بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان به‌مناسبت سالروز عملیات «طریق‌القدس»؛

عملیات «طریق‌القدس» تجلی‌گاه بارز حضور نیروهای مردمی در جبهه‌ها بود

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به‌مناسبت سالروز عملیات «طریق‌القدس» در بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات «طریق‌القدس» تجلی‌گاه بارز حضور نیروهای مردمی در جبهه‌های جنگ بود که به دنبال پاکسازی جبهه انقلاب از عناصر ضدانقلاب به منصه ظهور رسید.
کد خبر: ۳۷۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰ - 02December 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم‌آباد، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان به‌مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین «طریق‌القدس» و آزادسازی شهر «بستان» بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم

دوران هشت‌ساله دفاع مقدس که با تجاوز رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان آغاز شد و با پشتیبانی همه قدرت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی جهان ادامه یافت؛ از بارزترین مقاطع حیات حقیقی این مرز و بوم است.

اینک که سال‌ها از آن دوره سرنوشت‌ساز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی می‌گذرد و دشمن درصدد کم‌رنگ نشان دادن دستاوردهای ارزشمند این مقطع از تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران است؛ بیان حماسه‌های عظیم و ارزشمندی که مردم و رزمندگان این سرزمین آفریدند، برای جوانان ضرورت بیشتری پیدا کرده است.

در دوران جنگ تحمیلی، عملیات‌های متعددی به‌وقوع پیوست؛ تشریح این عملیات‌ها که در شرایط سخت طبیعی و جغرافیایی مناطق جنگی به وقوع پیوست، آحاد جامعه به‌ویژه جوانان را بیش از پیش با رشادت‌های فرزندان دلاور این مرز و بوم آشنا می‌کند.

یکی از این عملیات‌های غرورآفرین، «طریق‌القدس» است که از تاریخ 8 تا 15 آذر سال 1360 با رمز «یا حسین (ع)» در منطقه «دشت آزادگان» با اهدافی همچون آزادسازی شهر «بستان» و 70 روستای منطقه، رسیدن به مرز در منطقه «شیب» و «هورالعظیم»، قطع ارتباط قوای دشمن مستقر در شمال و جنوب منطقه و انهدام قوای دشمن با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش، هوانیروز و جهاد سازندگی به‌وقوع پیوست.

در این عملیات، رزمندگان ایرانی و به‌طور مشخص سپاه پاسداران و بسیج، برای نخستین‌بار از یورش موج انسانی برای نفوذ به صفوف مستحکم نیروهای ارتش عراق، استفاده کردند. عملیات «طریق‌القدس» با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی همراه بود و با انجام آن، منطقه عمومی غرب شهرستان «سوسنگرد»، شهر«بستان» و 70 روستا و پنج پاسگاه مرزی آزاد و در مجموع 800 کیلومترمربع دیگر از خاک ایران اسلامی از وجود دشمن بعثی پاکسازی شد و به‌طور عمده تجهیزات زیادی از دشمن منهدم و به غنیمت گرفته شد و بیش از 3 هزار و 500 نفر از بعثیان کشته و زخمی و 546 نفر اسیر شدند.

از دیگر دستاوردها و نتایج عملیات «طریق‌القدس»، متزلزل شدن موقعیت نیروهای عراقی مستقر در محور جنوبی با پیروزی رزمندگان اسلام در محور شمالی، آزاد شدن تنگه «چزابه»، استقرار نیروهای خودی در منطقه عمومی «سوسنگرد» و «بستان» در مرز، پس از گذشت 420 روز از شروع جنگ، گسسته شدن اتصال قوای دشمن در غرب «کرخه» و غرب «کارون» با تصرف «چزابه» توسط رزمندگان ایرانی، تجزیه شدن توان ارتش عراق در جنوب و فراهم شدن زمینه مناسب برای پیروزی درعملیات «فتح‌المبین» بود.

باید گفت که عملیات «طریق‌القدس» تجلی‌گاه بارز حضور نیروهای مردمی در جبهه‌های جنگ بود که به دنبال پاکسازی جبهه انقلاب از عناصر ضدانقلاب به منصه ظهور رسید. این عملیات تجلی قدرت مردمی در میدان نبرد بوده و پیروزی در این عملیات، نشان‌دهنده درستی این روش خاص در ساماندهی نیروها بود. از طرفی نیز با برکناری «بنی‌صدر» از قدرت، تلاش برای دستیابی به سیستمی تلفیقی از مهارت‌های کلاسیک و توانایی‌های جنگ چریکی و مردمی شکل گرفت؛ به‌طوری که استعداد نیروهای شرکت‌کننده برای فتح منطقه‌ای چند برابر منطقه عملیاتی «ثامن‌الائمه»، بیشتر از نیروهای مردمی تأمین شد.

انجام موفقیت‌آمیز عملیات «طریق‌القدس» موجب شد تا مسئولین کشور پیام تبریکی به‌مناسبت پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات، برای حضرت امام خمینی (ره) ارسال کنند. ایشان در پاسخ با صدور پیامی، روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت‌طلبی رزمندگان شرکت‌کننده در این عملیات را غرورانگیز و افتخارآفرین دانستند و آن را «فتح‌الفتوح» نامیدند.

در این عملیات موفقیت‌آمیز، نیروهای رزمنده لرستانی که در یگان‌های قرارگاه جنوب انجام وظیفه می‌کردند؛ هر یک تحت نظر یگان مخصوص خود، یک اکیپ از نیروهای این استان به‌صورت داوطلبانه و یک گردان سازماندهی شده از سپاه استان حضور داشتند و با حماسه آفرینی‌های کم‌نظیر خود، یک‌بار دیگر حضور جدی خود را در صحنه‌های حساس جنگ تحمیلی نشان دادند.

امروز در گفتمان مردمی، دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی وظیفه همگان است که برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به‌ویژه در نسل‌های متمادی انقلاب اسلامی، از همه سرمایه‌های ملی بهره‌برداری نمایند‌. در شرایطی که دشمن با تمام دسیسه‌های شیطانی خود، سعی در از بین بردن ارزش‌های ناب دینی و براندازی انقلاب اسلامی ایران دارد، اتحاد و یکپارچگی آحاد ملت، اطاعت از ولی فقیه، توکل به خداوند قادر و متعال و مدیریت جهادی، مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند امنیت پایدار کشور و موفقیت در گام دوم انقلاب را تضمین و زمینه توسعه ملی را فراهم نمایند و کشور را از بحران‌های اقتصادی پیش رو عبور دهند.

اکنون با گرامی‌داشت یاد و خاطره تمامی شهدا به‌ویژه شهدای عملیات «طریق‌القدس»، سالروز وقوع این عملیات افتخارآفرین را به همه لشکریان مخلص خدا تبریک عرض کرده و برای همه کسانی که در راه ترویج و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادای تکالیف می‌نمایند، آرزوی توفیق روزافزون الهی داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار