شاهرخ به دفاع‌پرس خبر داد؛

پایان داوری چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور/ سه‌هزار و ۷۰۰ فریم عکس به جشنواره رسید

دبیر چهارمین دو سالانه سراسری عکس نور از پایان داوری‌های این مسابقه عکاسی خبر داد و گفت: سه‌هزار و ۷۰۰ فریم عکس از ۳۱۵ عکاس در این رویداد هنری شرکت داده شدند.
کد خبر: ۳۷۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵ - 30November 2019

«کمال‌الدین شاهرخ» دبیر چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور و مسوول انجمن عکس بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از پایان داوری آثار رسیده به جشنواره نور خبر داد و اظهار داشت: پنج‌شنبه ۳۰ آبان داوری آثار رسیده به جشنواره دوسالانه نور به پایان رسید و مجموعاً سه هزار و ۷۰۰ فریم عکس به جشنواره ارسال شده است.

وی به حضور ۳۱۵ عکاس با ۳۸۷ مجموعه عکس در این جشنواره اشاره کرد و گفت: تفاوت این دوره با دوره‌های قبل و جشنواره‌های دیگر، بخاطر همین اتفاق است که ما جشنواره را براساس مجموعه عکس تعریف کرده‌ایم؛ یعنی کسی نمی‌توانست تک عکس به جشنواره ارسال کند و می‌بایست حتماً به‌صورت پروژه محور عکاسی کند تا در جشنواره شرکت داده شود.

دبیر چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور درخصوص بخش ویژه این جشنواره عنوان کرد: یک‌سری از عناوین و موضوعات استانی توسط شبکه عکاسان بسیج با همکاری استاد راهنما‌ها و براساس اولویت‌ها و حساسیت‌های منطقه‌ای انتخاب شده بود و تقریباً از هر استان سه عکاس حضور داشت که مجموعاً ۱۰۰ عکاس از این طریق در جشنواره شرکت کردند.

شاهرخ در ادامه به بخش عمومی و آزاد این جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش آزاد جشنواره نور ۸۷ نفر در بخش ویژه شرکت کردند و حدود ۲۲۸ عکاس نیز در بخش عمومی شرکت کردند که جمعاً ۳۱۵ عکاس بودند. در این بخش نیز استقبال خیلی خوبی به‌عمل آمده بود و امیدواریم در دوره‌های بعد تعداد استان‌های بیشتری به این موضوع توجه کنند و عکاسان آثارشان را ارسال کنند.

وی اظهار داشت: شاهد آثار خوبی در همه موضوعاتی که محور این دوسالانه است، بودیم که تنوع موضوعی بسیار زیاد داشت. سبک‌زندگی ایرانی اسلامی، کمک‌رسانی، فرصت‌ها و تهدیدات از جمله عناوین مورد توجه جشنواره بوده تا عکاسان بتوانند در این موضوعات کار کنند. در بخش ویژه جشنواره نیز، ما انتخاب موضوع را به استان‌ها واگذار کردیم و مثلاً بحث آسیب‌های فضای مجازی، رونق تولید، ترویج مصرف و حمایت از کالای ایرانی، نگاه نو به دفاع عزت‌آفرین اقوام به کشور و توانمندی‌ها و شکوه عزت و اقتدار و سازندگی و پیشرفت در چهلمین سال تاسیس بسیج از موضوعات مورد عنایت عکاسان بود. بحث سالم‌سازی فضای مجازی و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و نقش مادران و همسران در هشت سال دفاع مقدس، دفاع از حرم و تداوم مقاومت و مبارزه با استکبار نیز از جمله این موضوعات بود.

مسوول انجمن عکس بسیج خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در این دوره شاخص بود، همین مسئله عکاسی پروژه محور است که همه اساتیدی که سابقه زیادی در بحث عکاسی داشتند آن را تایید کردند. این مسئله باعث شد عکاس‌های ما در یک مسیر مشخص عکاسی کنند و پس از پایان جشنواره نیز همین موضوع را ادامه دهند. البته برنامه ما برای دوره پنجمن جشنواره عکس نور پس از اختتامیه دوره چهارم آغاز خواهد شد و ۱۰۰ عکاس بسیجی که در کنار اساتید کار کرده‌اند، در دوره بعد آموزش‌های ویژه‌ای خواهند دید. از طرفی کسانی که در بخش عمومی صاحب رتبه شوند نیز دوره‌های ویژه را سپری خواهند کرد و آماده دوره پنجم می‌شوند تا با توانمندی ویژه عکاسی کنند.

وی افزود: با توسعه بحث آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهرستان‌ها و نقاط محروم کسانی که در این جشنواره شرکت نداشته‌اند نیز آموزش خواهند دید تا آثارشان را در دوره پنجم عرضه کنند.

دبیر چهارمین دوسالانه سراسری «عکس نور» جریان‌سازی در حوزه عکاسی را هدف این جشنواره دانست و گفت: حوزه عکاسی یکی از حوزه‌های بسیار حساسی است که در جامعه فعلی و در بحث اطلاع‌رسانی اهمیت پیدا کرده است. عکاسی همانند لبه تیغ است که حتی برخی افراد انقلابی را به سوی موضوعات غیر مرتبط با آرمان‌ها کشانده است. ما می‌خواهیم به شکلی بتوانیم جریان عکاسان مومن را تقویت کنیم تا عکس جریان انقلابی رشد کند. عکاسی امروزه بازتاب ویژه‌ای دارد چراکه همه مراکز و اجتماع امروز به شکلی مرتبط با حوزه عکاسی است. یعنی در هرخانواده حداقل یک نفر با دوربین موبایل درحال کار عکاسی است و این از اهمیت عکاسی و ثبت تصویر است.

شاهرخ ادامه داد: در بحث‌های خبری ما خبرنگار شهروند‌هایی را داریم که اتفاقات پیرامونی را ثبت می‌کنند و اگر این‌ها هدایت و آموزش داده شوند، قطعاً در عکاسی بسیج تاثیرگذار خواهند بود. درحال حاضر بسیج کانون‌های گسترده‌ای را در سراسر کشور دارد که هفت‌هزار عکاس در این کانون‌ها فعالیت می‌کنند. باید به شکلی به این جامعه آماری توجه شود و آن‌ها مورد آموزش قرار گیرند تا بتوانند جریان‌ساز باشند. اگر ما این کار را در حوزه عکاسی انجام ندهیم، قطعاً دشمن کار را به دست خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار