رئیسی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران:

مطالبه از مسئولان نعمت و فرصت است/ دانشجو باید آشنا به مسائل سیاسی و اجتماعی باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: مطالبه از مسئولان باید به عنوان نعمت و فرصت تلقی شود و نباید مطالبه به عنوان مشکل یاد شود، بلکه باید فرصتی برای بیان دغدغه‌ها باشد
کد خبر: ۳۷۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ - 07December 2019

مطالبه از مسئولان نعمت و فرصت است/ مردم را باید در جریان طرح‌ها قرار دادبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» که به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافته بود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو اظهار داشت: ۱۶ آذر نماد ضد استکبار و ضد استعمار دانشگاه و دانشجو است. این نماد نشان می‌دهد که نقش دانشجو و دانشگاه در شناخت نیازها بسیار مهم است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حادثه ۱۶ آذر و روز دانشجو گفت: احساس خطر دانشگاه در آن روز نسبت به خطر نفوذ در دشمنان بود.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان و جریان‌های دانشجویی از قبل از انقلاب اسلامی در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی موثر بود، گفت: در جریان پیروزی انقلاب و در جریان دفاع از ارزش‌ها تشکل‌های دانشجویی گواهی بر این ادعا هستند که دانشجویان در عرصه‌های مختلف ایستادگی کردند و نقش جنبش‌های دانشجویی را به‌عنوان کسانی که عدالت‌خواه و آرمان‌خواه بودند می‌بینیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان به‌دنبال آرمانخواهی هستند، تصریح کرد: این امر مبارکی است. دانشجویان باید زمان شناس، وقت شناس و آشنا به مسائل سیاسی و اجتماعی باشند. مطالبه از مسئولان باید به عنوان نعمت و فرصت تلقی شود و نباید مطالبه به عنوان مشکل یاد شود بلکه باید فرصتی برای بیان دغدغه‌ها باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه نگاه با اصلاح امور باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این رابطه بحث از جناح سیاسی خاصی نیست و دانشجو باید نظام را نظام خودش بداند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه با دانشجو و دانشگاه بی‌ارتباط نیست، گفت: اطلاعیه‌های دانشگاه‌ها به‌صورت هفتگی و بولتن برای بنده ارسال می‌شود و من آنها را می خوانم.

وی به دغدغه‌های دانشجویان اشاره کرد و افزود: بعضی از نکاتی که دانشجویان اشاره کردند توصیه و برخی سوال و برخی هم نکاتی بود که به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای عدالت در دستگاه قضایی بسیار مهم است، گفت: همه مسئولان موظف به اجرای عدالت هستند؛ اما در رابطه با اینکه ما به عنوان پیشانی نظام مطرح هستیم باید بگویم چند برنامه تحولی در این دوره داریم. اولین موضوع و دوره تحول به موضوع اجرای عدالت بر می‌گردد. بحث ما، عدالت سبوطی نیست. البته در بین مفاهیم دینی، عدالت از گسترده ترین مفاهیم مطرح شده است. اولین گام، قانون عادلانه است؛ چرا که مجریان عادل هستند که می توانند شیرینی عدالت را در کام مردم ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه عدالت باید به صورت یک گفتمان غالب در همه سطوح نظام ایجاد شود، تصریح کرد: باید گفتمان رایج شود تا معلوم شود از مهمترین اهداف نظام، اجرای عدالت است.

رئیسی در ادامه و با اشاره به یکی از سئوالات و دغدغه‌های دانشجویان در رابطه با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و اینکه به عنوان عضو شورای هماهنگی اقتصادی چه کرده‌اید، گفت: در رابطه با شورای هماهنگی اقتصادی باید بگویم دولت در سال 1396 که مشکلاتی پیش آمد همزمان زمزمه‌هایی در رابطه با تشکیل دولت سایه، شورای عالی اقتصادی و ... مطرح شد؛ اما رهبری فرمودند دولت بماند و اختیاراتی هم دارد، اما شورای هماهنگی اقتصادی با قوای دیگر همکاری کنند تا دولتمردان انجام وظیفه کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی سران حجتی برای همه مدیران است تا نگویند اختیاراتی ندارند.

رئیسی در رابطه با جرای طرح اصلاح قیمت بنزین افزود: قانون برنامه توسعه ششم و قانون هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرده که دولت موظف است در هر سال نسبت به مدیریت مصرف سوخت اقدام کند. چند سال دولت این اقدام را انجام نداد. به نظر ما اگر این ۵ سال انجام می شد و با یک شیب ملایم قیمت سوخت مثل سایر کالاها تغییر می‌کرد این شرایط پیش نمی‌آمد.

رئیس قوه قضائیه گفت: طرحی را دولت به شورای هماهنگی اقتصادی آورد که با پیشنهاد دولت هم بررسی شد. در پاسخ به سوال برخی آقایان مبنی بر اینکه این طرح پشتوانه قانونی داشته و نیازی به طرح در شورای نبود باید بگویم. آقایان گفتند برای هماهنگی، طرح را به شورا آورده اند و یک بخشی از آن نیاز به مصوبه داشتند. این بخش مربوط به افزایش قیمت بنزین بود که باید در ۳ الی ۴ قسط می‌شد. یک بخش آن تولید، یک بخش برای مردم و بخش دیگر به انرژی اختصاص می‌یافت.

وی گفت: پیشنهاد دولت این بود که کل درآمد حاصل از این قضیه به مردم داده شود که این موضوع نیاز به مصوبه داشت.

رئیسی در رابطه با اجرای طرح هم افزود: بدون اجتماع نخبگانی و آماده کردن یک سری زیر ساخت ها، این قضیه مطرح شد. البته برخی از زیرساخت ها مثل کارت سوخت حذف شد. سوال این است در زمان حذف کارت سوخت آیا دانشگاه اعتراضی انجام داد؟

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به صورت غیررسمی مطلع شدم طرح به زودی اجرا شود، گفت: چند روز قبل از اجرای طرح یادداشت رسمی به دفتر رئیس جمهور دادم که افکار عمومی و نخبگانی آماده شوند و اعلام کردم که ممکن است عواقبی داشته باشد البته برخی از دستگاه‌های امنیتی و اجرایی در دولت هم نظراتی داشتند. در نهایت این قضیه اجرا و اعتراضاتی مطرح شد. به هر حال باید اعتراضات شنیده شود. و نسبت به کسانی که قصوری نداشته و فریب خورده‌اند با رأفت اسلامی برخورد شود و نسبت به کسانی که ناامنی ایجاد کردند باید در جای خودش رسیدگی شود.

وی به سفر اخیر خود به استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: بنده آنجا گفتم رفراندوم پیشکش، مردم را در جریان طرح‌ها قرار دهید.

ادامه دارد ...

نظر شما
پربیننده ها