نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

رئیس جمهوری نیاز داریم که مجری سیاست‌های رهبری باشد/ حزب‌الله سازش با غیر خدا را نمی‌پذیرد

حجت‌الاسلام «عبدالله حاجی صادقی» گفت: تمام روسای جمهور بعد از ریاست جمهوری رهبری در یک مشکل مشترک هستند و آن‌هم اینکه آنان فراموش کرده‌اند که فقط رئیس قوه مجریه هستند؛ آن‌ها خواستار اجرای سیاست‌گذاری خود و ورود در کار رهبری بوده‌اند و این کار اشتباهی است؛ لذا ما رئیس جمهوری نیاز داریم که مجری سیاست‌ها و نظریات رهبری باشد.
کد خبر: ۳۷۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ - 02December 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‎‌های دفاع‌پرس، هفته بسیج و سالروز تشکیل ارتش بیست میلیونی به فرمان امام راحل عظیم‌الشان (ره)، فرصت مغتنی بود تا در نشستی اختصاصی با حجت‌الاسلام «عبدالله حاجی صادقی» نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در رابطه با فعالیت نهاد انقلابی بسیج و نیز برخی مسائل روز سیاسی گفتگو کنیم.

در این نشست صمیمی و صریح، البته فرصت نشد تا به همه ابعاد مسایل سیاسی بپردازیم؛ اما در این حد نیز سخنان شنیدنی و جذابی از سوی وی مطرح شد؛ بنابراین نظر شما خوانندگان محترم را به مطالعه بخشی از این گفت‌وگو جلب می‌کنیم.

در چهلمین سالگرد تشکیل ارتش بیست میلیونی به فرمان امام خمینی (ره) هستیم. کارکرد‌های بسیج به‌خصوص کارکرد رسانه‌ای آن را در این ۴۰ سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الحمدالله امروز خواسته امام خمینی (ره) تحقق پیدا کرده است؛ امروز بسیجیان عالم اسلام در حال فداکاری هستند، نمونه آن بسیجیان یمن، سوریه و عراق هستند. البته استکبار امروز نگران این است که بسیجیان لندن و واشنگتن هم شکل بگیرند و ریشه آن‌ها را بخشکانند. از این‌رو هفته بسیج را تبریک می‌گویم.

از سویی دیگر باید گفت که، چون همه باور داریم امروز جنگ ابزار‌ها نیست، جنگ نظامی و فیزیکی نیست، بلکه جنگ اخبار و اطلاعات است؛ در واقع ریشه بسیاری از آشوب‌ها و فتنه‌ها از شیوه‌های خبررسانی‌های دروغین یا صدق و یا سازماندهی که به وسیله خبر انجام می‌شود، است. از اینکه بسیج در عرصه‌های نرم‌افزاری، شبکه‌های مجازی و خبری فعال است، خوشحالم.

توصیه‌ام به شما این است که مطالبات قرآن را پیگیری کنید و یکی از آن‌ها این است که خبرنگار‌ها و خبرگزاری‌ها باید عادل باشند. در آیه‌ای از سوره حجرات در حوزه در بحثی تحت عنوان «حجیت خبر واحد» این مطلب گفته شده است. خداوند می‌فرماید «ان جاءکم فاسق بنبا فتبینوا» لذا مفهوم آیه این است که اگر فردی غیر عادل خبری را آورد، اطمینان نکن و آن خبر را بررسی کن؛ لذا باید نتیجه گرفت خبرگزاری و اطلاع‌رسانی‌ها به دست افرادی که نسبت به آنان اطمینان وجود داشته باشد و نیازی به بررسی اخبارشان نباشد، سپرده شود.

رئیس جمهوری نیاز داریم که مجری سیاست‌های رهبری باشد/ حزب‌الله سازش با غیر خدا را نمی‌پذیرد و مودت نمی‌کند

وضعیت تبلیغات دشمن علیه سپاه و بسیج با روند سرعت تحولاتی که در جامعه شکل می‌گیرد، افزایش یافته است. در این بین وضعیت رسانه‌ای در فعالیت‌های بسیج از نظر جنابعالی چه خلا‌هایی دارد و چه مطالباتی دارید که وضعیت سپاه و بسیج به نحو احسن به جامعه معرفی شود؟

اولا دست دشمن بشکند که علیه ما تبلیغ می‌کند. همین حمله‌ای که به ما می‌کند، خوب است؛ اگر حمله نکند که ما مشکل داریم. اتفاقا حمله استکبار به ما برای سپاه و بسیج عزت است، ثانیا با توجه به فرموده امام راحل (ره) مبنی بر اینکه اگر روزی مورد تعریف دشمن قرار گیریم، باید به خودمان شک کنیم، عرض می‌کنم که اگر دشمن علیه ما تبلیغ نکند، نشان می‌دهد که ما مشکل داریم. اتفاقا باید بدانیم که حمله استکبار برای سپاه و بسیج، عزت است. همان‌طور که امام خامنه‌ای اخیرا فرمودند که با رذالت استکبار، سپاه میان مردم عزیز شد. ولی از طرفی از آنجایی که قضایا را سیاه‌نمایی می‌کنند، بایستی پیوند امت با سپاه گسترش یابد؛ لذا توقعی که ما از شما داریم، این است که سپاه و بسیج را آن‌چنان که هست به مردم بنمایانید و در این راه البته ذره‌ای مبالغه نکنید.

به‌عنوان نمونه یکی از کار‌های سپاه در عرصه خدمت‌رسانی است. اگر مردم این را بدانند خوب است که ورود ما به عرصه اقتصادی اگر ثمره و درآمدی دارد هزینه کار خود نمی‌کند. مردم باید بدانند انگیزه سپاه در کار اقتصادی، سازندگی است و لذا جزو اصول‌مان چه در بسیج چه در سپاه این است که برای عرصه اقتصاد مقاومتی کاری کنیم که کسی انجام نمی‌دهد و یا اگر دیگران انجام می‌دهند، ما به کمک‌شان می‌رویم. محور دوم اصول‌مان این است که ورود سپاه در عرصه اقتصاد مقاومتی کاسبی نیست و اگر ثمره‌ای از کار اقتصادی حاصل شود صرف خدمت رسانی شود. من با افتخار عرض می‌کنم اگر از راه اقتصادی در بسیج و سپاه ثمره‌ای برسد، آن را مال خودش نمی‌داند، بلکه هزینه مردم می‌شود.

یکی دیگر از عرصه‌هایی که بسیج و سپاه همیشه در آن حاضر است، زمان بحران‌هایی از جمله سیل و زلزله است. سپاه و بسیج در وعده‌های‌شان صادق‌ترین هستند. خیلی‌ها روز‌های اول وعده می‌دهند که چه‌ها می‌کنیم ولی...؛ عمده‌ترین گلایه مردم این است که کمتر حرف بزنید، بیشتر عمل کنید و نسبت به حرف‌هایی که می‌زنید صادق باشید. ما این ادعا را داریم که سپاه و بسیج هر کجا رفته و وعده داده‌اند، به آن عمل کرده‌اند. شما همین واقعیت‌ها را بگویید.

حتی می‌توانید اخبار مربوط به ناپیدا‌های سپاه و بسیج را منعکس کنید، به جای اینکه به سراغ من که عنوان و جایگاهی دارم بیایید، به سراغ آن‌ها بروید. حججی‌ها را دنبال کنید و بیابید، ما حججی‌ها زیاد داریم. ما افراد مخلصی که همه چیزشان را برای انقلاب گذاشتند زیاد داریم. یکی از جا‌هایی که می‌توان آن‌ها را یافت، میدان‌های عملیاتی است.

من خدمت امام خامنه‌ای عرض کردم که مطالبات افرادی که در عملیات‌ها و حالت جبهه‌ای، نواحی مرزی، گرما‌های طاقت‌فرسا، سرما‌های سخت مناطق کوهستانی با عدم امکانات و... به سر می‌برند از جنس مطالبات تهران‌نشینان ولو انقلابی نیست. مطالبات افراد انقلابی تهران‌نشسته سطح نازل‌تری دارد؛ اما آنان با وجودی که امکانات ندارند، ولی مطالبات‌شان با اوج، پرواز و معنویت همراه است؛ مثلا مطالبه دارند که به زیارت حضرت آقا بروند. خیلی گوهر‌های گران‌بهایی داریم، شما باید این اخبار را انعکاس دهید.

مورد دیگری که می‌توانید اخبارشان را منعکس کنید، انتشار اخبار مربوط به اقشار بسیج است. کمک‌های ویژه‌ای بسیج در اقشار متخصص می‌تواند به حاکمیت کند. چنان‌که وقتی ظرفیت‌های سازمان بسیج حقوقدانان را به آقای رئیسی گفتیم، ایشان گفت که ما واقعا به آن‌ها نیاز داریم. واقعا ظرفیت‌های بسیج حقوقدانان قابل تامل است و وقتی قوه قضاییه بداند که شما حقوقدانانی دارید که به دنبال کاسبی حقوقی نیستند، بلکه خدمت‌رسان هستند. حتی در قشر پزشکی و بهداشتی هم افراد توانمند و فرهیخته بسیجی مشغول به خدمت‌رسانی هستند که با تمام وجود خود را وقف این کار کرده‌اند، مایه مباهات خواهد بود؛ بنابراین شما می‌توانید این اخبار را انعکاس دهید، حتی اگر مورد استقبال و استفاده قرار نگیرد.

در عرصه سیاسی پس از ۴۰ سال، همچنان چکاچکی با جریان نفوذی و غیر انقلابی داریم. با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد دولت حزب‌اللهی و کارامدی که مشکلات را مرتفع سازد، نظر جنابعالی برای تحقق فرموده ایشان چیست؟

این مطالبه برای امروز نیست. بلکه از ابتدای انقلاب در اوایل دوره رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و در ابتدای دوره ریاست جمهوری آقای «هاشمی رفسنجانی»، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود، به این مضمون اشاره کردند که اگر دنبال آبادانی، سازندگی و خدمت به مردم هستید، به سراغ افراد انقلابی و بسیجی بروید؛ زیرا آن‌ها هم از انگیزه کافی برخوردارند و هم توانمندی لازم را دارا هستند؛ یعنی حتی اگر به دنبال آبادانی دنیا هم هستید، به سراغ این‌چنین افراد باید بروید.

اکنون انقلاب ۴۰ ساله است و این عامل افتخار ماست؛ ولی سزاوار نیست بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب تجارب گذشته را تکرار کنیم. در واقع برای ما اثبات شده است که دولت و مسئولینی می‌توانند اولا در برابر استکبار بایستند و ثانیا نسبت به مردم خدمتگزار باشند نه ارباب؛ که عقبه باوری و انگیزه‌ای والایی داشته باشند.

باور ما این است که اگر تعهد نباشد، تخصص‌ها مضر خواهند بود. همان رابطه‌ای که میان علم و ایمان می‌گوییم. علم توانستن و قدرت‌بخش است؛ ولی ایمان جهت‌دهنده علم است. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) می‌بیند صحنه را. اگر مسئولین امروز ما مشکل دارند؛ اگر در مقابل دشمن مرعوب و منفعل هستند و یا در عرصه مسائل علمی ناتوانند، به علت عقبه ناتوان و ضعیف ایمانی آن‌هاست. هر زمان عقبه ایمانی محکم گردد تمام این موارد درست می‌شود.

رئیس جمهوری نیاز داریم که مجری سیاست‌های رهبری باشد/ حزب‌الله سازش با غیر خدا را نمی‌پذیرد و مودت نمی‌کند

اما نسبت به تعبیر حزب‌اللهی باید به چند نکته از قران توجه شود؛ حزب‌الله دو بار در قرآن به کار رفته است؛ یک‌بار در سوره مائده بعد از آیه ولایت و یک‌بار هم در آیه آخر سوره مجادله. با توجه به این دو آیه، دو شرط برای مفهوم حزب‌الله در نظر گرفته می‌شود و باید آن‌ها را مورد استفاد قرار داد. این دو شرط، ولایت‌مداری و تبری است. در سوره مائده آمده است: «و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون» ولایتمداری یعنی در برابر، ولی امر که از خودش حکمی ندارد و حکم الله را بیان می‌کند، متعبد بودن.

اگر موسی بودیم و نسبت به کار‌های خضر مانند سوراخ کردن قایق، سوال و یا اعتراض کردیم، ولایتمدار نیستیم؛ ولی اگر نسبت به کار‌های خضر سوال و اعتراضی نکردیم، کار صحیح و ولایت‌مداری انجام داده‌ایم. همانند کاری که حضرت ابوالفضل العباس (ع) برای حضرت سیدالشهداء (ع) انجام داد؛ از مدینه تا مکه، از مکه تا کربلا از امام حسین (ع) سوال نکرد، پیشنهاد نداد و اعتراضی هم نکرد؛ بلکه فقط فرمان برد.

صریح بگویم تمام روسای جمهور بعد از ریاست جمهوری رهبری در یک مشکل مشترک هستند و آن‌هم اینکه آنان فراموش کرده‌اند که فقط رئیس قوه مجریه هستند؛ آن‌ها خواستار اجرای سیاست‌گذاری خود و ورود در کار رهبری بوده‌اند و این کار اشتباهی است؛ لذا ما رئیس جمهوری نیاز داریم که مجری سیاست‌ها و نظریات رهبری باشد. در سوره مجادله آمده است: «لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ۖ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ۚ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِکَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» قرآن نمی‌گوید کسی که از پدر و فرزند و برادرش حمایت کرد، دین ندارد و حزب‌اللهی نیست؛ بلکه می‌گوید اگر به آنان محبت کرد، حزب‌اللهی نیست.

اما شرط دوم حزب‌الله تبری است؛ یعنی حزب‌الله سازش با غیر خدا را نمی‌پذیرد و مودت نمی‌کند. عده‌ای تولی دارند، ولی تبری ندارند؛ مثلا نماز را با علی بن ابی طالب (ع) می‌خوانند و نهار را با معاویه میل می‌کنند؛ زیرا در سفره امام علی (ع) چیزی نیست. پس ما دولتی را خواستاریم که نسبت به استکبار تبری داشته باشد، منفعل نباشد، جرأت داشته باشد و نسبت به رهبری تولی داشته باشد.

حالا شما خودتان قضاوت کنید که اگر همه این‌ها در کشور ما بود، مسئولین وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس، مسئولین قوا، استاندار‌ها و یا بدنه جامعه ما این‌چنین بودند چه می‌شد. اصلا بسیجی یعنی همین. بسیجی یعنی تولی و تبری داشته باشد. لا اله، تبری می‌شود و الا الله هم تولی.

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پیش‌تر به‌صورت کلی فرمودند: بایستی دولتی جوان، حزب‌اللهی و با انگیزه خدمت به مردم روی کار آید. پس ما باید مقدمات این امر را فراهم کنیم، راهکار این است در انتخاب‌ها کمک کنیم، ما نظام مردمسالاری داریم، کاری به این جناح، آن جناح نداشته باشیم، ما و مردم باید به سراغ افراد و نیرو‌های ارزشی که این دو ویژگی را داشته باشند، برویم. من در سخنرانی ۱۳ آبان در جایی گفتم: «ای مسئولین، مردم دوتا توقع بیشتر از شما ندارند، فقط فرموده‌های رهبری را گوش دهید و بفمید و عمل کنید».

آیا سپاه و بسیج برنامه‌ای در جهت تحقق این امر دارد؟

سپاه به‌هیچ عنوان ورودی در مصادیق نخواهد داشت؛ اما نسبت به معیار‌ها بی‌تفاوت نیست. سپاه مطالبات رهبری را دارد و خواستار رئیس جمهور، نماینده مجلس و مسئول تراز انقلاب است. تراز انقلاب هم همان شاخصه‌هایی است که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمودند، مانند داشتن روحیه انقلابی و حزب‌اللهی، ایستادگی در برابر استکبار، اهل تبری نسبت به استکبار، اربابی نکردن نسبت به مردم که، ولی نعمت ما هستند. کرسی مجلس را محل کاسبی ندیدن و...؛ بنابراین سپاه در بیان شاخص‌ها، اصول و حضور حداکثری، فعال است؛ ولی در بحث مصداقی ورود نمی‌کند.

ذیل بحث مطرح این روز‌های جامعه در مورد FATF لیستی تحت عنوان SDN وجود دارد که نهاد‌ها و وزارتخانه‌هایی در ایران و خارج ایران را مصادیق مجموعه‌های تروریستی قلمداد می‌کند و هرگونه عملیات بانکی آن‌ها مصداق پولشویی به نفع تروریسم محسوب می‌شود. آنان سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفین، وزارت اطلاعات و سایر نهاد‌های انقلابی را داخل آن لیست قرار داده‌اند و خواستار تحریم مبادلات بانکی آن‌ها هستند. سپاه پاسداران در قبال جریانی سیاسی که این نیرو را در ذیل سازمان‌های تروریستی قرار داده و مشمول تحریم کرده است، چه موضعی دارد؟

البته از دشمن نباید توقعی غیر این داشت، مهم این است که گول بازیش را نخوریم. افرادی که دچار جهل مرکب هستند و کار‌هایی می‌کنند با این گمان که در حال خدمت به کشور هستند و طرحی را تصویب می‌کنند را قضاوت نمی‌کنم؛ آنان یا گرفتار شهوت دنیا هستند یا مرعوبند یا معامله‌ای انجام داده‌اند و یا نمی‌فهمند، که البته نتیجه در هر کدام از این‌ها یکی است؛ بنابراین ما جاده صاف‌کن آنان نباشیم و راه را برای‌شان هموار نکنیم. ما از آمریکا انتظار نداریم؛ ولی از مسئولان‌مان انتظار داریم مانند افراد کنگره امریکا صحبت نکنند، عوامل اقتدار را نشکنند و بدانند تحریم سپاه، تحریم یک نهاد و یا سازمان نیست، بلکه تحریم جبهه انقلابی است.

اینکه آمریکا ما را تحریم کند یا ما را تروریست بخواند، تعجبی نداریم؛ چراکه دشمن ماست. همانطور که او نمی‌خواهد سر به تن ما باشد، ما هم نمی‌خواهیم سر به تن او باشد؛ لذا از دوستان خود انتظار داریم که جبهه خودمان را تضعیف نکنند. حتی افرادی که نسبت به بسیج و سپاه محبتی ندارند، شاهد هستند که بسیج و سپاه در مشکلاتی که پیش می‌آید کمک‌رسان هستند.

در قضیه اخیر و اغتشاشات، بسیج در برابر دفاع از نظام، جانش را سپر کرد؛ لذا تضعیف این‌ها تضعیف تشکیلات سیاسی نیست. بسیج پای آرمان‌های انقلاب ایستاده است و کوتاه نمی‌آید. بسیج همواره تلاش خود را مبنی بر حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب خواهد کرد؛ زیرا رسالتش را حفظ انقلاب و دستاورد‌های آن می‌داند.

اگر سئوال این است که امام زمان (عج) چرا نمی‌آید، باید گفت که، زیرا سرباز می‌خواهد. خداوند ۱۱ ستاره فرستاد که خاموش‌شان کردند؛ بنابراین ستاره دوازدهم را وقتی می‌فرستد که مردم استعدادش را داشته باشند؛ لذا بسیج در حال آماده ساختن عالم برای ظهور است. حالا نباید آقایان پیاده‌نظام نقشه‌هایی باشند که استکبار برای شکستن بسیج و سپاه انجام می‌دهد و باید پازل‌های دشمن را با زیرکی بشناسند و از بسیج استفاده کنند. البته تمام نهاد‌های نظامی و غیر نظامی خوب هستند. بسیج در هر کجا خطری برای انقلاب احساس کند، ورود پیدا کرده و انقلاب و دستاوردهایش را حفظ و عالم را برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیة‌الله الاعظم آماده می‌کند؛ لذا از اینکه دشمن چه می‌گوید باکی نداریم، از دوستان گله‌هایی داریم؛ ولی خودمان را گرفتار نمی‌کنیم؛ زیرا اگر کاری برای خدا انجام گیرد، خدا خودش می‌فرماید که من دستت را می‌گیرم. این کلام خداوند در قرآن است که می‌فرماید «افوض امری الی‌الله...» در حقیقت نتیجه تفویض امور به خداوند این است که او توطئه‌ها را می‌شناسد و آن‌ها را می‌شکند.

بسیج جان، عزت و آبرو می‌دهد. این پرچمی است که عباس بن علی (ع) برداشت؛ بنابراین بسیج تمسخر، تحریم از امکانات، ترور شخصیتی و... را تحمل می‌کند و حافظ رهبری و انقلاب است. این است که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بر سر استکبار فریاد می‌زند و در اوج فتنه، سپاه و بسیج را می‌خواند. اقدامات سپاه و بسیج است که فتنه را در هم می‌شکند و همین امر سبب می‌شود که دشمن عصبی دیوانه شده، حملات کوری را انجام دهد و این امر سبب می‌شود تا نفرت عمومی علیه دشمن بیشتر شود.

منبع: خبرگزاری بسیج

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار