ما قوی هستیم- ۱۲۰/ رئیس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

تبلور عملی اعتماد به جوانان در «دفاع مقدس»/ «راهیان نور» چشمه دائمی معرفت است

حجت‌الاسلام «محمدیاری» گفت: در دوران دفاع مقدس اگرچه همه رده‌های سنی حضور داشتند اما خیلی از مسائل را جوانان اداره کردند و به منصه ظهور رساندند، یعنی به آن‌ها بها داده شد و به یک خودباوری رسیدند.
کد خبر: ۳۷۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ - 10December 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دفاع مقدس نه‌تنها یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی، بلکه یکی از نقاط پررنگ تاریخ کشورمان است؛ چراکه در این دوران، در اوج تحریم‌های سخت، مردم انقلابی ایران مقابل ارتشی ایستادگی کردند که توسط کشورهای ابرقدرت جهان پشتیبانی مالی، تجهیزاتی و... می‌شد.

اگرچه دوران دفاع مقدس، دوران سختی برای مردم ما بود و مشکلات و سختی‌های زیادی را گریبان‌گیر کشورمان کرد، اما فایده‌ها و دستاوردهای زیادی نیز برای ما داشت. برای نمونه جنگ تحمیلی موجب شد تا بین مردم وفاق اجتماعی ایجاد شود و ما بعد از جنگ، به افزایش شناخت و قوه بازدارندگی در کشور برسیم تا حدی که امروز در عرصه توان نظامی، جزو قدرت‌هایی هستیم که حرف‌های زیادی برای گفتن در جهان داریم.

یکی از دلایل بزرگی که موجب شد تا ما بتوانیم مقابل ارتش تا دندان مسلح بعثی عراق بایستیم، تبلور فرهنگ شهادت‌طلبی بود که این موضوع نیز یکی از فواید و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس است.

همچنین جنگ تحمیلی موجب تقویت اعتماد به نفس ملت ما شد و موجب شد تا جوانان طلایه‌دار عرصه دفاع از انقلاب اسلامی شوند؛ اگرچه که همه رده‌های سنی اعم از نوجوانان، جوانان و آن‌هایی که سن‌ و سالی گذرانده بودند نیز در جبهه‌ها حضور داشتند.

از این رو حجت‌الاسلام «حمیدرضا محمدیاری» رئیس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در حاشیه بازدید خود از خبرگزاری دفاع مقدس، پیرامون ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس برای ایران اسلامی با خبرنگار حماسه و جهاد این خبرگزاری به گفت‌وگو نشست و اظهار داشت: از شروع جنگ تحمیلی تا بعد از آن، ما به یک دستاوردهای خاصی رسیدیم که باید به آن‌ها پرداخته شود و رویشان فکر شود.

ترویج فرهنگ دفاع مقدس یکی از وظایف عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح است

وی همچنین معتقد است: یکی از وظایفی که سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح برعهده دارند، این است که فرهنگ دفاع مقدس را ارائه دهند. مثلا می‌توانند سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهدا و دفاع مقدس را بازنشر کرده و مطالب ایشان را به‌عنوان راهبرد خود قرار دهند که در این صورت به اهداف خود در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس دست می‌یابند و در این راستا همه معاونت‌ها و خصوصا فرماندهان نیز باید سازمان‌های عقیدتی سیاسی را یاری کنند.

در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: ترویج ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس چگونه می‌تواند در گذر از بحران‌ها و رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تأثیرگذار باشد؟

هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان یکی از مقاطع مهم و حساس تاریخ معاصر کشورمان است و با وجود این‌که خسارات زیادی را به جامعه ما تحمیل کرد و خواسته یا ناخواسته، بسیاری از فرصت‌های خدمت‌رسانی، سازندگی و آبادانی کشور را از بین برد، اما آثار و پیامدهای آن، نتایج گوناگونی دارد.

از شروع جنگ تحمیلی تا بعد از آن، ما به دستاوردهای خاصی رسیدیم که باید به آن‌ها پرداخته شده و روی آن‌ها فکر شود. بنابراین لازم است که تمام اقشار جامعه، همان‌طور که در صحنه دفاع مقدس حضور پیدا کردند و از جان، مال و تمام داشته‌های خود برای کشور خرج کردند، برای حفظ آثار، تبعات و پیامدهای آن نیز تلاش کنند و برای آیندگان میراثی گر‌ان‌بها را به یادگار بگذارند.

دفاع مقدس «وفاق اجتماعی» را در جامعه استحکام بخشید

یکی از دستاوردهای دفاع مقدس، «وفاق اجتماعی» است که در آن دوران در جامعه اسلامی شکل گرفت و به جهت حفظ انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن، این وفاق ارزشمند شد، یعنی از هر گروه، تشکل و حزبی افرادی اعم از پیر و جوان، زنان، روحانیت و قشرهای مختلف جامعه، این وفاق و همبستگی را ایجاد و دوشادوش همدیگر، دفاع مقدس را اداره کردند.

بعد از جنگ، ما به یک «افزایش شناخت و قوه بازدارندگی در کشور» رسیدیم. چراکه دستاوردی که از آن دوران برای ما حاصل شد، موجب شد که ما به یک خودباوری برسیم؛ درحالی که در برهه‌ای از زمان، ما خودمان را محتاج بیگانه می‌دیدیم و هرگاه که اراده می‌کردیم کاری را انجام دهیم، باید از آن‌ها اجازه می‌گرفتیم، اما دفاع مقدس و آثار و پیامدها و نیز وفاق حاصل از آن، ما را به یک خودباوری رساند که برای ما بسیار ارزشمند است و در این راستا فهمیدیم که ما می‌توانیم روی پای خود بایستیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) در بسیاری از سخنرانی‌ها و موعظه‌های خود، این موضوع را گوشزد می‌کنند که «ما می‌توانیم».

یکی از دستاوردهای دیگر دفاع مقدس، «تبلور فرهنگ شهادت‌طلبی» است. تمام نیروهای نظامی دنیا خود را صرفاً یک نیروی نظامی می‌دانند و بعضاً اگر در میدان جنگ ببینند که جان‌شان در خطر است، عقب‌نشینی می‌کنند. این برخلاف عملکرد نیروهای انقلابی، متدین و شهادت‌طلب ماست که این رفتار، ناشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، وفاق، همبستگی  و هدایت رهبر دینی است که استمرار آن با ولایت حاصل می‌شود. در این راستا اگر حکم جهاد از سوی ولی فقیه صادر شود، مردم وارد میدان می‌شوند و جان، مال و همه داشته‌های خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم اعتقادات خود می‌کنند و به قرب الهی می‌رسند. در واقع روحیه شهادت‌طلبی، ما را در برابر بسیاری از هجمه‌های دشمن، اعم از هجمه‌های تبلیغاتی، تهاجمی، تهدیدها و... بیمه کرده است.

«خودباوری» ثمره ماندگار دفاع مقدس برای جوانان است

یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس در جامعه، «تقویت اعتماد به نفس» است. در دوران دفاع مقدس اگرچه همه رده‌های سنی حضور داشتند اما خیلی از مسائل را جوانان اداره کردند و به منصه ظهور رساندند، یعنی به آن‌ها بها داده شد و به یک خودباوری رسیدند که می‌توانند در برهه‌های حساس و جنگ، کشور را اداره کنند و سرفراز هم از این عرصه بیرون آمدند؛ بنابراین، عمده‌ترین دستاوردها و برکات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را می‌توانیم تحکیم وحدت و انسجام ملی بین آحاد ملت به‌ویژه احزاب و گروه‌های سیاسی بدانیم.

ترویج فرهنگ دفاع مقدس یکی از وظایف عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح است

دفاع‌پرس: به نظر شما، از لحاظ محتوایی چه ضعف‌هایی می‌تواند در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس آسیب‌زا باشد؟

از لحاظ محتوایی، ضعف‌هایی داریم که می‌تواند در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس آسیب‌زا باشد. به‌عنوان نمونه، نباید در این عرصه یک‌سونگری داشته باشیم، مانند برداشت‌های متفاوت و یا تفسیرهای شخصی که با واقعیت هیچ تطبیقی ندارند. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده‌اند که در بیان موضوعات دفاع مقدس غلو نکنید و آن چیزی که واقعاً بود را بیان کنید.

لزوم بازتعریف نقش همسران رزمندگان در تقویت جبهه‌ها

همچنین یکی دیگر از نقاط‌ضعفی که می‌تواند در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس آسیب‌زا باشد، فراموشی و غفلت از فداکاری همسران شهداست. درحالی که همسران شهدا، نقشی اساسی در استمرار ولایت‌پذیری، شهادت‌طلبی و جهاد رزمندگان داشتند، بنابراین باید به همسران شهدا هم سرکشی شده و خاطرات آن‌ها جمع‌آوری شود.

نقطه‌ضعف بعدی که در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس می‌تواند آسیب‌زا باشد، بیان خاطرات کم‌جاذبه است. در این راستا باید خاطراتی را نشر دهیم که جذاب باشند و انقلاب فکری و روحی ایجاد کنند یعنی نسل جوان، آن رزمنده یا شهید را به‌عنوان اسوه خود قبول کنند.

در زمینه‌های نوشتاری هم نقطه‌ضعف‌هایی در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس می‌تواند آسیب‌زا باشد مثلا نوشته‌ها نباید سبک غربی داشته باشند و باید در بیان خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس به یک زبان بومی رسید و آن را محاوره‌ای‌تر کرد.

دفاع‌پرس: سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، در مراکز مربوط به خود تا چه اندازه می‌توانند در پیش‌برد اهداف ترویج ارزش‌های دفاع مقدس بین کارکنان خود مؤثر باشند؟

یکی از وظایفی که سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح برعهده دارند، این است که فرهنگ دفاع مقدس را ارائه دهند. مثلا می‌توانند سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهدا و دفاع مقدس را بازنشر کرده و مطالب ایشان را به‌عنوان راهبرد خود قرار دهند که در این صورت به اهداف خود در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس دست می‌یابند و در این راستا همه معاونت‌ها و خصوصا فرماندهان نیز باید سازمان‌های عقیدتی سیاسی را یاری کنند چراکه شهدا گردن تک‌تک افراد حق دارند.

نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس ناشی از حیات آن است

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»؛ بنابراین باید به موضوع حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در انواع قالب‌ها توجه کرد و همان‌طور که حضرت زینب (س) بعد از شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با بیان قوی خود، نهضت عاشورا را زنده نگه داشتند، ما نیز امروز باید به‌عنوان پرچم‌دار و پیرو حضرت زینب (س)، با نشر ارزش‌های دفاع مقدس، این ارزش‌ها را زینب‌گونه حفظ کنیم.

ترویج فرهنگ دفاع مقدس یکی از وظایف عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح است

البته همان‌طور که خداوند در قرآن کریم فرموده‌اند «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»، نشر ارزش‌های دفاع مقدس یعنی نشر مطالب افرادی که نور الهی هستند و در کنار خداوند روزی می‌خورند؛ بنابراین خدا خودش به واسطه مقام والای شهدا، مقام آن‌ها را حفظ خواهد کرد و نشر خواهد داد و خود شهدا نیز ما را هدایت می‌کنند تا به حقیقت وجودی آن‌ها دست پیدا کنیم. لذا هرکس هم بخواهد در این راستا مانع ایجاد کند، موفق نخواهد شد.

دفاع‌پرس: به نظر شما، آیا نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بُعد سیاست هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

دفاع مقدس می‌تواند در عرصه سیاست، به افشای چهره اصلی منافقین بپردازد که چطور شد از مسیر انقلاب خارج شدند. همچنین می‌تواند به جامعه بگوید که چه عاملی موجب صادر شدن دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان خصوصا کشورهای منطقه شده است. در واقع باید به جامعه بگوییم که ما از سرسپردگی به بیگانه، چگونه به خودباوری و وفاق امروز دست پیدا کرده‌ایم و لازم است در این راستا تلاش‌های جدی‌تری صورت بگیرد و به‌عنوان نمونه مستند ساخته شود تا مردم قدر نعمت انقلاب اسلامی را بیش از گذشته بدانند.

امنیت امروز رهین خون شهداست

همچنین، «امنیت» در هر جامعه‌ای خصوصاً جامعه اسلامی و انقلابی ما که خود را مدیون خون شهدا می‌داند، بسیار موضوع مهمی است که باید به این موضوع نیز پرداخته شود.

دفاع‌پرس: با توجه به این‌که به تازگی شما به‌عنوان مسئول عقیدتی سیاسی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشغول به‌کار شده‌اید، آیا ایده خاصی درخصوص ترویج ارزش‌های دفاع مقدس دارید؟

بله؛ البته ایده‌های تازه به‌وجود نمی‌آیند، مگر این‌که خرد جمعی حاصل شود. بنابراین باید با وفاق اجتماعی، با گروه‌های مختلف جامعه، احزاب سیاسی، بسیج و... در ارتباط و تعامل باشیم و از دل مردم، برای مردم خوشه‌چینی کنیم؛ نه این‌که خواسته‌های خودمان را مقدم بر هرچیز بدانیم.

دفاع مقدس با همدلی و «وفاق اجتماعی» مانا می‌شود

در موضوع سرکشی به رزمندگان، جانبازان، خانواده‌های شهدا و پیشکسوتان ایثار و شهادت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز ان‌شاءالله به‌زودی این حرکت ارزشی را آغاز خواهد کرد.

ترویج فرهنگ دفاع مقدس یکی از وظایف عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح است

دفاع‌پرس: نظر شما درباره نقش اردوهای «راهیان نور» در نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت چیست؟

من معتقدم که اردوهای راهیان نور را خود شهدا مدیریت می‌کنند و در مناطقی که رزمندگان ما به شهادت رسیده‌اند، جو احساسی حکم‌فرما نیست، بلکه جو اعتقادی است. چراکه جو احساسی بعد از مدتی از بین می‌رود؛ اما جو اعتقادی به برکت وجود شهدا، رشادت‌ها و آثار آن‌ها در مناطق راهیان نور، تأثیر دائمی دارد و جوانان را منقلب می‌کند.

«راهیان نور» چشمه دائمی معرفت است

در مناطق راهیان نور، چنانچه کسی برای بازدیدکنندگان روایت‌گری هم نکند، فضا آن‌قدر گویای حقیقت است که با مردم سخن بگوید و افرادی بوده‌اند که به راهیان نور رفته‌اند و تغییر کرده‌اند. بنابراین برای تقویت آن باید بستر حضور افراد مختلف جامعه خصوصا جوانان را در این اردوها فراهم کنیم.

دفاع‌پرس: شما چه برنامه‌هایی برای اجرایی شدن «بیانیه گام دوم انقلاب» دارید؟

در عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این موضوع را در برنامه‌های خود قرار خواهیم داد که ان‌شاءالله بر روی انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم کار کنیم و مشاورانی را دعوت خواهیم کرد که با همفکری در این زمینه پیشگام باشیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار