کوروش زارعی:

«جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد» یک جشنواره آماتوری است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری «جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد» را یک جشنواره آماتوری معرفی کرد و گفت: سال آینده مردم، داوران «جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد» خواهند بود و تمام اتفاقات این جشنواره در مساجد خواهد بود.
کد خبر: ۳۷۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ - 30November 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، صبح امروز با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، «علی هوشمند» دبیر هنری و «مجتبی میرزایی‌نسب» دبیر اجرایی این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد از ۱۲ تا ۱۴ آذر در قزوین برگزار می‌شود، اظهار داشت: این جشنواره برای حوزه هنری یک اتفاق استراتژیک است که دغدغه شخصی‌ بنده و مسوولین حوزه هنری بود که امسال برگزار خواهیم کرد.

وی نگاه حوزه هنری به این جشنواره را یک نگاه آینده‌نگر دانست و افزود: سال‌هاست جشنواره تئاتر فجر شعار می‌دهد «تئاتر برای همه است» درحالی که هیچ‌گاه این شعار محقق نشده است. ما در این جشنواره می‌خواهیم مردم تئاتر ببینند و در این راستا تربیت مخاطب را دنبال می‌کنیم. موضوعات این جشنواره اصلا فرمایشی نیست چراکه موضوعات روز از جمله داعش، فیش‌های نجومی، طنز، مشکلات اجتماعی در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: سال گذشته اتفاق خوبی بین حوزه هنری و ستاد هماهنگی مساجد وزارت ارشاد رقم خورد که به واسطه آن تفاهم‌نامه‌ای امضا شد. مرکز کانون مساجد وظیفه پرداختن به فعالیت‌های هنری دارد و ما نیز سال‌ها این جشنواره مردمی را ادامه می‌دادیم و لذا یک هم‌افزایی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای انجام شد تا در تولید نمایشنامه، آموزش و مباحث تئاتر مشارکت انجام دهیم.

وی گفت: سال گذشته در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ تئاتر را در ۴۰ مسجد انقلابی سراسر کشور اجرا کردیم. تولید ۱۰۰ نمایشنامه به مدیریت «امیر مشهدی‌عباس» نیز در دستور کار است؛ طرح‌های این نمایشنامه‌ها آماده شده و تا پایان سال چاپ خواهد شد.

«جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد» یک جشنواره آماتوری است

زارعی همکاری وزارت ارشاد و حوزه هنری در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را یک اتفاق خوب دانست و تاکید کرد: این جشنواره یک جشنواره حرفه‌ای نیست بلکه نگاه ما برای شناسایی و کشف نیروهای خلاق و جوان است لذا یک جشنواره آماتوری است و به همین خاطر داوران این جشنواره از جوانان خواهند بود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: ما در این جشنواره جوایز را براساس گروه قرار داده‌ایم و معتقدیم گروه محوری مهم است، چیزی که در جشنواره‌های ایران تنها شعار آن را می‌دهند و هیچ‌گاه عملیاتی نشد‌ه است. از سال آینده شکل داوری این جشنواره نیز تغییر خواهد کرد چراکه این نمایش‌ها در مسجد و در متن مردم انجام می‌شوند لذا سال آینده داوران و جوایز را برعهده مردمی قرار خواهیم داد تا مردم هر نمایشی که دوست دارند را انتخاب کنند. همه اتفاقات جشنواره تئاتر مسجد در مسجد انجام خواهد شد و این جریان کاملا یک جریان مسجدی و مردمی است.

۱۱۶ اجرا به دبیرخانه تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رسید
علی هوشمند مدیر حوزه هنری استان قزوین و دبیر هنری این جشنواره در ادامه در سخنانی گفت: جشنواره بچه‌های مسجد امسال در قزوین برگزار خواهد شد. در مرداد سال‌جاری فراخوان این جشنواره ارسال شد و حدودا ۱۱۶ اثر برای بازبینی به دبیرخانه رسیده که توسط هیئتی مورد داوری قرار گرفت.

وی گفت: نهایتا ۱۵ اثر پذیرفته شد که هفت گروه از خواهران و هشت گروه را برادران شامل می‌شدند که از ۱۳ استان کشورمان هستند. قزوین، مازندران، گلستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، قم، آذربایجان شرقی، البرز، لرستان، همدان، بوشهر و تهران جواز حضور در این جشنواره را پیدا کردند.

مدیر حوزه هنری استان قزوین عنوان کرد: در بخش مسابقه امیر مشهدی عباس، توحید معصومی و مرتضی نجفی داوران این جشنواره هستند. حسین پارسایی پیشکسوت و هنرمند ملی و ناصر ایزدفرد هنرمند پیشکسوت از استان قزوین مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

انتخاب برترین گروه تئاتر بچه‌های مسجد توسط مردم
هوشمند افزود: به رسم جشنواره‌های مرسوم ما در این جشنواره سه جایزه ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون ریالی طراحی کرده‌ایم. جایزه ویژه مردمی و سردیس جایزه مرحوم «فرج‌الله سلحشور» نیز از جوایز ما خواهند بود. در حین این جشنواره کارگاه آموزشی برای گروه‌های شرکت کننده خواهیم داشت که محمدرضا آزاد کارگاه‌های آن‌ را برگزار خواهد کرد.

وی گفت: مساجد ۱۴ معصوم، جواد الائمه (ع)، امام حسن عسگری (ع) و توحید قزوین میزبان اجراهای عمومی جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد خواهند بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار