یک کارشناس فضای مجازی:

وزارت ارشاد راهبرد مشخصی درباره فضای مجازی ندارد

محمد اسماعیلی گفت: مسئولان بسیاری در بخش‌های مختلف کشور مسئولیت دارند و از ردیف بودجه خیلی خوبی برخوردارند، اما هیچ‌کس از آنها نمی‌پرسد با نگاه جدید به فضای مجازی بودجه خود را چگونه مصرف کردید و خروجی شما کجاست؟
کد خبر: ۳۷۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ - 02December 2019

وزارت ارشاد راهبردی مشخص درباره فضای مجازی نداردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد اسماعیلی»، کارشناس فضای مجازی در خصوص بررسی و تحلیل تاثیرات فضای دیجیتال بر امنیت ملی کشور‌های چالشگر نظام سلطه اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم مساله ما در فضای مجازی چیست؟ تا مساله را ندانیم نمی‌توانیم راه حلی برای آن پیدا کنیم، اما ما مسائلمان را کتمان می‌کنیم و این یک آفت بزرگی شده است. وقتی مساله را کتمان می‌کنند، چه‌طور انتظار دارند، برایش راه حل پیدا شود؟! پس در گام نخست باید مسائلمان را شفاف مکتوب کنیم و بنویسیم تا همه کارشناسان درباره آن نظر بدهند.

وی افزود: پس از آن دعوت کنیم از کسانی که متخصص فضای مجازی هستند به میدان بیایند تا راهکاری برای مسائل پیدا کنند، اما ما در این رابطه هم درست عمل نمی‌کنیم. ما در فضای مجازی متخصصانی داریم که ابتدا باید درک کنیم فضای مجازی تنها یک نام نیست، مفهومی است که مجموعه‌ای از رشته‌های مختلف در آن دخیل است؛ جامعه‌شناسان، مدیران رسانه‌ها و کارشناسان ارتباطات در آن نقش دارند؛ لذا در گام نخست باید مساله را به خوبی طرح کنیم و در این مطالبه‌گری فضای مجازی برای رفتن به سمت شبکه اینترنت داخلی مماشات نکنیم.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: اکنون ما در شرایطی هستیم که درباره برخی مسائل فضای مجازی به شکل گزینشی سوال می‌کنیم، من می‌خواهم بگوییم امروز حتی صدا و سیما نیز در حوزه فضای مجازی مسئول است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فضای مجازی راهبرد مشخصی ندارد. مرکز رسیدگی به امور مساجد جایش در نقشه فضای مجازی کشور مشخص نیست. اگر نگاه کنید بیش از چند هزار مسجد در سطح کشور داریم که هر کدام از این مساجد می‌توانند یک مرکز تولید محتوا باشند.

محمد اسماعیلی گفت: به عبارتی هر روحانی در هر جایی که منبر می‌رود، باید به این حقیقت واقف باشد که هر مطلبی می‌گوید یک محتواست که تولید می‌شود. فقط باید فردی باشد که آنرا ضبط و بارگذاری کند. اگر در همین صدا و سیما بررسی کنید، خواهید دید برنامه‌های بسیار خوب کارشناس محوری داریم که با زحمت بسیار زیاد تهیه می‌شود. چه تعداد از این برنامه‌ها به فضای مجازی راه پیدا می‌کند؟ چه تعداد از مردم ما می‌توانند این محتوا را که هزینه بسیاری برای آن صرف شده و تنها یک بار از یک شبکه پخش شده است، در فضای مجازی ببینند. محتوای برنامه‌های صداو سیما باید به راحتی در فضای مجازی قابل دسترس باشد.

وی افزود: اما در حال حاضر این‌طور نیست و شهروندان ما به زحمت محتوای برنامه‌های صداو سیما را در فضای مجازی دانلود می‌کنند؛ لذا وقتی محتوا تولید شد، باید انتشار آن آسان باشد، در حالی که ما امروز در انتشار برنامه‌های صداو سیما مشکل داریم، یعنی خیلی از برنامه‌های تولید شده معلوم نیست در کجا باید منتشر شود؟ حال اگر مشکل انتشار حل شود، تازه باید سراغ مشکلات زیرساختی رفت. بالاخره ما طی سال‌ها برای مردم خودمان سلائقی ایجاد کردیم که در فضای مجازی دنبال می‌شود، حالا باید به این ذائقه جواب بدهیم. امروز با شرایطی که داریم تامین ذائقه مردم در فضای مجازی برای ما امکان‌پذیر نیست.

کارشناس فضای مجازی در پایان عنوان کرد: وقتی ما مرگ بر آمریکا می‌گوییم یعنی به آمریکا اعلام دشمنی می‌کنیم و در این موضوع تعارف نداریم. زمانی ما تعداد کشتی‌های ناوبری آمریکا را نشان می‌دادیم و می‌گفتیم این‌ها نماد قدرت است، در حالی که امروز نماد قدرت کشور‌ها تعداد سرور، متخصصان در فضای مجازی و میزان محتوایی است که در فضای مجازی تولید می‌کنند، اما ما هنوز آن را به رسمیت نشناختیم. مسئولان بسیاری در بخش‌های مختلف کشور مسئولیت دارند و از ردیف بودجه خیلی خوبی برخوردارند، اما هیچ کس از آن‌ها نمی‌پرسد با نگاه جدید به فضای مجازی بودجه خود را چگونه مصرف کردید و خروجی شما کجاست؟

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها