سرلشکر جعفری در برنامه جهان‌آرا:

حل مشکلات کشور در گرو استفاده از جوانان انقلابی است/ تحقق عدالت اجتماعی بدونِ کمک مردم امکان‌پذیر نیست

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) گفت: مردم هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت نیروی جوان مسلمان انقلابی مجاهد بروند که پشت سر رهبری، مشکلات مردم را یکی پس از دیگری حل کند.
کد خبر: ۳۷۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹ - 09December 2019

ماهیت تهدیدات دشمنان از دهه دوم انقلاب اسلامی تغییر کرد/ حضور مردم و قدرت نیرو‌های مسلح یک بازدارندگی در مقابل دشمنان استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری» فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» با بیان اینکه مقابله با تهدیدات علیه انقلاب اسلامی مأموریت اصلی سپاه، بسیج و همه نیرو‌های انقلاب است، اظهار داشت: بعد از جنگ تحمیلی یعنی از دهه دوم انقلاب، ماهیت این تهدیدات علیه انقلاب اسلامی تغییر کرد؛ به عبارت دیگر از دهه دوم انقلاب با توجه به حماسه بزرگی که در جنگ تحمیلی آفریده شد و طی آن رزمندگان اسلام با ایثارگری و فداکاری خود، درس بزرگی به دشمنان و همه ابرقدرت‌ها دادند، نتیجه این شد که مرز‌های کشور به طور کامل در برابر تجاوز بیگانگان، امن شد.

وی افزود: امنیت و احساس امنیت در دهه دوم انقلاب یعنی ۱۰ سال بعد از جنگ و حتی در سال ۸۵-۸۶ که آمریکایی‌ها در منطقه حضور داشتند و تهدید می‌کردند، علی‌رغم آن‌که حس نمی‌شد، اما احساس امنیت واقعیت داشت؛ لذا در وقایعی که امسال روی داد، مشخص شد که ما از قدرت نظامی و دفاعی متکی بر مردم برخوردار هستیم.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) ادامه داد: امروز استفاده از فناوری و سلاح‌های پیچیده‌ای مانند موشک، پهپاد، سلاح‌های پدافندی و... به‌علاوه توان مردمی که از آمادگی خیلی خوبی برخوردار هستند، قدرت بازدارندگی بسیار بالایی را برای کشور و نظام ایجاد کرده است.

سردار جعفری اضافه کرد: از دهه دوم انقلاب، ماهیت تهدید تغییر کرد؛ زیرا دشمنان به‌خصوص آمریکایی‌ها متوجه شدند که باید برنامه‌های خود را در زمینه سست کردن اعتقادات، باور و ایمان مردم و نیز ایجاد تردید در ایمان و باور مردم، از طریق جنگ نرم و به خصوص شبیخون فرهنگی دنبال کنند.

فرمانده سابق کل سپاه همچنین بیان کرد: بعد از شروع تهدیدات فرهنگی، تهدیدات سیاسی نیز که بیشتر از ناحیه مخالفان داخلی انقلاب اسلامی صورت می‌گرفت، آغاز شد؛ به نحوی که در اواسط دهه دوم انقلاب، آن‌هایی که با استمرار انقلاب اسلامی مخالف بودند، توقف این انقلاب را اعلام کردند که این باعث شد تا رئیس جمهور وقت با دادن تذکر به آن‌ها، خواهان تندروی نکردن این افراد شد؛ چون معتقد بود که نباید همه موضوعات را لو داد.

وی در ادامه عنوان کرد: این اقدام یعنی مقابله با استمرار انقلاب اسلامی؛ در حالی که ماهیت انقلاب اسلامی فقط کنار زدن رژیم منحوس پهلوی و تشکیل نظام اسلامی نبود، بلکه استمرار انقلاب اسلامی در حرکت به سمت اهداف عالی مثل عدالت اجتماعی است.

سردار جعفری تصریح کرد: هدف امام (ره) از انقلاب اسلامی استمرار ارزش‌های اسلامی مانند اجرای عدالت اجتماعی است؛ هرچند در این موضوع اشکالاتی داریم، ولی با وجود این، عدالت اجتماعی، ظلم‌ستیزی، دفاع از مظلوم، زیر بار ظلم نرفتن، حفظ استقلال کشور، پیاده‌سازی احکام و حدود اسلامی موضوعاتی هستند که باید در فرآیند انقلاب اسلامی محقق شود؛ بنابراین توقف انقلاب اسلامی، مسیری است که با انقلاب اسلامی همخوانی ندارد.

وی تأکید کرد: پس از تهدیدات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، به دلیل برخی دیدگاه‌های غلط دولت‌مردان وقت و داشتن نگاه اقتصادی به حل مشکلات مردم با استفاده از الگو‌های غربی، به‌علاوه بعضی ناکارآمدی‌ها، داشتن نگاه به بیرون به جای نگاه به داخل و نیز بی‌توجهی به نقش مردم در مسایل اقتصادی، تهدیدات اقتصادی برای ما به‌وجود آورد که موجب شد دشمنان، تحریم اقتصادی را از اوایل سال ۹۰ به بهانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان شروع کنند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) در ادامه با اشاره به اینکه تهدیدات نرم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و به دنبال آن مسایل اجتماعی تبدیل به تهدید جدی علیه انقلاب اسلامی شده است، اظهار داشت: این تغییر ماهیت تهدیدات و جدی شدن تهدیدات جنگ نرم در برابر تهدیدات نظامی و دفاعی، مسأله‌ای بود که اول در ذهن رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل گرفت و از سال ۷۸ رسماً توسط ایشان بیان شد؛ لذا از سپاه می‌خواستند که مأموریت اصلی خود یعنی حفظ انقلاب اسلامی را فراموش نکند؛ چون شرکت در جنگ با نیرو‌های خارجی یا مقابله با تهدیدات نظامی، یکی از مأموریت‌های سپاه است.

وی با اشاره به اینکه سپاه باید همه‌جانبه از انقلاب اسلامی دفاع کند، گفت: این مسئله‌ای بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی از دهه دوم انقلاب تبیین آن را شروع کردند و در عین حال از سپاه نیز در موضوع مورد اشاره مطالبه داشتند؛ بر این اساس وقتی مسئولیت سپاه را عهده‌دار شدم با توجه به مطالبات مورد اشاره، تحولات و اقداماتی در سپاه ایجاد شد.

سردار جعفری گفت: تشکیل سپاه‌های استانی با مأموریت مقابله با جنگ نرم از سال ۸۶ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سپاه ابلاغ شد و ما ساز و کار و ساختار مناسبی را برای آن در سپاه ایجاد کردیم.

وی تأکید کرد: این اقدامات موجب شد در پایان سال ۹۷ با توجه به همه تهدیدات امنیتی و دفاعی که پشت سر گذاشته بودیم، به این اطمینان رسیدم که اگر تهدید نظامی و امنیتی پیش آید، قدرت ما به حدی رسیده است که می‌تواند به راحتی با دشمن مقابله کند. در عرصه امنیتی هم در این فتنه‌ای که اخیراً پیش آمد، علی‌رغم آمادگی دشمن، ظرف دو سه روز حل شد. اما آنچه نگران‌کننده بود، همین تهدیدات نرم بود که به میدان آوردن مردم برای نقش‌آفرینی مؤثر در جنگ نرم، ساز و کاری می‌خواست که ما باید در قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله آن را دنبال کنیم.

سرلشکر جعفری درباره موضوع جوان‌گرایی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ رهبر انقلاب انتظاراتی را از جوانان بیان کردند و خواستند آن‌ها پیشتازی کنند. در آخرین صحبتی که کردند بر پیاده‌سازی بیانیه گام دوم تاکید کردند و این یعنی ایجاد جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن اسلامی. در گام اول انقلاب، مردم انقلاب کرده و انقلاب را آنچنان در برابر دشمنان تثبیت کردند که هیچ تهدیدی نمی‌تواند با آن مقابله کند و در برابر دشمنی فیزیکی مصون شده است. در گام دوم باید به سمت حرکت‌های ایجابی و در حقیقت جامعه‌سازی رفت. خواست رهبر انقلاب حرکت عمومی جامعه به سمت اسلامی شدن جامعه و دستگاه‌های نظام است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) ادامه داد: برای اینکه از این مشکلات که امروز در اوج آن هستیم، عبور کنیم نیاز به یک حرکت نهضت‌گونه است که رهبر انقلاب از آن به عنوان حرکت «آتش به اختیار» توسط جوانان یاد کردند. این حرکت احتیاج به برنامه‌ریزی و انتقال تجربه و مجموعه‌سازی دارد که این حرکت عظیم با محوریت جوانان متعهد ان‌شاءالله پیش برود. این کاری است که در قرارگاه دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط انقلاب کاملاً روشن است، گفت: ابهام برخی ناشی از جنگ روانی دشمن و سوء مدیریت‌های داخلی است. امروز مشکلات روی مسائل داخلی و اقتصادی و معشیتی مردم تمرکز دارد. بعد از این بحث دیگری تحت عنوان فساد و تبعیض و بی عدالتی مطرح می‌شود که باز هم ذیل مشکلات اقتصادی قرار دارد. بقیه مسائل هم همان‌طور که مبارزه با فساد با یک اراده جدید شروع شده است و ان‌شاءالله ادامه پیدا کند، قابل حل هستند.

سردار جعفری با اشاره به اینکه در ۴۰ سال اول انقلاب کار بزرگی انجام شده است، تأکید کرد: ماندگاری انقلاب کار بزرگی است و همچنین عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز هم کار بزرگی است. عظمت چشم‌اندازی که باید به آن برسیم و نقش نیروی جوان متعهد هم از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. در ۴۰ سال اول ما با دشمنی دشمنان انقلاب مقابله می‌کردیم و در نتیجه در منطقه تقریباً آمریکایی‌ها به هیچ هدفی نرسیدند. از شهریور سال ۸۰ که آمریکایی‌ها به منطقه لشکرکشی کردند، همه هدف آن‌ها این بود که بتوانند با برهم زدن اوضاع داخلی، ایران را کنترل کنند، اما همه این‌ها شکست خورده و برعکس شده است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) تصریح کرد: امروز در عراق دولتی هماهنگ با اهداف انقلاب روی کار آمده است و در عراق و سوریه هم داعش را ایجاد کردند که نتیجه آن به ضرر آن‌ها شد. در ادامه، اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد تا گسترش پیدا کند که نه‌تنها شکست خورد، بلکه درون فلسطین اشغالی هم مشکل دارند.

وی عنوان کرد: برد حرف جمهوری اسلامی تا اروپا و آمریکا رفته و این کار بزرگی است. در برابر همه این‌ها مشکل اقتصاد و معیشت در داخل کشور، اساسی است. همه اقتدار و عظمت انقلاب در بعد مسائل تهدیدات دفاعی و امنیتی است و انقلاب در مقابل تهدیدات دفاعی و امنیتی تثبیت صد در صدی شده است. آنچه که همه به آن اذعان دارند، نقش نیروی جوان متعهد انقلاب در عرصه دفاعی و امنیتی است. در هر عرصه‌ای نگاه کنید، نقش نیرو‌های جوان مشخص است. نوعی تفکر پشت این حرکت‌ها وجود دارد که به آن تفکر جهادی و اسلامی می‌گوییم و در برابر آن، تفکر غیرانقلابی و لیبرالی قرار دارد.

فرمانده سابق کل سپاه افزود: این اختلاف دیدگاه در کشور در دفاع مقدس هم بود. یک سال اول جنگ، بنی صدر مخالف حضور نیرو‌های جوان بود. بعد از فرار بنی صدر با چهار عملیات بزرگ ظرف ۸ ماه خرمشهر آزاد شد. برای آزادی خرمشهر، تغییر در تفکر و مدیریت صحنه نبرد انجام گرفت؛ اما این اتفاق چرا در باقی نقاط کشور نیفتاده است. اگر این اتفاق در کشور بیفتد، تمام مشکلات کشور قابل حل است.

وی با بیان اینکه عامل اصلی پیروزی ما در دفاع مقدس که محور اصلی حرکت انقلاب شده است، نقش‌آفرینی مردم و مدیریت و رهبری جنگ بود، گفت: ما باید به این مبانی توجه کنیم. مشکل امروز ما مباحث مدیریتی است. مشکلات انقلاب اسلامی برای حل مسائل اقتصادی با تغییر در رویکرد مدیریتی از جنس تغییر تفکر غیر انقلابی به رویکرد انقلاب قابل حل است.

سردار جعفری افزود: در یک دولت چشمه‌هایی از این را مردم دیدند، اما کامل و جامع نبود. مدیریت کشور باید با همان نگاه رهبری که نگاه اسلام ناب است، هماهنگ شود. اگر کسی در این مبانی اشکال داشته باشد، سنجش آن، وظیفه سنگین شورای نگهبان است؛ که فکر نمی‌کنم شورای نگهبان با این دقت نگاه کنند و روی مبانی فکری افراد برای تایید صلاحیت تمرکز کنند. الان در همین کشور‌هایی که مهد دموکراسی هم هستند، باید نگاه فرد با نگاه حکومت بخواند. اما آقایانی که اینجا روی کار می‌آیند، ابایی ندارند که بگویند دیدگاه ما با رهبری اختلاف دارد. خوب اگر دیدگاهت اختلاف دارد، برای چی آمدی؟

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) خاطرنشان کرد: اگر صحبت از دیدگاه جهادی می‌کنیم، باید با دیدگاه اسلام و رهبری تطبیق کند. خیلی‌ها ادعای انقلابی بودن کردند و می‌کنند؛ اما مهم این است که چه کسی دیدگاه هایش به صورت واقعی منطبق بر اسلام ناب باشد. این را در دستگاه‌های اجرایی کمتر داشته ایم.

فرمانده سابق کل سپاه عنوان کرد: اینکه صرفاً هر کسی می‌گوید در چارچوب هستم، کافی نیست. در همه کشور‌ها اینطور است که عقبه فکری افراد را بررسی می‌کنند. از اول انقلاب تا امروز مشکل ما در اداره کشور با تفکراتی است که به اسم تفکر انقلابی، اما در حقیقت تفکر لیبرالی بوده‌اند. برای حل این معضل یا عبور از این مشکل باید کسانی که در چارچوب این نظام هستند، پای کار بیایند. مبنای این جمهوری اسلام ناب است. اسلام ناب را رهبری تعریف می‌کنند و کسانی می‌توانند اسلام ناب را پیاده کنند که مبانی افکارشان گرایش به علوم انسانی غربی نداشته باشد.

وی در تبیین نقش مردم در پیش‌برد اهداف انقلاب گفت: متأسفانه آنچه از نقش مردم در ذهن ما است حضور مردم در راهپیمایی‌ها و پای صندوق‌های رأی است؛ البته یکی از رمز‌های ماندگاری انقلاب همین حضور مردم در صحنه بوده است؛ اما نکته اساسی این است که نباید حضور مؤثر مردم را صرفاً حضور در راهپیمایی دانست. خیلی از کشور‌های اروپایی بیش از ما مردمشان را در حل مشکلات کشور دخالت می‌دهند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) ادامه داد: در جنگ هم تفکر لیبرالی بنی‌صدر اعتقادی به حضور مردم در جنگ نداشت. در مسائل امنیتی همین‌طور در ناامنی‌های جنوب شرق و شمال غرب که امروز بسیجیان بومی در آنجا مشغول به خدمت هستند و حضور گردان‌های بسیج برای مقابله با ناامنی‌ها و مسائل داخلی تعیین‌کننده بوده است. ممکن است باز هم این اشتباه رخ دهد که فکر کنند نقش مردم فقط حضور فیزیکی است. نقش مردم باید در حل مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعریف شود.

سردار جعفری با طرح سوالی درباره چگونگی نقش‌آفرینی مردم تأکید کرد: خواسته‌ی رهبر انقلاب ایجاد هسته‌های خودجوش مردمی با محوریت جوانان متعهد برای حل مشکلات است که البته این حرکت شروع شده است. این کار نیاز به تمرکز و پیگیری دارد و نیازمند هدایت و برنامه‌ریزی است که این به عهده حلقه‌های میانی و خود مردم است.

وی گفت: در کشور ما مردم باید بدانند که عدالت اجتماعی بدون حرکت کردن آن‌ها امکان ندارد، اتفاق بیفتد. دقیقاً در زمانی که اسلام در حاکمیت قرار می‌گیرد، مردم باید برای برقراری عدالت اجتماعی حرکت کنند. این حرکت مردمی اولین اسمش جهاد است. جهاد فقط جنگ نظامی نیست. عمده کار، جهاد، فرهنگی و اجتماعی است و امروز این موضوع، اولویت دارد. جنگیدن با سیستم‌های فساد و بی عدالتی و سوء مدیریت‌ها خودش جهاد است. اینکه بگوییم، چون مسئولان در صحنه نیستند ما هم کار نکنیم، درست نیست.

وی با اشاره به نگرانی برخی از بی تجربگی جوانان عنوان کرد: در جنگ این مشکل وجود نداشت؛ چون آن جوانی که به جبهه می‌آمد، هر لحظه امکان شهید شدن او وجود داشت. اینجا برای مقام و پست این خطر کاملاً جدی است. جوان‌گرایی نباید رانتی و سفارشی باشد. جوان‌گرایی باید جوان‌گرایی واقعی باشد و سیلی‌خورده‌ها و کسانی که تفکر آن‌ها با رهبری همگراست، باید میدان پیدا کنند.

سردار جعفری با اشاره به تغییرات مورد انتظار مردم عنوان کرد: مردم از گرایشات مختلف خسته شده‌اند و کسانی که قبلاً مردم تجربه کرده‌اند، امتحان خوبی پس نداده‌اند. مردم می‌دانند در همین شرایط اگر به توصیه‌های رهبر انقلاب درباره «اقتصاد مقاومتی» عمل می‌شد، بسیاری از این مشکلات وجود نداشت.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) تصریح کرد: به نظر من، خواست رهبر انقلاب این است که جوان‌گرایی تنها راه برون‌رفت از این مشکلات است. تنها راهی که مردم را از این بن‌بست خارج می‌کند، تغییر رویکرد مردم در انتخاب‌هایشان است. مردم هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت نیروی جوان مسلمان انقلابی مجاهد بروند که پشت سر رهبری، مشکلات مردم را یکی پس از دیگری حل کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما ساختار نیست، گفت: سیستم‌ها و روش‌های اداره کشور مشکل دارد، اما این مشکل ساختاری نیست. سیستم‌ها یا آیین نامه‌های اداری باید تغییر کنند. اولین اتفاقی که باید بیفتد، همین تغییر روش‌ها و بروکراسی است.

سردار جعفری افزود: با نیروی جوان انقلابی که مبانی فکری اش با انقلاب هماهنگ باشد این مشکلات حل می‌شود. جوانگرایی باید همیشه در مسئولین کشور باشد و همیشه باید نیروی جوان تازه‌نفس در رأس باشد. در سپاه تا حدی این جوان‌گرایی انجام شده است و در چند سال آینده نیرو‌های جوانی که در سپاه وارد شده اند، می‌توانند امورات را به عهده بگیرند.

فرمانده سابق کل سپاه ادامه داد: همه دنیا می‌داند که وضعیت جمهوری اسلامی در عرصه دفاع و امنیت، عالی است؛ موشک‌های بالای هزار کیلومتر ما نقطه‌زن شدند و زمانی که دشمن در قلعه‌ای و در اتاقی جلسه دارد و موشک به همان اتاق اصابت می‌کند، نتیجه کار جوانان است. من به شهید طهرانی‌مقدم گفتم چرا نمی‌توانیم موشکی را بسازیم که در ارتفاع بالا هدف بزند. او گفت «می‌توانیم» و الان موشکی داریم که این کار را می‌کند. آنچه که باید در کشور اتفاق بیفتد ایجاد یک حرکت اجتماعی است که به دعوت رهبری باید انجام شود. اول جوانان باید این برنامه ریزی را انجام دهند و بعد هم مردم آن‌ها را همراهی کنند تا بسیاری از این مشکلات که توسط خود مردم قابل حل است، مرتفع شود. در گام دوم انقلاب باید مدیریت جهادی از جنس اسلام ناب در مقابل مدیریت لیبرال قد علم کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها