مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری:

فرآیند پژوهش باید به فرهنگ جامعه وارد شود

صمدزاده از وضعیت فعلی پژوهش با تعبیر پژوهش برای پژوهش یاد کرد و گفت: متاسفانه فرآیند پژوهش وارد فرهنگ ما نمی‌شود.
کد خبر: ۳۷۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ - 16December 2019

فرآیند پژوهش باید به فرهنگ جامعه وارد شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نصرت الله صمدزاده مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری با موضوع پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس، آسیب‌ها و چالش‌ها گفت‌وگویی، با بیان اینکه پژوهش صحیح بر مبنای نیاز شکل می‌گیرد اظهار داشت: در حال حاضر فرآیند پژوهش دچار چرایی‌هایی شده است، ما با انبوهی از منابع مواجهیم که عملاً مورد نیاز نیست یعنی پژوهش‌ها در ابعاد مختلف انجام می‌شوند، اما هیچ کارایی نداشته و فقط به حوزه منابع کتابخانه‌ای اضافه می‌شوند.

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری از وضعیت فعلی پژوهش با تعبیر پژوهش برای پژوهش یاد کرد و گفت: متاسفانه فرآیند پژوهش وارد فرهنگ ما نمی‌شود. کتاب سه زیست فرهنگی، پژوهشی و تجاری دارد که زیست پژوهشی پایه زیست فرهنگی ماست یعنی اگر کتاب‌های پژوهشی تولید می‌شوند باید تاثیر فرهنگی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکثر مسائل تاریخی با مفهوم آزادی دسترسی به اطلاعات مرتبط می‌شوند افزود: مفهوم آزادی اطلاعات یک مفهوم دو لبه است که در عین خوب بودن می‌توان آسیب رسان هم باشد چراکه ما معتقدیم فراوانی اطلاعات در زمان حاضر یک بیماری است.

صمدزاده ادامه داد: یک کشور علاقمند به فرهنگ خود به چگونگی ورود اطلاعات به فضای فرهنگی جامعه توجه می‌کند. در فضای زیست پژوهشی همه گونه تحقیق و پژوهش مجاز است، اما وارد کردن محصول خام به حوزه فرهنگ اشتباه است.

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری متذکر شد: برخی اطلاعاتی که هم اکنون در فضای نسلی امروز ترویج می‌شود شاید در نسل قبل هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کرد، اما ترویج آن در عصر حاضر مشکل ساز است از این رو نمی‌توان تمام محصول فرآیند‌های پژوهشی در فضای تاریخی و اجتماعی و ادبی را وارد فضای فرهنگی کشور کرد.

وی با تأکید بر لزوم تقویت سیاستگذاری کشور گفت: پژوهشگر یا سیاست گذار عرصه فضای فرهنگی و پژوهشی باید به تمامی این نکات و مسائل مهم واقف باشد.

صمدزاده با انتقاد از نوع برخورد مراکز مسئول اطلاعات برای ورود به موقع اطلاعات به عرصه اجتماعی و فرهنگی جامعه بیان کرد: ممکن است این سوال در ذهن نسل جوان تداعی شود که ما از این حیث که یک وجب از خاکمان را در دفاع مقدس از دست ندادیم موفق بودیم، اما اگر در این جنگ پیروز شدیم چرا پیروزی همراه با شادی نبوده است؟ این جنگ واقعا یک گنج است و باید سال‌ها درباره آن پژوهش انجام شود.

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری از نبود شبکه درست اطلاعات در همه حوزه‌ها به ویژه اطلاعات کتابخانه انتقاد کرد و گفت: حدود ۱۸ هزار عنوان کتاب فارسی از ابتدای جنگ تاکنون منتشر شده که حدود دو هزار عنوان آن در سطح سنی کودک و نوجوان و مابقی نیز در حوزه بزرگسال است. ۲۰ درصد این کتاب‌های بزرگسال در حوزه ادبیات بوده و مجموع آثار منتشر شده در حوزه شعر جنگ شامل یک هزار و ۵۰۰ کتاب، ۲۴۲ نمایشنامه، ۱۲۰ فیلمنامه و هزار و ۵۶۹ داستان و رمان می‌باشد.

صمدزاده با بیان اینکه ۱۹ درصد آثار جزو منابع پژوهشی ما محسوب می‌شوند افزود: حدد سه هزار و ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در حوزه پژوهش منتشر شده است.

وی مطرح کرد: جنگ تحمیلی در هر موضوع و زمینه امکان اثرگذاری (به معنای تولید منبع مکتوب) را دارد و گویا کل دانش بشری را در برمی گیرد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها