بازگشت فتنه‌ها در رخوت مدیران فرهنگی

وقایع سال 1388 با همه تلخی آن درسی بود تا دشمنان خود را بشناسیم، اما غفلت عامدانه اصحاب فرهنگ و هنر نسبت به این مساله سبب شد زوایای این حادثه پنهان بماند. بی‌تردید اگر این رخوت اصحاب فرهنگ و هنر ادامه داشته باشد، شاهد چنین حوادثی خواهیم بود.
کد خبر: ۳۷۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶ - 23November 2019

بازگشت فتنه‌ها در رخوت مدیران فرهنگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، بدخواهان نظام درصدد براندازی و یا حداقل ناکارآمدی آن بودند. در وقایع متعددی چون اقدامات تجزیه‌طلبانه در غرب کشور، جنگ تحمیلی، فتنه 88 و... دست آشکار ایادی غرب دیده می‌شود که بعد از گذشت مدتی آتش‌افروزی‌های دشمنان بهتر دیده شده است.

در همه این موارد نیز نقش مؤثر ولی فقیه در رهبری و عبور کشور و ملت از بحران‌ها بیشتر از پیش اثبات شده و می‌شود. با این حال، عده‌ای فرصت‌طلب و معاند، به هر بهانه آشوب و بلوایی ایجاد می‌کنند تا امنیت کشور را خدشه‌دار کنند.

در این میان مردم که اعتراضات به حقی دارند و می‌خواهند آن را در بستر قانون به گوش مسئولان برسانند، مطالبات‌شان در این هنجارشکنی‌ها نادیده گرفته می‌شود. از سوی دیگر دشمنان انقلاب که شدیدترین تحریم‌ها را علیه مردم وضع کرده‌اند و با شعار حمایت از مردم بیانیه صادر می‌کنند، با این گمان ابلهانه که جمهوری اسلامی ایران در آستانه سقوط قرار گرفته است به اغتشاشات دامن می‌زنند. این بیانیه‌های مداوم و هدف‌دار که از سوی سران کشورهای استکباری صادر می‌شود به‌تنهایی نشانه روشنی از حقانیت نظام جمهوری اسلامی است.

سؤال این است که چرا برخی از مردم با وجود اینکه به دشمنی‌های معاندان نظام پی برده‌اند، باز به دام عوام‌فریبی آنها افتاده و با اشرار هم‌داستان می‌شوند؟ عمده‌ترین دلیل این امر این است که اصحاب فرهنگ و هنر با بی‌تفاوتی به وقایع گذشته می‌نگرند.

اگر در خصوص واقعه مهمی چون فتنه 88 آثاری تولید می‌شد که همه ابعاد آن مورد واکاوی قرار می‌گرفت، اکنون شاهد این نبودیم که معاندان عافیت‌طلب برای پر کردن توبره خود به بهانه حمایت از مردم، آنها را قربانی کنند. خوشبختانه پیام مهم و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی توانست فضای متشنج کشور را آرام سازد اما باید توجه داشت که درس نگرفتن از وقایع گذشته سبب خواهد شد تا شاهد وقایع مشابه باشیم.

«قلاده‌های طلا» و «ماه‌گرفتگی» آثاری بودند که می‌توانستند موجی از آثار روشنگرانه در پی داشته باشند و زوایای پنهان فتنه 88 را روشن کنند؛ اما بی‌تدبیری‌ها، عدم مدیریت و دخالت‌های پنهان و آشکار سلبریتی‌هایی که با تفرعن به مردم به نگاه می‌کنند سبب شد بعد از گذشت 10 سال از وقایع شوم فتنه 88 فیلمی در این زمینه ساخته نشود. نه‌تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه عوامل فیلم‌های مذکور با تهدیدها و محدودیت‌هایی مواجه شدند.

اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حضور حداکثری اصحاب فرهنگ و هنر تأکید دارند تا با آثار خود به روشنگری بپردازند و فرموده‌اند مراقب باشید تا جای جلاد و شهید عوض نشود، به این دلیل است که وقایعی مثل اعتراضات اخیر در کشور تکرار نشود. هیچ سخنرانی و نشست و کتاب و مقاله‌ای نمی‌تواند مثل رسانه همه‌گیر سینما مؤثر عمل کند.

مسلماً ریشه درخت تناور انقلاب اسلامی آن‌قدر محکم است که با این ضربه‌ها سرنگون نخواهد شد. معماری حضرت امام خمینی (ره) در بنای انقلاب اسلامی آن‌قدر دقیق و حساب‌شده است که بیم فروریختن آن نمی‌رود؛ مضاف بر این رهبری حضرت امام خامنه‌ای در حراست از دژ مستحکم انقلاب چنان است که رخنه موریانه‌های معاند خللی در آن ایجاد نخواهد کرد. با این همه نمی‌توان خود را به خواب زد و از کید دشمنان غافل شد.

نسل آینده باید انقلاب اسلامی را آن‌طور که هست بشناسند و این مهم تنها با برپایی سمینار و کنفرانس و برگزاری چند جشنواره فرهنگی میسر نخواهد شد. هرچند که دیر شده اما اعتراضات اخیر نشان داد تا چه میزان جامعه فرهنگی ما دچار رخوت و رکود شده‌اند که برخی آشوب‌طلب به خود اجازه می‌دهند به جان و مال مردم تعرض کنند.

هرچقدر که تولیدات فرهنگی در بحث دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی منفعلانه عمل کند در آینده باز شاهد چنین وقایعی خواهیم بود. وقایعی که قربانی اصلی آن مردم آسیب‌دیده از سوء مدیریت‌ها و محروم از امکانات هستند. انتظار این است که مدیران فرهنگی با اقدام مؤثر خود، به‌جای ساخت آثاری چون خانه پدری و به راه انداختن جنجال برای اکران و توقیف آن با همه توان خود به تولید آثاری مثل «قلاده‌های طلا» اقدام کنند تا عموم مردمی که بر موضوع تسلط و احاطه ندارند به آگاهی برسند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها