تصویر بسیجی در کلام رهبر بسیجی

رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها در بیانات خود تصویری از بسیج ارائه داده‌اند که باید خصوصیات آن را در خود ایجاد و تقویت کنیم.
کد خبر: ۳۷۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 26November 2019

تصویر بسیجی در کلام رهبر بسیجیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حضرت امام خمینی (ره) را باید یکی از رهبران دینی شاخص قلمداد کرد که ابتکارات بدیعی را پی‌ریزی کردند. ابتکاراتی که بعد از 40 سال هنوز اثربخش و حرکت‌آفرین است. یکی از ابداعات امام راحل (ع) تشکیل بسیج در 5 آذر 1358 بود که هنوز پویایی خود را از دست نداده است.

رهبر معظم انقلاب نیز که خود یک بسیجی حقیقی هستند، بار‌ها در بیانات‌شان از خصوصیات بسیج گفته‌اند که مرور آن‌ها می‌تواند تذکری برای همه ما باشد. به مناسبت سالروز تشکیل بسیج بخش‌هایی از بیانات معظم‌له منتشر شده است تا محکی باشد برای سنجش خود که چقدر به اصول بسیج و بسیجی، مسلح هستیم و آن را به کار می‌بندیم.

اخلاق بسیجی

«من دعوت می‌کنم بسیجیان عزیز را به اخلاق. اخلاق یعنى حلم و بردبارى، صبر و مقاومت، صدق و صفا، شجاعت و فداکارى، طهارت و پاک‌دامنى. بسیجى‌ها براى اینکه اجزاى این بناى استوار همچنان مستحکم بماند به این احتیاج دارند. اگر بخواهید این بناى رفیع همین‌طور مستحکم، مثل دژ پایدار و استوارى درمقابل دشمنان قرار بگیرد، باید این رعایت‌ها را بکنید؛ بردبارى نشان بدهید، صبر نشان بدهید، اخلاق نشان بدهید، طهارت نشان بدهید، الگو‌هاى بزرگ صدر اسلام را در نظر بیاورید. ما باید از تکبر دورى کنیم، از تفرعن دورى کنیم.»

از خود شروع کردن

«تقویت بسیج، هرچه خالص‌تر کردن و معنوی‌تر کردن عناصر بسیجی، توسعه فعالیت‌های بسیجی به همه مناطق زندگی، جزو کار‌های اساسی است که مجموعه متصدیان بسیج و مرتبطین با آن و فعالان در آن باید دنبال کنند. از خود شروع کردن هم که دستور اسلام به ما‌هاست؛ همه ما در همه سطوح باید اول از خودمان شروع کنیم. در همه سطوح همین‌جور است. از خودمان باید شروع کنیم؛ این را ما در بسیج جا بیندازیم. همین بحث سبک زندگی و اسلوب زندگی به‌حسب نظر اسلام، این در داخل بسیج می‌تواند یک معیار برای خودشناسی باشد.

بحث این نیست که دستگاه‌های برتر و بالاتر بیایند ما را عیار بزنند، ببینند چه جوری است، بحث این است که خودمان، خودمان را عیارسنجی کنیم. رفتار ما در محیط کار چگونه است؟ رفتار ما با همسر و فرزند چگونه است؟ رفتار ما در محیط زندگی و محیط اجتماعی چگونه است؟ رفتار ما با زیردست چگونه است؟ باکسی که بالادست ماست، رفتار ما چگونه است؟ رفتار ما با دوست چگونه است؟ با دشمن چگونه است؟ این‌ها همه در اسلام اندازه و معیار دارد. خودمان را بسنجیم. این می‌شود عیار خویش را سنجیدن، خود را درست شناختن. اگر ازاینجا شروع کردیم، بنیان زندگی ما، بنیان کار ما در همه بخش‌ها، بخصوص در بسیج، که حالا محل بحث ماست، تقویت خواهد شد.»

القای روحیه گمنامی

«گمنام، ازجمله تعبیرات امام است. گمنام یعنی دنبال نام و نشان نبودن. برای خدا کار کردن، که این ناشی است از روحیه اعتماد به خدا؛ می‌دانیم که پیش خدای متعال ضایع نمی‌شود. شما در خلوت عبادت می‌کنید، باخدا حرف می‌زنید، کسی هم نمی‌فهمد؛ خاطرتان هم جمع است که خدا دارد می‌بیند، این عبادت را محسوب می‌کند؛ کرام‌الکاتبین الهی نمی‌گذارند این عبادت شما مثل عملی که انجام‌نشده، بماند؛ نه، تحقق پیدا کرده، این را یادداشت می‌کنند؛ آن‌وقت همین را می‌بینید. عین همین در فعالیت‌های اجتماعی است.

شما یک حرکتی انجام می‌دهید برای خدا، یک اقدامی می‌کنید برای خدا، یک تصمیمی می‌گیرید برای خدا، هیچ‌کس هم نمی‌فهمد؛ برای این تصمیم، پیش هیچ‌کس هم تفاخر نمی‌کنید؛ این را خدای متعال می‌فهمد، می‌داند، می‌نویسد. به خدای متعال اعتماد دارید، به خدای متعال حسن ظن دارید. حالا گیرم دیگران نفهمیدند. مگر دیگران چقدر به ما مزد می‌دهند؟ در مقابل مزد الهی، این مزد‌های دنیوی مگر چقدر است؟ بسیجی این‌جوری فکر می‌کند؛ لذاست که اخلاص به خرج می‌دهد، مخلصاً لله کار را انجام می‌دهد. اخلاص، یکی از خصوصیات است.

بسیج پایبند به قوانین و مقررات و ارزش‌هایی است که در قالب نظام مجسم شدند. ابتکار باید به وجود بیاید، نوآوری باید به وجود بیاید، اما بی‌انضباطی نه. یک عده‌ای اشتباه می‌کنند؛ خیال می‌کنند بسیجی یعنی کسی که پابند به مقررات نیست، پابند به قوانین نیست، پابند به ضوابط مستقر در جامعه نیست؛ این اشتباه است. خود نفس انضباط، منضبط بودن، منتظم بودن، یک ارزش است. اگر نظم از بین رفت، اگر این آهنگ درست از بین رفت، ناهنجاری به وجود می‌آید؛ در همه‌جا همین‌جور است. نظم است که زمینه برای موفقیت فراهم می‌کند. یک نیروی نظامی هم اگر نظم نداشته باشد، بکلی بی‌فایده می‌شود.»

ارکان بسیجی بودن

«بسیجی بودن ارکانی دارد. همه ما باید این ارکان را روزبه‌روز در خودمان تقویت کنیم جوانان عزیز! بار‌ها گفتیم که در درجه اول، روحیه اخلاص و روحیه بصیرت است. این اخلاص و بصیرت روی هم اثر می‌گذارند. هرچه بصیرت شما بیشتر باشد، شما را به اخلاص عمل نزدیک‌تر می‌کند. هرچه مخلصانه‌تر عمل کنید، خدای متعال بصیرت شما را بیشتر می‌کند.

خدا، ولی شماست. هرچه به خدا نزدیک‌تر شوید، بصیرت شما بیشتر خواهد شد و حقایق را بیشتر می‌بینید. نور که بود، انسان می‌تواند واقعیات و حقایق را مشاهده کند. وقتی نور نباشد، انسان واقعیات را هم نمی‌تواند ببیند. ـ در فتنه سال 1388 ـ بعضی‌ها نتوانستند واقعیات جلوی چشم را ببینند، نتوانستند تشخیص بدهند. در فتنه طراحی‌شده و پیچیده سال 88 حقایقی جلوی چشم مردم بود؛ نگذاشتند یک عده‌ای این حقایق را ببینند، بفهمند؛ ندیدند، نفهمیدند.»

بصیرت و شناخت

«آنچه که راه را مشخص می‌کند، بصیرت است. بسیجیان در قبال پیچیدگی اوضاع توانسته‌اند در ذهن خود و فکر خود و شخصیت خود پیچیدگی ایجاد کنند و بشناسند؛ قضایای سال 1388 این را نشان داد. ممکن بود خیلی‌ها اشتباه کنند و خیلی‌ها هم اشتباه کردند؛ اگرچه اکثر آن‌کسانی که اشتباه کرده بودند، به فاصله‌ی کمی اشتباه را تصحیح کردند؛ اما حرکت عظیم بسیج، این شاخص بصیرت و این پرچم بصیرت را برای خود حفظ کرد؛ اشتباه نکرد. باید حق را شناخت، باید راه را تشخیص داد تا بفهمیم این شخص حق است یا باطل.

هر که از این راه رفت، حق است؛ هر که از راه حق نرفت، مردود است. حق را باید شناخت. جماعت جوان مؤمن گردآمده در زیر سقف بسیج و پرچم بسیج، این بصیرت را نشان دادند؛ نشان دادند با بصیرتند. بصیرت، عنصر اول است. در آینده هم باید همین‌جور باشد. قدرت و تشخیص باید پیدا کرد. شاخص، اسلام است؛ شاخص، اشخاص نیستند؛ این حرف امام (ره) است.

او به ما یاد داد که راه را تشخیص بدهیم، حرکت صحیح را تشخیص بدهیم، نقشه دشمن را بفهمیم و بخوانیم تا بتوانیم بفهمیم کدام کار در جهت دشمن و در خط دشمن است و کدام کار در ضد اوست. پس بصیرت، عنصر اول است. بصیرت را نباید فراموش کرد.

دشمن در یک بره‌هایی در تبلیغات گوناگون جهانی، علیه بسیج متمرکز شد. آنچه توانستند، گفتند. بسیج را بمباران تبلیغاتی کردند، برای اینکه او را از چشم مردم بیندازند، اما نتوانستند؛ خدای متعال نمی‌گذارد این حقیقت روشن پنهان بماند؛ لذا بسیج بحمداللَه روزبه‌روز آبرویش در کشور ما بیشتر شده است. در سرتاسر کشور، جوان‌ها در بخش‌های مختلف، به بسیج به چشم یک هویت درخشنده باعظمت مظهر عزم و اراده نگاه می‌کنند؛ این را شما بسیجی‌ها بایستی تقویت کنید؛ این را با توجه به همان سه عنصر بصیرت، اخلاص و عمل تقویت کنید.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها