درخواست سوریه از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی/ حمله تروریست‌ها به استان ادلب توسط سوری‌ها خنثی شد

آخرین تحولات سوریه از خنثی شدن حمله تروریست‌ها در محور شرقی حومه استان ادلب توسط ارتش تا درخواست این کشور از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بررسی می‌شود.
کد خبر: ۳۷۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ - 30November 2019

درخواست سوریه از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی/ حمله تروریست‌ها به استان ادلب توسط سوری‌ها خنثی شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، عناصر گروه تروریستی جبهه‌النصره و گروهک‌های هم‌پیمانش با تانک و خودروهای زرهی سنگین به یکی از مقرهای نظامی ارتش سوریه در شهرک اعجاز حمله کردند که در پی آن درگیری‌های شدیدی بین این عناصر و نیروهای سوریه به‌وقوع پیوست.

یگان‌های ارتش سوریه در محور شرقی حومه استان ادلب توانستند حمله تروریست‌ها را خنثی و دو دستگاه تانک و چند خودروی دیگر آن‌ها را منهدم کنند.

گروهک‌های تروریستی وابسته به جبهه‌النصره مستقر در حومه ادلب به مقرهای ارتش و روستاها و شهرک‌های امن حمله می‌کنند و در مقابل، یگان‌های ارتش سوریه نیز به عملیات خود علیه تروریست‌ها در این منطقه ادامه می‌دهند.

ارتش سوریه دوشنبه گذشته توانست روستاهای ضهره الزروزور و الصیر و ام الخلاخیل و کشتزارهای المشیرفه در حومه جنوب شرقی ادلب را بازپس گرفته و خسارت و تلفاتی به تروریست‌ها وارد کند.

براساس این گزارش دولت سوریه خواهان برگزاری جلسه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای بحث درباره گزارش این سازمان درباره حمله شیمیایی مورد ادعا در منطقه دوما شد.

دولت سوریه نگرانی شدید خود را از محتوای نامه‌نگاری یکی از اعضای تیم حقیقت‌یاب به دفتر مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که اخیرا به بیرون درز کرد، ابراز داشت.

این نامه به دستکاری در گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما در حومه دمشق و تحریف واقعیت‌ها درباره این پرونده اشاره شده است.

بسام صباغ نماینده دائم سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بیست و چهارمین اجلاس کشورهای ذیربط در لاهه هلند گفت: ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در دوما بهانه‌ای برای سه کشور غربی آمریکا و فرانسه و انگلیس برای تجاوز نظامی به حاکمیت سوریه شد و در نتیجه تحقیقات هیئت حقیقت‌یاب و نتایج مطرح شده در گزارش آن حساسیت شدید و پیامدهای مهمی داشته است؛ این سه کشور هم‌اکنون در تلاش برای فشار به‌منظور سرپوش گذاشتن بر محتوای سند درز کرده هستند و به‌شدت از اعتباری که اساسا گزارش از آن برخوردار نیست، دفاع می‌کنند تا به این وسیله تجاوزگری نظامی خود به خاک سوریه را توجیه کنند.

وی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست تا جلسه‌ای را با همه اعضای هیئت حقیقت‌یاب که در تحقیقات دوما شرکت داشتند، برگزار کند تا به کشورهای ذیربط مجال داده شود تا همه دیدگاه‌ها را براساس ماده 62 پیوست توافقنامه مربوط به این سازمان بررسی کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی خواست تا بالاترین میزان شفافیت و بی‌طرفی را در کار خود اعمال کند.

صباغ گفت که هرکس در روند برگزاری جلسه یاد شده مانع تراشی کند، از نتایج آن بیم دارد و نگران است که دستکاری گزارش مربوط به حادثه دوما برملا شود.

این درخواست سوریه با حمایت شماری از کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ونزوئلا، روسیه سفید و نیکاراگوئه برخوردار شد.

روزنامه دیلی‌میل انگلیس پیش‌تر فاش کرد که یک ایمیل درز کرده نشان می‌دهد که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گزارش مربوط به حمله شیمیایی مورد ادعا در دوما در حومه دمشق در آوریل سال 2018 میلادی را دستکاری کرده است تا ارتش سوریه را به اجرای چنین حمله‌ای متهم و تجاوزگری نظامی آمریکا و انگلیس و فرانسه علیه سوریه در آن زمان را توجیه کند.

این روزنامه نوشت: یک دانشمند سازمان منع سلاح های شیمیایی در این ایمیل درز کرده گفته است که تحقیقات میدانی در دوما به‌دلیلی قوی درباره حمله ادعایی با گاز دست نیافته است و این واقعیت‌ها به‌طور عمدی در گزارش‌های سازمان یاد شده پنهان شده است.

همچنین ایان هندرسون کارشناس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ماه مه گذشته اذعان کرد که نتایج گزارش رسمی این سازمان درباره حملات ادعایی با سلاح‌های شیمیایی در شهر دوما با واقعیت همخوانی ندارد و با دانش و تجربه مهندسی در تضاد است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار