دریادار خانزادی در نشست خبری خبر داد؛

ساخت زیردریایی جدید «فاتح» با قابلیت‌های ویژه/ الحاق «دنا» به ناوگان نداجا در بهمن‌ماه/ تولید تجهیزات پیشرفته «جنگال»

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: به‌زودی نوع ارتقا یافته‌ای از زیردریایی فاتح با رانش ویژه یعنی رانش مستقل از هوا، که از قابلیت‌های پنهان‌کاری ویژه‌ای برخوردار است، در وزارت دفاع تولید می‌شود و در اختیار نداجا قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۳۷۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ - 27November 2019

خانزادیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفتم آذر «روز نیروی دریایی» در ستاد نداجا برگزار شد، اظهار داشت: نیروی دریایی با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی به سرعت به منطقه شمال اقیانوس هند حرکت کرد و توانست کار را پیش ببرد و کشتی‌های صنعتی و نفتکش‌ها را اسکورت کند.

وی ادامه داد: حرکت نیروی دریایی با عملیات اسکورت در یک دهه اخیر ادامه یافته و تاکنون ۶۴ ناوگروه به منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب و اخیراً دریای سرخ هم حضور یافتند.

فرمانده نداجا گفت: دریای سرخ که همواره به دریایی امن معروف بود، در یکی دو ماهه اخیر دستخوش عملیات‌های تروریستی شده و امروز ناوگروه ۶۴ شامل ناوشکن «الوند» و ناو پشتیبانی «بندرعباس» در دریای سرخ حضور یافته و تا کانال سوئز کار پشتیبانی نفکتش‌ها و کشتی‌های تجاری را انجام می‌دهد.

امیر خانزادی با اشاره به اینکه در آبان سال گذشته اولین پرتاب موشک از زیر سطح با موفقیت آزمایش شد، افزود: در زیردریایی‌های کلاس «غدیر» موشک‌های زیر سطح به سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این موشک‌ها تحت پروژه «جاسک ۲» هستند که ساخت وزارت دفاع و از دقت و سرعت کافی جهت انهدام اهداف برخوردار است.

وی اضافه کرد: موشک «جاسک ۲» دست بلندی را برای نیروی دریایی در عرصه رزم ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه از زیردریایی پرتاب می‌شود، قطعاً دشمن را غافلگیر خواهد کرد.

ساخت پهپاد عمودپرواز، تجهیزات پیشرفته جنگال و زیردریایی جدید «فاتح» با قابلیت‌های ویژه

فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: به‌زودی نوع ارتقا یافته‌ای از زیردریایی «فاتح» با رانش ویژه یعنی رانش مستقل از هوا، که از قابلیت‌های پنهان‌کاری ویژه‌ای برخوردار است، در وزارت دفاع تولید می‌شود و در اختیار نداجا قرار می‌گیرد.

دریادار خانزادی ادامه داد: با کمک صنایع دفاع، تجهیزات پیشرفته‌ای در حوزه جنگال (جنگ الکترونیک) تولید شده‌اند که بخشی از قابلیت‌های آن‌ها قابل توصیف نیست.

وی افزود: پهپاد جدید دریاپایه‌ای با کمک محققان جوان کشورمان ساخته شده که عمودپرواز است و پرواز آن به نمایش گذاشته خواهد شد. این پهپاد دریایی قابلیت رصد اهداف متحرک و بازگشت بر روی ناو که خود نیز متحرک است را هم خواهد داشت.

فرمانده نداجا در خصوص آغاز پروژه ساخت ناو‌های بومی در نداجا اظهار داشت: از سال‌های گذشته ساخت ناو‌های توپدار در سطح نداجا آغاز شد و بعد تحت پروژه «موج» ساخت ناوشکن‌ها آغاز شد که تا کنون سه فروند از این ناوشکن‌ها ساخته شده است که در سطح نیروی دریایی به اجرای مأموریت می‌پردازند.

امیر خانزادی با بیان اینکه کار ساخت ناوشکن «دماوند» تمام شده و این ناو به جهت تست سامانه‌ها به آب انداخته شده است، گفت: در ناوشکن دماوند یک فناوری جدید در حوزه پیشران و سلاح ایجاد شده که ان‌شاءالله تا پایان سال از آن بهره‌برداری خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دماوند نسل جدیدی از شناور قبلی است که از سطح مقطع راداری پایین‌تری برخوردار بوده و نسبت به نمونه قبل چالاک‌تر است.

وی در ادامه گفت: در آینده نزدیک در ناوگان جنوب کشور و در منطقه شمال اقیانوس هند با کشور‌های چین و روسیه رزمایشی را خواهیم داشت که طرح‌ریزی‌های عملیاتی آن تاکنون انجام شده و همچنین بلافاصله رزمایشی را با کشور‌های حاشیه اقیانوس هند موسوم به «آیونز» خواهیم داشت.

الحاق «دنا» به ناوگان نداجا در بهمن‌ماه

دریادار خانزادی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ناوشکن «دنا» عنوان کرد: این ناوشکن در بهمن امسال به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش الحاق می‌شود و همچنین ناوشکن «سهند» در حال آماده شدن برای اجرای ماموریت در حوزه آب‌های اقیانوسی است.

وی در خصوص مسلح شدن شناور‌های نیروی دریایی هم گفت: امروز به همت متخصصان جهادگر وزارت دفاع و نیروی دریایی، زیردریایی‌های غدیر به تسلیحات بومی ازجمله اژدر‌های بومی «والفجر» مسلح شده‌اند و این اژدر‌ها به تعداد زیاد در سطح نداجا به‌کار گرفته شده‌اند.

فرمانده نداجا بیان کرد: امروز نیروی دریایی از زیردریایی فاتح که یک زیردریایی نیمه‌سنگین است در حوزه‌های مأموریتی استفاده می‌کند.

ناو «مین‌شکار» به ناوگان نیروی دریایی ملحق می‌شود

امیر خانزادی در ادامه به پیشرفت‌های نداجا در حوزه مین‌روبی دریایی اشاره و عنوان کرد: نیروی دریایی تا پایان سال یک فروند ناو «مین‌شکار» را با توانمندی قابل توجه به یگان‌های مین‌روبی ملحق می‌کند.

وی همچنین از تولید پک پهپاد جدید توسط این نیرو خبر داد و گفت: پهپاد «سیمرغ» که از مداومت عملیاتی ۲۴ ساعته برخوردار است به‌زودی رونمایی می‌شود. این پهپاد دریاپایه که در حوزه حمل و بهره‌گیری از تسلیحات، قابلیت‌های لازم را دارد، در حوزه جنگال نیز از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

فرمانده نداجا  افزود: همچنین نیروی دریایی از هواپیما‌های آموزشی نسل جدید هم که ساخت بخش خصوصی است به‌زودی در یگان‌ها استفاده خواهد کرد.

ارتقای توان پدافندی نداجا با بهره‌گیری از موشک‌های عمودپرتاب

دریادار خانزادی با اشاره به قابلیت‌های پدافندی نداجا در زمینه منحرف کردن موشک‌های متخاصم و انهدام آن‌ها در فضا گفت: نیروی دریایی به فناوری سیلو‌های موشک عمودپرتاب دست یافته است که با بهره‌گیری از این قابلیت، توان انهدام و انحراف موشک کروز را هم دارد.

وی ادامه داد: کار ساخت ناوشکن سنگین تحت عنوان «پروژه نگین» از سال ۹۹ آغاز می‌شود که به پیشران الکتریکی مجهز خواهد بود. همچنین در آینده کار ساخت زیردریایی سنگین «بعثت» شروع می‌شود که ویژگی‌های خاصی دارد.

فرمانده نداجا اضافه کرد: شناور «موج شش» هم از نوع شناور‌های «تری‌ماران» یا سه بدنه با وزن ۲ هزار تن خواهد بود. همچنین در ناو‌های جدید از رادار «چشم عقاب» که یک رادار آرایه فازی و ثابت است، استفاده می‌شود.

دریادار خانزادی با بیان اینکه امیدواریم ناوشکن «تفتان» تا سال ۹۹ در اختیار نداجا قرار گیرد، افزود: اکنون ساخت پوکه و بدنه این ناوشکن به پایان رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدیدات آمریکا در خلیج فارس گفت: آمریکایی‌ها تاکنون جرأت نداشته‌اند که به طور مستقیم تهدیدی را علیه جمهوری اسلامی و منطقه داشته باشند، لذا اقدامات آن‌ها بیشتر با ایجاد فضای ناامنی از طریق عناصر نیابتی پیگیری می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها دست از پا خطا کنند، قطعاً سیلی محکمی را از مجموعه نیرو‌های مسلح ایران به ویژه نیروی دریایی خواهند خورد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار