مضرات استفاده از تبلت برای کودکان در مجموعه «من و عروسکام»

انتشارات نیستان مضرات استفاده از تبلیت برای کودکان را در مجموعه داستان‌های «من و عروسکام» منتشر کرد.
کد خبر: ۳۷۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ - 30November 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، توجه پدیدآورندگان کتاب کودک به زندگی روزمره و نیازهای واقعی بچه‌ها، یکی از مطالبات به‌حق خانواده‌ها به‌شمار می‌رود. از آنجا که تولیدات فرهنگی، وسیله‌ی انتقال ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی و عادات صحیح به نسل جوان هستند، فعالیت‌های زیادی در سراسر دنیا در این مورد انجام می‌شود که متاسفانه در کشور ما چندان چشمگیر نیست و بیشتر حجم بازار به ترجمه‌ی آثار مشابه خارجی اختصاص یافته است.

«کتاب نیستان» با احترام به خواست مخاطبان و همراهان همیشگی خود، اقدام به تولید مجموعه‌ها و آثار تک جلدی متعددی در این حوزه  برای کودکان کرده است. مجموعه‌ی «من و عروسکام» با بهره‌گیری از حضور شاعر و تصویرگری هنرمند با خلق فضایی آشنا و صمیمانه به‌سادگی با مخاطبان گروه سنی الف و ب، چهار تا هفت ساله ارتباط برقرار می‌کند و لحظاتی شاد و درعین حال مفید را به وجود می‌آورد.

در جلد سوم مجموعه، دو موضوع مهم مورد توجه قرارگرفته: نخست، بهداشت فردی در زمان سرماخوردگی و دوم، مضرات استفاده از تبلت.

همانند جلدهای قبل، «خانم نسیم عرب امیری» از ویژگی جاندارپنداری اشیاء در کودکان خردسال استفاده کرده و روایت را پیش برده است. تب «موفرفری»، عروسک محبوب عسل بهانه‌ایست برای آموزش موارد بهداشتی و گفتگو درباره‌ی آمپول و لزوم استفاده از آن در زمان بیماری.

داستان که کاملاً از بازی‌های کودکانه ایده گرفته، با همراهی تصاویر جذاب «خانم آتنا شمس» در فضایی دوست داشتنی ترس کودکان از تزریق را کاهش می‌دهد و به بزرگترها کمک می‌کند تا پیش از موقعیت‌های اورژانسی و در شرایطی به‌دور از تنش، اطلاعات لازم را به کودکان انتقال دهند.

در قسمت بعدی، تبلت غزل باعث شده تا عسل تمام مدت با آن سرگرم شود و اسباب بازی‌ها را از یاد ببرد. اما آنها با همفکری هم، طی جلسه‌ای جذاب و با کشیدن یک قلب شکسته، احساس‌شان را بیان می‌کنند. قهرمان کتاب، با خوش‌شانسی تمام، بدون شنیدن توصیه‌ها و نظرات خسته کننده‌ی بزرگترها خودش و کشمکش‌هایی که برای همه‌ی خانواده‌ها آشناست، به مضرات استفاده‌ی طولانی مدت از تبلت پی می‌برد و داوطلبانه آن را کنار می‌گذارد.

اهمیتی که شاعر برای استنتاج قهرمان قائل شده، هم برای مخاطب کودک و هم برای والدین، دنیایی دلنشین می‌سازد. درحقیقت، نه تنها کودک از استقلال عسل لذت می‌برد، بلکه بزرگسالان هم با نمونه‌ای عینی می‌بینند که چطور می‌شود در هر شرایطی وسیله‌ی تفکر و انتخاب را در اختیار بچه‌ها قرار داد و به جای تذکرهای بی‌فایده، به نتیجه‌ی دلخواه رسید.

«بازی تموم، بازی تموم» کتابی‌ است پر از نکات جالب که در هر بار خواندن، می‌توان نکات جدیدی را در متن و تصاویرش کشف کرد؛ کاری که بچه‌ها از آن بسیار لذت می‌برند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها