سعید محمد در نشست خبری مطرح کرد؛

خودکفایی مهمترین دستاورد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)/ ۷۰ درصد پنج فاز پارس جنوبی ایرانی‌سازی شد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)‌ خودکفایی در عرصه فنی و مهندسی را از مهمترین دستاورد‌های این قرارگاه در ۳۰ سال گذشته دانست و گفت: با تکیه بر جوانان و توان داخلی، امروز کار‌های بزرگی در کشور صورت می‌گیرد و ما به یک خودباوری در عرصه‌های مختلف دست یافته‌ایم.
کد خبر: ۳۷۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ - 14December 2019

مهمترین دستاور قرارگاه خاتم خودکفایی در عرصه فنی و مهندسی استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به توانمندی قرارگاه خاتم تمامی دولت‌ها از این ظرفیت استفاده کردند.

وی ادامه داد: دوره اول فعالیت قرارگاه خاتم بازسازی هماره با زیرساخت‌ها و سازندگی بود؛ در دوره دوم فعالیت این قرارگاه نیز انحصارشکنی در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)‌ افزود: امروز هم مهمترین موضوعی که در دستور کار قرار دارد، الگوآفرینی در حوزه سازندگی و اقتصاد مقاومتی است.

محمد خودکفایی در عرصه فنی و مهندسی را از مهمترین دستاورد‌های قرارگاه خاتم در ۳۰ سال گذشته دانست و گفت: با تکیه بر جوانان و توان داخلی، امروز کار‌های بزرگی در کشور صورت می‌گیرد و ما به یک خودباوری در عرصه‌های مختلف دست پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه عموماً به جوان‌گرایی، تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از ظرفیت علمی کشور تأکید داشتند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)‌ در خصوص اقتصاد مقاومتی هم گفت: یکی از مشکلاتی که امروز باعث شده است دشمنان نقطه ضعف ما را شناسایی کنند، عدم اجرای اقتصاد مقاومتی است.

محمد اضافه کرد: اگر امروز علم سدسازی و تونل‌سازی را نمی‌دانستیم، قطعاً دشمن مانع از انتقال این تکنولوژی به کشور ما می‌شد و آن را تحریم می‌کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که دشمن روی آن تمرکز کرده بود و می‌خواست از این طریق به ما ضربه بزند، تحریم بنزین بود، افزود: برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور‌های زیادی قرارداد بستند، اما به دلیل تحریم، کشورمان را ترک کردند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)‌ با بیان اینکه این قرارگاه با استفاده از توان داخلی توانست پروژه ستاره خلیج فارس را به اتمام برساند، گفت: بیش از ۷۰ درصد از قطعات این پروژه در داخل کشور ساخته شد.

محمد ادامه داد: قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، این توانایی را به دست آورده که اگر بخواهد فاز دیگری از ستاره خلیج فارس را بسازد، ۱۰۰ درصد از قطعات مودر نیاز را در داخل کشور و به دست جوانان بسازد.

۷۰ درصد پنج فاز پارس جنوبی ایرانی‌سازی شد

سردار محمد تصریح کرد: در فاز‌های ۱۵، ۱۶، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی قرارگاه ۷۰ درصد فاز‌ها را ایرانی سازی کرده است و توانسته‌ایم لایسنس آن را ایرانی کنیم؛ بنابراین امکان ساخت ۱۰۰ درصد فاز‌های مختلف پارس جنوبی در داخل را داریم. اما اگر ساخت قطعات مستمر نباشد مجموعه‌ها آسیب می‌بیند.

ضعف زیاد در اجرای اقتصاد مقاومتی

سردار محمد اظهار داشت: در بخش اقتصاد مقاومتی ضعف زیادی داریم و دستورالعمل‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است. علیرغم آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها از خام فروشی نفت انتقاد می‌کردند، اما اقدامی صورت نگرفت و به این دلیل امروز نمی‌توانیم به دلیل تحریم‌ها نفت خام بفروشیم در حالی که فروش بنزین و گازوئیل تحریم نیست و به راحتی پول آن را دریافت می‌کنیم. اگر قبلاً زیرساخت‌های تولید فرآورده‌های نفتی در داخل فراهم می‌شد، الان مشکلی برای فروش آن‌ها نداشتیم.

فرمانده قرارگاه خاتم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه صنایع و معادن نیز بر جلوگیری از خام فروشی تأکید داشتند، اما هیچ بهره‌ای از دستورالعمل‌های حضرت امام خامنه‌ای نبردیم. این در حالی است که با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، ۵۷ میلیارد تن معادل هفت درصد معادن جهان در ایران قرار دارد که این رقم صرفا به شناسایی معادن در عمق ۱۰۰ متر اختصاص دارد. در حالی که در دنیا توانسته اند تا عمق ۹۰۰ متر در معادن فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: با دارا بودن چنین ذخایری، ایران به تنهایی می‌تواند بدون نفت خام کشور را اداره کند، اما کاری در این خصوص نکرده‌ایم و تنها از ۰.۳ درصد معادن برداشت می‌شود. در حالی که کشور ثروتمندی هستیم، اما چون تنظیم دقیقی برای استفاده از این ثروت‌ها صورت نگرفته لذا در تمام حوزه‌ها دچار خلاء هستیم.

زنجیره فولاد؛ معطل یک الکترود

سردار محمد تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در بخش صنایع، تکمیل نشدن زنجیره آن‌هاست؛ در حوزه فولاد از استخراج سنگ آهن تا فراوری آن، این زنجیره تکمیل شده، اما فقط یک قلم الکترود ویژه فولاد را تولید نکرده ایم که غربی‌ها ما را تحریم کردند و صنعت فولاد ما دچار مشکل شده است یا در صنعت آلومینیوم نیز همینطور، در حالی که تولید این اقلام کاری ندارد و می‌توانستیم با رصد گلوگاه ها، کشورمان را در برابر تحریم‌ها ایمن کنیم.

محمد با بیان اینکه امروز مواد خام را به خارجی‌ها می‌فروشیم، گفت: خارجی‌ها نیز با استفاده از توان جوانان جهان سوم، این مواد خام را با استفاده از تکنولوژی نوین، فرآوری کرده و به فرآورده تبدیل می‌کنند و با قیمت بالا به ما می‌فروشند. در واقع در استعمار و برده‌داری نوین هستیم؛ این سد باید شکسته شود.

وی افزود: شاید تحریم‌ها سخت باشد و مردم را تحت فشار قرار داده باشد، اما اگر یکبار همه کشور به اجماع برسیم که در این جهت کار کنیم، حتماً افق خوبی را پیش‌روی خود خواهیم داشت.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) تصریح کرد: برای ورود به عرصه‌هایی که تاکنون از آن‌ها غفلت شده، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تعامل خوبی نیز با دولت داریم. سعی می‌کنیم برنامه‌ها را با دولت در میان بگذاریم و به تصمیم‌گیری در این حوزه‌ها کمک کنیم.

دارایی‌های غیرمولد دولت باید فروخته شود

محمد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دولت تأمین منابع مالی است، اظهار داشت: باید در دوره رشد شکوفایی، این مسائل مد نظر قرار می‌گرفت، اما به هر حال امروز هم دیر نیست؛ اموال و سرمایه‌های غیرمولد زیادی در دست دولت است که به عنوان مثال می‌توان به زمین‌هایی که وزارت نیرو برای ساخت مخازن از قدیم انتخاب کرده بود، اشاره کرد. وزارت نیرو از قدیم‌الایام این زمین‌های بزرگ را اشغال کرده، تنها یک‌دهم از زمین‌ها را استفاده کرده است و مابقی بلااستفاده مانده‌اند. وزارت نیرو می‌تواند در تعامل با شهرداری، این زمین‌ها را به فروش برساند که این اقدام علاوه بر ایجاد جنب و جوش در بازارها، درآمد خوبی را نیز نصیب وزارتخانه می‌کند.

وی گفت: از سوی دیگر، نقدینگی در دست مردم که به سمت بازار‌های کاذب همچون سکه و ارز می‌رود، می‌تواند یکی از راه‌های تأمین منابع مالی باشد. برای چنین اقدامی، اول باید اعتماد مردم را نسبت به سرمایه‌گذاری جلب کنیم و به عنوان مثال، سود بیشتری از سود بانک‌ها نصیبشان شود. اگر در پروژه‌های عمرانی سودآوری ایجاد کنیم و حتی دولت در برخی از پروژه‌ها سوبسید دهد، نقدینگی مردم نیز به سمت پروژه‌های زیرساختی می‌رود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بیان کرد: کنارگذر جنوبی تهران، آزادراهی را از آبیک تا البرز به صورت ۳۰۷۰ با دولت در دستور کار قرار داده‌ایم که تا پایان سال بخشی از آن به بهره‌برداری می‌رسد. در واقع باید با نگاه به داخل و استفاده از توان داخل، برنامه‌ریزی‌های جدیدی کنیم.

محمد ادامه داد: در قرارگاه علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی نیز انجام می‌دهیم و از منابع خود جهت توسعه زیرساخت‌ها در روستا‌ها و مناطق کمتر برخوردار استفاده می‌کنیم. همچنین در بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، همواره پیشتاز بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه تلاش می‌کند در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، شفافیت داشته باشد که با توجه به ضوابط و قوانین، به صورت ویژه این اقدام را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار