مدیر کل هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه ارکان کشور توسط مردم انتخاب می‌شود

علیرضا اسلامی بیان کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی، تقریبا تعیین نوع نظام، قانون اساسی و همه ارکان از جمله مجلس، دولت و رهبری با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب شده است.
کد خبر: ۳۷۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ - 14December 2019

پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه ارکان کشور توسط مردم انتخاب می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، علیرضا اسلامی مدیر کل هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در گفت‌وگویی پیرامون اهمیت انتخابات مجلس و وظایف مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اسلامی با بیان اینکه از زمان تشکیل حکومت در ایران تا دوره مشروطه، مردم نقشی در تعیین حاکمان نداشتند، اظهار داشت: از دوران مشروطیت نماینده‌های مردم در مجلس انتخاب و جمع می‌شدند، اما حاکمان مانند رویه سابق در دوره قاجار انتخاب می‌شدند. از پیروزی انقلاب اسلامی، تقریبا تعیین نوع نظام، قانون اساسی و همه ارکان از جمله مجلس، دولت و رهبری با رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده است.

وی بیان کرد: در اصول ششم و هفتم قانون اساسی به انتخابات و نقش مردم در انتخاب مدیران کشور اشاره کرده است. در اصل ۵۷ نیز اظهار شده قوای حاکم زیر نظر ولایت فقیه فعالیت می‌کنند.

علیرضا اسلامی با اشاره به اصول قانون اساسی که درباره نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی سخن گفته است، بیان کرد: در این اصول درباره مدت زمان نمایندگی و نوع انتخاب آن‌ها که با رای مخفی مردم است، سخن گفته است.

وی به وظایف مجلس در قانون اساسی اشاره و افزود: وضع قانون درعموم مسائل و در حدود قانون اساسی که نباید مغایر شرع و قانون اساسی باشد، تفسیر قوانین، ارائه طرح‌های مجلس در چارچوب بودجه کشور، تحقیق و تفحص در ارگان‌های مختلف کشور، تصویب قرارداد‌ها و برقراری حکومت نظامی است.

مدیر کل هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین به نظارت مجلس شورای اسلامی بر مصوبات دولت به عنوان یکی از وظایف مجلس اشاره و بیان کرد: رئیس مجلس اگر مصوبات دولت را خلاف قوانین بداند، حق دارد آن‌ها را رد کند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها