نمایش قدرت انصارالله یمن در دریای سرخ

نیروهای یمنی سه کشتی جنگی وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی را در آب‌های منطقه‌ای حدیده در دریای سرخ توقیف کردند.
کد خبر: ۳۷۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ - 19November 2019

نمایش قدرت انصارالله یمن در دریای سرخبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، گارد ساحلی یمن شب گذشته در بیانیه‌ای از توقیف سه کشتی از جمله یک فروند کشتی سعودی پس از ورود به آب‌های سرزمینی یمن خبر داد.

گارد ساحلی یمن اعلام کرد که سه فروند کشتی از جمله یک کشتی سعودی در سه مایلی جزیره عقبان یمن توقیف شده است.

شبکه المسیره گزارش داد که به این سه کشتی پس از ورود به آب‌های سرزمینی یمن هشدار داده شد که با بی‌توجهی به این هشدارها توقیف شدند. گارد ساحلی یمن هم اعلام کرد که کشتی‌های توقیف شده به بندر الصلیف هدایت شدند تا تدابیر قانونی در این خصوص اتخاذ شود.

در این بیانیه گارد ساحلی یمن همچنین آمده است که خدمه‌های این کشتی‌های به هشدارهای گشتی‌های گارد ساحلی پاسخی ندادند که این خود نقض صریح قوانین دریایی بین‌المللی و نقض حاکمیت یمن محسوب می‌شود.

ائتلاف متجاوز سعودی نیز با تایید خبر توقیف یک کشتی متعلق به این ائتلاف اعلام کرد که یک یدک کش در جنوب دریای سرخ توسط حوثی‌ها (انصارالله) توقیف شده است.

بر اساس اعلام این ائتلاف، این یدک کش توسط دو قایق که افراد مسلح در داخل آن بودند توقیف شده است.

در سال‌های اخیر همواره شاهد این بودیم که بنادر یمن به ویژه حدیده از سوی ائتلاف متجاوز در محاصره است و این ائتلاف نمی‌گذارد کشتی‌های حامل سوخت، مواد غذایی و دارو به بنادر یمن که مورد نیاز شدید مردم این کشور است، برسد؛ ولی این بار قضیه برعکس شد و نیروهای یمنی سه کشتی ائتلاف متجاوز را به تور انداختند.

شرایط جنگ یمن در ماه‌های اخیر با پیروزی‌های نیروهای یمنی و در مقابل شکست‌های پی درپی ائتلاف متجاوز سعودی پیش رفته و توقیف سه کشتی متعلق به این ائتلاف نقطه عطفی در ادامه جنگ یمن ارزیابی می‌شود.

یمنی‌ها به رغم تحریم‌های همه‌جانبه در ماه‌های اخیر چند عملیات چشمگیر علیه عربستان انجام داده‌اند که هر کدام به نوبه خود از سوی تحلیلگران ضربات کاری به سعودی‌ها و متحدانش ارزیابی شده است.

یکی از این عملیات‌ها، حمله موفق پهپادی نیروهای یمنی در ۲۳ شهریور به دو پالایشگاه شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و هجره خریص در شرق عربستان بود که خسارات هنگفتی به حکومت سعودی وارد کرد و ضربه محکمی به ارتش عربستان و متحدانش وارد ساخت و موازنه را در جنگ نابرابر یمن کاملا به نفع نیروهای مقاومت یمنی تغییر داد.

این عملیات موفق، خسارات زیادی به اقتصاد و اعتبار نفتی عربستان وارد کرد و موجب قطع صادرات حدود پنج میلیون و 700 هزار بشکه نفت تصفیه شده عربستان به خارج شد که هنوز هم ادامه دارد.

البته این اولین حمله نیروهای یمنی به پالایشگاه‌ها و میادین نفتی عربستان نبود؛ در عملیات پهپادی مرداد ماه گذشته نیز نیروهای یمنی با ۱۰ پهپاد حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارات – عربستان) را هدف قرار دادند که این عملیات نیز در نوع خود کم نظیر بود.

یکی دیگر از عملیات های موفق نیروهای یمنی که در نوع خود کم نظیر بود، عملیات زمینی "نصر من الله" می باشد که در تاریخ ششم مهرماه سال جاری به سرانجام رسید این عملیات از شهریورماه آغاز شده بود ولی خبر آن در خاتمه آن اعلام شد؛ ابعاد استراتژیک سیاسی و نظامی این عملیات بسیار قابل توجه بود، به حدی که برخی از کارشناسان مسایل نظامی و سیاسی منطقه با تحسین آن، از این عملیات به عنوان بی نظیرترین عملیات زمینی نیروهای یمنی در طول جنگ یمن یاد کردند که خسارات فراوانی به متجاوزان سعودی وارد کرد.

یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن در همان زمان با اشاره به نتایج عملیات نصر من الله اعلام کرد: نیروهای یمنی موفق شدند در این عملیات منطقه ای به مساحت ۳۵۰ کیلومتر مربع را به کنترل خود درآورند. علاوه بر آن، توانستند بر همه مواضع نظامی و پایگاه های تازه تاسیس ائتلاف سعودی در استان نجران تسلط یابند که در نتیجه ۳ تیپ نظامی آنان منهدم شد.

سخنگوی ارتش یمن همچنین شمار کشته های نظامیان عربستانی و مزدوران وابسته را ۴۰۰ نفر و شمار نظامیان به اسارت درآمده را ۲۳۰۰ نفر اعلام کرد.

غنیمت گرفته شدن ۲۰۰ دستگاه تویوتا و هزاران قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه دهها دستگاه تانک و نفربر نیز قسمتی از دستاوردهای این عملیات موفق بود.

توقیف سه کشتی ائتلاف متجاوز که برای اولین بار در طول جنگ بیش از چهار ساله یمن رخ داده به همراه پیروزی های اخیر پهپادی و زمینی نیروهای یمنی نشان از برتری نیروهای مقاومت یمنی داشته و از طرف دیگر نشان از ضعف ائتلاف متجاوز دارد، ائتلافی که هم موجب خسارت های فراوان به یمن و مردم این کشور شده و هم سرمایه هنگفتی از مردم خود را به باد داده است.

نظر شما
پربیننده ها