VOD‌ها گفت: با همه رسانه‌های خصوصی مذاکره داشتیم، چندین رسانه VOD و AOD تقاضامحور و کاربرمحور مجوز دریافت کرده‌اند، برخی از این رسانه‌ها دغدغه‌هایی داشتند که با مذاکره حل شد، اما برخی از این رسانه‌های اقدامات اولیه دریافت مجوز را دریافت نکرده‌اند و در این موارد، اگر رسانه‌ای برای دریافت مجوز اقدام نکند، قوانین و مقررات کشور حدود را مشخص می‌کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات روز گذشته در یزد که گفته بود فیلترینگ سایت‌های دانلود فیلم به شکایت سازمان صدا و سیما بوده اظهار داشت: بنده با آقای جهرمی رفاقت و همکاری خوبی داریم، ایشان را چند وقتی است ندیدم و اطلاعاتمان را با هم بروز نکرده‌ایم. من خبر فیلترینگ سایت‌های دانلود فیلم را از طریق رسانه‌ها در زمانی که در سفر بودم، شنیدم و با صحبتی که با دادستانی داشتیم، مشخص شده که آن‌ها بر اساس رویه خود و بر اساس هشدار‌های قبلی به این سایت‌ها، آن‌ها را مسدود کرده‌اند؛ البته بعد از این مسأله و برای حل مشکل، ساترا وارد عمل شد و با تفاهم با دادستانی و رایزنی با این سایت‌ها، اقدام به اعطای مجوز به آن‌ها کرد و دادستانی هم فیلترینگ آن‌ها را ملغی کرد.

امامیان درباره موضوع مسدود شدن سایت‌های دانلود فیلم و سریال گفت: اینکه یک سایت خدمات دانلود فیلم را ارائه دهد، مسئله و مشکلی ندارد، بلکه باید از نظر محتوایی و کپی رایت داخلی، مشکل نداشته باشد و همین مسئله باعث شده بود تا دادستانی کل کشور دستور مسدود شدن آن‌ها را بدهد.

رئیس ساترا در پایان افزود: تاکنون ۵۳ سایت دانلود فیلم درخواست مجوز داشته‌اند و هم‌اکنون چهار سایت با مجوز فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار