برگزاری کنگره ملی شهیده«عصمت پورانوری» و هزار و 674 شهیده خوزستان در دزفول

کنگره ملی شهیده«عصمت پورانوری» و هزار و 674 شهیده استان خوزستان با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول در حسینیه ثارالله برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ - 10December 2019

برگزاری کنگره ملی شهیده«عصمت پورانوری» و یک هزار و 674 شهیده خوزستان در دزفول

به گزارش دفاع‌پرس از خوزستان، کنگره ملی شهیده«عصمت پورانوری» و یک هزار و 674 شهیده استان خوزستان شامگاه امروز (سه شنبه) با حضور جمعی از مسئولان و خانواده های شهدا، ایثارگران، رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس و مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول در حسینیه ثارالله برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام سید«محمد علی قاضی دزفولی» امام جمعه دزفول اظهار داشت: در تاریخ انقلاب اسلامی در کمتر از یک دهه، صدها عالم دینی همچون شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید قدوسی و شهدای محراب با خون پاک خود دین و نظام را یاری کردند و برگ زرینی از مکتب خونبار اهل بیت را بعد از ۱۴ قرن در تاریت بشریت و به افتخار ملت ایران رقم زدند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس ۳۸ کشور شرقی و غربی با وجود اختلافاتی که داشتند با یکدیگر متحد شده و دیوانه ای همچون صدام را آلت دست خود قرار داده و با تمام قوا به کشور ایران هجوم آوردند و بدین ترتیب خوزستان قهرمان و شهرهای مقاومی همچون خرمشهر، آبادان و سوسنگرد آماج حرکات ددمنشانه دشمن قرار گرفتند.

امام جمعه دزفول در ادامه دزفول را بلدالصواریخ و نقطه مرکزی حملات و اهداف دشمن برشمرد و گفت: مردم دزفول با وجود اصابت ۱۷۶ موشک، دو هزار و ۵۰۰ گلوله توپخانه ای و حدود ۴۰۰ حمله هوایی توسط هواپیماهای جنگنده دشمن همچنان مقاوم و استوار ایستادند و دشمن نتوانست این شهر را خالی از سکنه کند.

قاضی دزفولی، تعداد شهدای دفاع مقدس این شهرستان را دو هزار و ۶۰۰ شهید برشمرد و یادآور شد: ۳۸۴ شهید زن، ۶۴ شهید فرهنگی و معلم، ۲۶ شهید طلبه و روحانی، یک‌هزار و ۳۸ شهید موشکی، ۱۳۴ شهید دانش آموز پسر به وسیله موشک های دشمن، ۴۳۰ شهید دانش آموز پسر در جبهه و عملیات ها، ۱۱۹ شهید دانش آموز دختر بر اثر موشک باران از جمله شهدایی هستند که شهرستان دزفول در زمان جنگ تحمیلی به اسلام و انقلاب تقدیم کرده است.

امام جمعه دزفول با اشاره به وجود ۳۷۲ آزاده و سه هزار و 500 جانباز دوران دفاع مقدس در دزفول، عنوان کرد: شیرزنان دزفولی در نبرد حق علیه باطل جانانه حضور داشتند و علاوه بر تشویق و فرستادن فرزندان خود به نبرد با اهریمن، خود نیز لباس رزم می پوشیدند و حمایت و پشتیبانی از جبهه های جنگ و رزمندگان را به بهترین شکل انجام می دادند.

وی همچنین گفت: شهیده «عصمت پورانوری» نیز به همراه خانواده اش در شهر ماندند. این شهیده شب‌ها نیز با حجاب کامل در بستر خواب می رفته تا اگر در هنگام خواب بر اثر بمباران ها و موشک ها به شهادت رسید حجابی که لباس رزم زنان است را بر تن داشته باشد.

امام جمعه دزفول با تاکید بر لزوم پیروی از راه شهیده پورانوری توسط دختران و زنان کشور در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، از عوامل برگزاری این کنگره ملی و زنده کردن یاد شهدای زن دفاع مقدس تقدیر کرد.

به گزارش دفاع پرس، شهیده «عصمت پورانوری» در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۴۱ در دزفول متولد شد و در ۱۹ آذر ۱۳۶۰ در حالی که فقط ۶۶ روز از زندگی مشترک او می گذشت، جهت زیارت قبور شهدا، قدم در راه عاشقی می گذارد و در اثر ترکش راکت هواپیمای عراقی، بر روی پل قدیم دزفول آسمانی می شود.

 مزار مطهر شهیده عصمت پورانوری در کنار مزار یادبود برادر شهیدش «علیرضا پورانوری» که هیچ‌گاه از عملیات والفجر مقدماتی بازنگشت، در قطعه دو گلزار شهدای شهیدآباد دزفول زیارتگاه عاشقان است.

شهیده عصمت پورانوری از طرف سازمان بسیج مستضعفین و دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان شهیده شاخص سال ۹۸ کشور انتخاب و معرفی شده است.

هنرنمایی «فاطمه عبادی» نفر اول مسابقه عصر جدید با استفاده از شیشه و شن، پخش کلیپی با محتوای مجاهدت های بانوان در ایام دفاع مقدس، پخش مستند زندگی شهیده «عصمت پورانوری»، طراحی تمثال شهیده پورانوری توسط یک هنرمند مرد و چهار هنرمند زن، تجلیل از خانواده شهیده پورانوری، اجرای سرود و رونمایی از کتاب زندگینامه این شهید از جمله بخش های مختلف کنگره ملی شهیده عصمت پورانوری و ۱۶۷۴ شهیده استان خوزستان در حسینیه ثارالله دزفول بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها