آیا مشکل بیمه ایثارگران حل شدنی است؟!

توقف دوباره قطار حل مشکل درمان ایثارگران در ایستگاه «بیمه دی»

بنیاد شهید و امور ایثارگران با انعقاد قرارداد دوباره با بیمه دی این سوال را در اذهان عمومی به خصوص جامعه ایثارگر ایجاد کرد که چرا با وجود مشکل پرداخت مطالبات از سوی این شرکت بیمه‌ای، بار دیگر قرارداد یکساله با این شرکت بسته شده است.
کد خبر: ۳۷۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۹ - 03December 2019

توقف دوباره قطار حل مشکل درمان ایثارگران در ایستگاه بیمه دیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پای درد دل بسیاری از جانبازان که می‌نشینیم، مسائل بیمه‌ای و هزینه‌های درمان از مشکلات مهم مطرح شده این قشر است؛ جانبازانی که دارو و درمان جزیی از نیاز‌های اساسی آنان است و اگر نگوییم از نان شب واجب‌‎تر، ولی برای ادامه زندگی آنان الزامی است.

بیمه از مهمترین مسائل جامعه ایثارگری نیز هست، ایثارگرانی که حالا پس از گذشت ۳۰ سال از جنگ تحمیلی به دوره میانسالی رسیده‌اند و نیازمند قرار گرفتن تحت نظر پزشک و کادر درمانی هستند. اگرچه مشکلات درمانی ایثارگران همواره وجود داشته است، اما طی سال‌های اخیر و با تغییر قرارداد از بیمه ایران به بیمه دی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران این مشکلات افزایش یافته است.

بسیاری از جانبازان برای دریافت مبلغ دارو و خدمات درمانی با مشکلات جدی مواجه بودند. طلبکار بودن بیمه دی باعث شده بود تا جانبازان و ایثارگران زیادی علاوه بر درد درمان با مشکلات دیگری نیز رو به رو شوند.

موضوع مربوط به مهر سال ۹۶ و پایان یافتن قرارداد بیمه ایران است، بعد از آن بیمه دی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران طی قراردادی با بنیاد شهید انجام خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد بنیاد و پرداخت مطالبات درمانی را برعهده گرفت. اما بدهی این شرکت بیمه باعث شد تا مراکز درمانی و داروخانه‌ها به ایثارگران تحت پوشش این بیمه به دلیل بدهی‌های شرکت بیمه‌ای خدمات خود را ارائه ندهند و این به یکی از مهمترین مشکلات سال‌های اخیر ایثارگران تبدیل شد.

بار‌ها در طول این سال‌ها پیام‌های مختلفی از ایثارگران را می‎شنیدیم که از خدمان بیمه دی گلایه‌مند بودند، پرداخت نکردن هزینه‌های درمان به خانواده ایثارگران و عدم پذیرش بیماران تحت پوشش این بیمه در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها باعث شده بود که دردی بر درد‌های خانواده ایثارگران افزوده شود.

رامندی، مدیر عامل بیمه دی پیش از این گفته بود که دلیل پرداخت نشدن مطالبات ایثارگران عدم تامین اعتبارات بیمه دی بود. میرمرادی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد شهید نیز در این‌باره به کسری چهار هزار میلیارد تومانی با توجه به پرداخت نشدن بودجه مصوب بنیاد شهید اشاره کرد که این موضوع بر اعتبارات بیمه دی نیز تاثیر داشته است.

موضوع بیمه ایثارگران متاسفانه، اما تا به امسال کشیده شد و با وجود قول مساعد مدیران بنیاد شهید، اما همچنان ایثارگران و به خصوص جانبازان همچنان با مشکلات جدی در زمینه خدمات درمانی مواجه هستند، چراکه بدقولی شرکت بیمه دی باعث شده تا مراکز درمانی و ایثارگران با ترس پرداخت نشدن مطالبات خود مواجه شوند.

با این وجود امسال در ادامه سه سال گذشته بنیاد شهید طی برگزاری مناقصه‌ای با شرکت‌‎های بیمه‌ای، بار دیگر بیمه دی را عهده‌دار و مسوول تامین هزینه‌ها و خدمات درمانی ایثارگران برگزید. عباسپور در این‌باره گفته است: «برای مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌گر بیمه تکمیلی درمان ایثارگران، ۲۱ مهر از همه شرکت‌های بیمه‌گر تکمیلی کشور از جمله بیمه‌های «آسیا»، «البرز»، «دانا»، «ایران»، «کوثر»، «آتی‌سازان حافظ» و «دی» دعوت رسمی به عمل آمد که در نهایت شرکت بیمه دی با توجه به بررسی کمیته فنی و قیمت قابل قبول، به‌عنوان برنده این مناقصه انتخاب شد و این بیمه‌گر از ابتدای آذر امسال به مدت یک سال بیمه تکمیلی درمان ایثارگران را بر عهده خواهد داشت.»

با وجود قول چندباره مسوولان بنیاد شهید مبنی بر حل مشکل درمان ایثارگران، اما این نگرانی هنوز در جامعه ایثارگر وجود دارد که آیا بستن دوباره قرارداد با بیمه دی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند؟

عدم شفافیت در موضوع مناقصه شرکت‌های بیمه‌ای و اعطای مسوولیت بیمه ایثارگران به بیمه دی باعث شده تا بسیاری از ایثارگران این پرسش را مطرح کنند که با وجود عملکرد نامطلوب شرکت بیمه دی چرا بار دیگر مسوولیت درمان ایثارگران به این شرکت واگذار شده است؟ در حالی که ایثارگران از خدمات بیمه ایران در سال‌های قبل از انعقاد قرارداد با بیمه دی رضایت داشته‌اند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها