حماسه‌ کربلای پنج-13

جلسه چهل ساعته فرماندهان/ اعلام نظر نهایی پس از گفتگوی خصوصی هاشمی و رضایی

پس از توقف عملیات کربلا 4 حدود سی جلسه با حضور فرماندهان جهت اجرای عملیات کربلای 5 برگزار شد. برخی موافق و برخی مخالف اجرای این عملیات بودند. اما و اگرهای زیادی وجود داشت. در جلسه پایانی که تا 2 صبح به طول انجامید، محسن رضایی و حجت الاسلام هاشمی پس از صحبت‌های خصوصی تصمیم به اجرای این عملیات گرفتند.
کد خبر: ۳۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲ - 28December 2014

جلسه چهل ساعته فرماندهان/ اعلام نظر نهایی پس از گفتگوی خصوصی هاشمی و رضایی

به گزارش خبرنگار گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، پس از عدم الفتح کربلای 4 و دستور سریع محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران مبنی بر قطع ادامه عملیات، وی متوجه نکتهای در اجرای این عملیات میشود.

لشکر 19 فجر به فرماندهی سردار محمدنبی رودکی و تیپ 57 حضرت ابوالفضل علیهالسلام به فرماندهی سردار نوری، فرمانده کنونی سپاه استان کرمان، در عملیات کربلای 4 توانستند از محور خط شلمچه، وارد پنج ضلعی و بر دژ عراق سوار بشوند و به خوبی در این مسیر پیشروی داشته باشند. اما با دستور توقیف عملیات، این پیشروی متوقف میشود. این فتح نقطهی درخشان و امیدی برای فرماندهان میشود تا بتوانند در فاصلهای کوتاه و در حالی که صدام و ارتش عراق در حال شادی از یک پیروزی هستند را غافل و شیرینی را بر دهانشان تلخ کنند. اما تصمیم اجرای این عملیات برای فرماندهان به این سادگیها نبود. محسن رضایی از افرادی بود که بر اجرای این عملیات نظر بسیار مثبتی داشت اما تعدادی دیگر از فرماندهان موافق اجرای این عملیات نبودند. برخی این مخالفت خود را با شدت پیگیری میکردند و برخی سکوت کرده بودند.

در فاصلهی 14  روز بین توقف عملیات کربلای 4 و اجرای عملیات کربلای 5 چندین جلسه با حضور فرماندهان و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی برگزار شد که زمان این جلسات به 40 ساعت میرسد.

سردار محمد کوثری، فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) در عملیاتهای کربلای 4 و 5 در رابطه با این جلسه به دفاع پرس میگوید: در این جلسه چهل ساعته، تمام فرماندهان قرارگاهها، یگانها و حتی فرماندهی کل سپاه آقا محسن که روی هم رفته ۲۵ نفر میشدند، حضور داشتند و همگی نظرات خود را دادند. بعد از اتمام این جلسه چهل ساعته که تنها ۴ساعت آن را استراحت کردیم؛ آقای هاشمی گفت: "من که نتوانستم دو نظر یکسان در میان فرماندهان به دست آورم و جمع بندی کنم لذا من میگویم که شب جمعه هفته آینده باید عملیات انجام شود."

وی ادامه میدهد: بنده و جمعی از فرماندهان حاضر در آن جلسه، وقتی عصبانیت و ناراحتی آقای هاشمی را دیدیم، برای دلگرمی ایشان، به او گفتیم که شما عصبانی نشوید چرا که ما به اینجا آمدهایم تا عاشورایی بجنگیم و در همین جا به شهادت برسیم و دیگر برنگردیم.بعد از این تصمیم آقای هاشمی دومرتبه تا صبح جلسهای برگزار شد و چگونگی انجام این عملیات را بررسی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نقطه آغاز عملیات شلمچه باشد.

آقای هاشمی در خاطرات خود در رابطه با این جلسات اینگونه مینویسد: عصر فرماندهان سپاه آمدند. از عدم موفقیت عملیات ناراحت بودند، برنامه جدید انتخاب منطقه شلمچه را گفتند. به جای یک حملهی بزرگ، سه حمله کوچکتر پیشنهاد نمودند. در ستاد بحث و تصویب شد. آقای رشید مخالف بود. قرار شد تا فرداشب، زمان بندی شده بگویند. ارتشیها به غرب و سپاهیها به جنوب رفتند.

سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در این عملیات نیز در رابطه با این جلسه میگوید:  به نظرم در فاصله چهارم دی ماه – که کربلای 4 انجام شد- تا نوزدهم که کربلای 5 اجرا شد، شاید بیش از بیست، سی تا جلسه تشکیل شد؛ یعنی بیشترین جلسات در یک دورهی زمانی کمتر از دو هفته، در این عملیات گذاشته شد. در اغلب جلسات هم آقای هاشمی حضور داشت.

آخرین جلسهی برگزاری این عملیات که جلسهی نهایی میباشد تا ساعت 2 نصفه شب به طول انجامید. سردار غلامپور در این باره تصریح میکند: در آن جلسه آقای هاشمی شروع کرد به رای گیری، این روال را، البته دو بار قبل هم تجربه کرده بودیم، ولی به این شکل صریح نبود. آقای هاشمی نظر تک تک افراد را پرسید. آقای هاشمی وقتی به من رسید گفت که خب آقای غلامپور شما نظرت را بده، شما قرارگاه اصلی هستید، ماموریت اصلی به عهدهی شما است. من میخواستم برایشان توضیح بدهم که همه یگانهایم پای کار هستند، اما این ابهامات هم وجود دارد، اما ایشان گفت نه دیگر نشد، یا بگو آره یا نه. همینجا بود که آقا محسن گفت آقای هاشمی این فرمانده من، فردا شب میخواهد برود بزند به خط، اینجوری که اصلا شرایط فراهم نمیشود، ایشان دیگر روحیه پیدا نمیکند، نمیتواند بجنگد. بعد هم جلسه را قطع کرد و با آقای هاشمی رفتند داخل آن سنگر کوچک و حدود بیست دقیقه خصوصی صحبت کردند. بعد از آن آقای هاشمی اعلام کرد که عملیات اجرا بشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار