سردار فرحی در بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس:

مهارت‌آموزی حلقه‌ی مفقوده در توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی/ تا پایان سال ۱۴۰۱ «۱۰۰درصد سربازان» دوره‌های مهارت‌آموزی را می‌گذرانند

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده، ۱۰ میلیون جوان آموزش‌دیده‌ی پا به‌کار برای ورود به بازار کار داریم، گفت: مهارت‌آموزی یک حلقه مفقوده در توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی بود که می‌تواند آینده روشنی برای کشور داشته باشد.
کد خبر: ۳۷۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۱ - 15December 2019

‌به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «سید مهدی فرحی» فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عمومی ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، با اشاره به اینکه موضوع مهارت‌آموزی باید پس از جنگ شروع به کار می‌کرد، اظهار داشت: اگر از آن زمان این موضوع در دستور کار قرار می‌گرفت، امروز این طرح به بلوغ کامل رسیده بود و باعث اشتغال‌آفرینی می‎شد.

وی با بیان اینکه ایده تشکیل قرارگاه مهارت‌آموزی یک ایده راهبردی و اساسی است، گفت: باید بتوانیم فضای نه‌چندان مطلوب اشتغال را به فضایی مطلوب برای جوانان تبدیل کنیم. یکی از مشکلات اصلی کشور ما بیکاری است و مهارت آموزی فرصتی ایجاد می‌کند تا این مشکل برطرف شود.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: سربازان یک ثروت عظیم و یک سرمایه برای کشور و نیرو‌های مسلح محسوب می‌شوند که دو سال در اختیار ما هستند؛ اگر بتوانیم به این ثروت و سرمایه عظیم که اکثراً تحصیل‌کرده هستند، مهارت بیاموزیم، می‌توانیم مشکلاتی را که در جامعه وجود دارد، برطرف کنیم.

مهارت‌آموزی باید از مطالبات سربازان باشد/ مهارت‌آموزی حلقه مفقوده در توسعه کشور/ تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد سربازان دوره‌های مهارت آموزی را می‌گذرانند

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از مشمولان همه ساله به خدمت اعزام می‌شوند و تنها ۲۰ درصد از آن‌ها به دلایل مختلف عازم سربازی نمی‌شوند، گفت: حضور این تعداد جوان در نیرو‌های مسلح، فرصتی را برای رفع مشکل اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پس از تشکیل قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی برای تصمیم‌گیری‌های درست، هیئت اندیشه‌ورز و اتاق‌های فکر ایجاد شد، گفت: برای شروع فعالیت، پنج سرفصل مورد بررسی قرار گرفت؛ در سرفصل اول مطالعه میدانی زیادی صورت گرفت و در این باره موضوع مهارت‌آموزی در دیگر ارتش‌های دنیا بررسی شد؛ همچنین در داخل کشور امکانات دانشگاه‌ها، فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

سردار فرحی ادامه داد: در سرفصل دوم، نیازمندی‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح مورد بررسی قرار گرفت و در همین راستا طرح «قدر یک» تدوین شد؛ طرح «قدر ۲» هم به‌زودی تدوین خواهد شد و جایگاه سربازان در ارتش، سپاه و بسیج بررسی خواهد شد.

وی درباره سرفصل سوم گفت: در این مرحله مذاکراتی با معاونت اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی انجام شد که طرحی به نام طرح «تکاپو» (دینامیک اقتصاد و اشتغال کشور) را آماده و در این طرح مشخص کردند که در ۳۱ استان چه مهارت‌هایی به اشتغال ختم می‌شود.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح در خصوص سرفصل چهارم خاطرنشان کرد: در این گام ارتباط میان حرفه و مهارت مورد بررسی قرار گرفت؛ بررسی شد که اگر سربازی حرفه‌ای فراگرفت می‌تواند به اشتغال منجر شود یا نیازمند بسته اشتغال است.

سردار فرحی درباره سرفصل پنجم گفت: در این فصل همه سرفصل‌ها با یکدیگر ادغام و ۵۱۲ مهارت استخراج شد. اگر سربازان یکی از این ۵۱۲ مهارت را فرا بگیرند، شانس زیادی برای اشتغال دارند.

مهارت‌آموزی باید از مطالبات سربازان باشد/ مهارت‌آموزی حلقه مفقوده در توسعه کشور/ تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد سربازان دوره‌های مهارت آموزی را می‌گذرانند

وی با بیان اینکه تطبیق میان مهارت و استان از دیگر گام‌های مهم قرارگاه بود، اظهار داشت: طبق بررسی‌ها مهارت‌ها به تفکیک استان‌ها تقسیم‌بندی شد و امروز مشخص شده که چه مهارت‌هایی در کدام استان منجر به اشتغال می‌شود.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه کیفیت در یادگیری برای ما بسیار مهم است، گفت: در همین راستا منشور کیفیت طراحی و تدوین شد؛ در منشور کیفیت به حداقل زمان مهارت‌آموزی، میزان علاقه سرباز و... تأکید شده است.

وی درباه اثربخشی دوره‌های مهارت‌آموزی بیان کرد: هدف ما رسیدن به اشتغال است و باید به سمت و سویی برویم که در سال ۹۸ اشتغال ایجاد و از مهارت‌آموزی گذر کنیم. باید در حوزه رصد و پایش به گونه‌ای عمل کنیم که مشخص شود پس از خدمت، مهارتی که سربازان فرا گرفتند به اشتغال منجر شده یا خیر و باید در این‌خصوص مکانیزم‌هایی طراحی شود.

سردار فرحی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بانک‌های انصار و رسالت گفت: طبق این مذاکرات به سربازانی که یک مهارت فراگرفته و سربازی خود را به پایان رسانده باشند، بسته‌های تشویقی ارائه می‌شود.

وی درباره حمایت از سربازان پس از خدمت گفت: در این راستا بسته حمایتی طراحی شده تا سربازان پس از اتمام خدمت بتوانند شغلی راه‌اندازی کنند.

سردار فرحی ادامه داد: در راستای حمایت از سربازان، مذاکراتی با معاونت اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و بانک‌ها صورت گرفته است که در صورت نهایی شدن می‌تواند نقش زیادی در راستای اشتغال‌زایی سربازان داشته باشد.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در راستای فعالیت این قرارگاه برنامه پنج ساله طراحی و ابلاغ شده است، گفت: این برنامه از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ را شامل می‌شود و طی آن مقرر شده که در این مدت هیچ سربازی بدون داشتن یک مهارت اثربخش و کیفی نباید از سربازی ترخیص شود؛ سربازی که مهارتی نداشته باشد گواهینامه ترخیص سربازی را نخواهد گرفت.

وی افزود: در این خصوص باید فرهنگ‌سازی و تبلیغ صورت گیرد و به سمت کیفی‌سازی مهارت‌ها برویم تا بتوانیم اثربخشی مهارت‌آموزی کیفی را پس از خدمت به سمت اشتغال، عملیاتی‌سازی کنیم.

مهارت‌آموزی باید از مطالبات سربازان باشد/ مهارت‌آموزی حلقه مفقوده در توسعه کشور/ تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد سربازان دوره‌های مهارت آموزی را می‌گذرانند

سردار فرحی ادامه داد: برای اینکه همه مشمولان بتوانند از این طرح استفاده کنند، چتر مهارت را گسترش دادیم؛ لذا مشمولان می‌توانند پیش از خدمت با ثبت نام در سامانه «سرباز ماهر» یک مهارت را فرابگیرند و از مشوق‌های ما استفاده کنند.

وی افزود: در دو ماه آموزشی هم به سربازانی که در ۴۰ پادگان در سطح کشور تقسیم‌بندی می‌شوند، پنج آموزش امداد و نجات، مالی-حقوقی، سبک زندگی، فضای مجازی و کسب و کار ارائه می‌شود. امروز تمامی سربازان در دوره آموزشی سربازی و پیش از ورود به یگان، یک دوره آموزشی ۳۰ ساعته کمک‌های اولیه و امداد و نجات را می‌گذرانند و گواهی پایان دوره دریافت می‌کنند.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: سربازان در حین خدمت، دوره آموزشی یکی از ۵۱۲ مهارت را می‌گذرانند؛ در این راستا بسته‌ای طراحی شده که سربازان در اوقات فراغت می‌توانند دوره‌های مد نظر را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱ تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها و سازمان‌ها در خصوص مهارت‌آموزی سربازان به امضاء رسیده است، گفت: در این زمینه تمامی ظرفیت‌ها به‌کارگیری و این موضوع به گونه‌ای، ملی شده و خوشبختانه تاکنون همکاری‌های خوبی از طرف دستگاه‌ها با قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی صورت گرفته است.

سردار فرحی افزود: در قانون برنامه پنج ساله ششم در بند «ت» ماده چهار، توانستیم تبصره‌ای را بگنجانیم که همه دستگاه‌ها را موظف به دریافت بودجه مهارت‌آموزی از دولت می‌کند.

مهارت‌آموزی باید از مطالبات سربازان باشد/ مهارت‌آموزی حلقه مفقوده در توسعه کشور/ تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد سربازان دوره‌های مهارت آموزی را می‌گذرانند

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: احساس من این است که در برنامه پنج ساله ششم که تا سال ۱۴۰۱ می‌توانیم به اهدافی که مشخص شده است، برسیم و مهارت‌ها کیفیت و اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید موضوع مهارت‌آموزی به یک مطالبه برای سربازان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: سرباز باید موضوع مهارت‌آموزی را حق خود بداند و مهارت‌آموزی آن‌گونه ساختار یافته باشد که اگر قرارگاه هم نباشد، راه خود را ادامه دهد.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه برای سال اول، آموزش ۱۰۰ هزار سرباز هدف‌گذاری شده بود، اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته، در سال اول ۱۰۳ هزار سرباز دوره‌های آموزش را گذراندند.

وی افزود: برای سال دوم فعالیت قرارگاه، آموزش ۲۰۰ هزار نفر هدف‌گذاری شد که به ۱۶۴ هزار نفر گواهینامه پایان دوره به سربازان اعطاء شد؛ برای سال سوم نیز آموزش ۲۲۰ هزار نفر هدف‌گذاری شده است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

سردار فرحی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بناست تا سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد سربازان دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا بگیرند.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده، ۱۰ میلیون جوان آموزش‌دیده‌ی پا به‌کار برای ورود به بازار کار داریم، گفت: مهارت‌آموزی یک حلقه مفقوده در توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی بود که می‌تواند آینده روشنی برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار