در نشست خبری همایش جایزه بزرگ البرز مطرح شد؛

تجلیل بنیاد فرهنگی البرز از ۵۷ دانش‌آموز نخبه کشور/ «نوبل ایرانی» در تراز جهان است

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل این بنیاد از ۵۷ دانش‌آموز نخبه کشور طی مراسمی خبر داد و گفت: جایزه بنیاد فرهنگی البرز که با هدف تجلیل از علم بنا نهاده شده است این قابلیت را دارد که به عنوان نوبل ایرانی در تراز جهانی معرفی شود.
کد خبر: ۳۷۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ - 17December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری همایش جایزه بزرگ البرز (نوبل ایرانی) در بخش دانش‌آموزی با حضور «حیدر ارشدی» مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در محل سازمان اوقاف برگزار شد.

«حیدر ارشدی» مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ابتدای این نشست به برگزاری پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش امسال پنج‌شنبه ۲۸ آذر با هدف تشویق دانش‌آموزان برتر سراسر کشور در هتل ارم تهران برگزار خواهد شد.

وی گفت: بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ توسط مرحوم حسینعلی البرز با هدف تشویق نخبگان علمی کشور و دانشمندان و دانش پژوهان کشور و کسانی که در ساخت امور علمی کشور فعالیت می‌کنند، ایجاد شده است. در طول نیم قرن این بنیاد چند هزار نفر از نخبگان علمی را مورد حمایت قرار داده است و درحال حاضر نیز این بنیاد زیر نظر سازمان اوقاف فعالیت می‌کند و کاملا خصوصی اداره می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز به خدمات بنیانگذار بنیاد فرهنگی البرز اشاره کرد و افزود: مرحوم البرز به سبب فعالیت‌های خیرخواهانه از چهره‌های سرآمد در عرصه وقف علمی است. زندگی ایشان بدون هیچ‌گونه ارثی از صفر شروع شده است. او کار اداری و کارمندی را آغاز می‌کند و سپس مشغول به کار اقتصادی می‌شود و طی چند سال به عنوان یکی از ۵۰ فعال اقتصادی و کارآفرین برتر در بین ۱۵۰ شخصیت کارآفرین سال ایران قرار می‌گیرند.

ارشدی تاکید کرد: مرحوم البرز یک نخبه اقتصادی بوده است و از همان اوایل کارهای خیریه زیادی ازجمله ساخت کتابخانه، بیمارستان سیار، تامین تجهیزات بیمارستان، کمک به سیل‌زدگان پاکستان، گرسنگان آفریقایی و وقف موسسه البرز اقدام کرده است. او طی مدت ۱۵ سالی که در ایران حضور داشت، مدیریت بنیاد فرهنگی البرز را عهده‌دار بود و تمام اموالشان را برای تاسیس این بنیاد وقف کرد.

وی عنوان کرد: مرحوم البرز خود را به صورت مادام العمر از دریافت هرگونه پاداش و حقوق از سوی این بنیاد ممنون کردند و حتی در وصیت‌نامه خود کالبد و کلیه خودش را به دانشگاه علوم پزشکی تقدیم کرد؛ ما با چنین شخصیت خاصی در بنیاد البرز روبرو هستیم. او در طول مدیریت این بنیاد بنیان‌گذار چند کار مهم شد. ابتدا وام شرافتی را صرفا با ارائه کارت دانشجویی را برای کمک هزینه دانشجویان اختصاص دادند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: در سال‌هایی که تحصیل در کشور رایگان شد و زمانی که دانشجویان پول لازم را برای ایجاد کار نداشتند، مرحوم البرز وام اشتغال کار را برای بعد از فراغت از تحصیل دانشجویان ایجاد کرد. در نهایت کار اصلی که در این بنیاد نهادینه کرد، اعطای جایزه البرز در سطوح مختلف به نخبگان علمی بوده است. جایزه البرز در نیم قرن به دانشمندان و دانشجویانی اعطا شد که ترک تابعیت ایران را نکرده باشد.

ارشدی اظهار داشت: مرحوم البرز در سال ۱۳۵۸ طی نامه‌ای به امام خمینی (ره)، موقوفه بنیاد فرهنگی البرز را به ایشان واگذار می‌کند که امام راحله نیز طی نامه‌ای این موقوفه را به سازمان اوقاف واگذار می‌کنند.

وی گفت: تاکنون بیش از سه هزار دانشجو از این بنیاد وام تحصیل دریافت کرده‌اند و بیش از چهار هزار جایزه نوبل البرز اهدا شده است. نگاه کلی این جایزه برای تشویق جریان علمی و تقدیر از جایگاه علم بوده است و با همین نگاه همایش‌های ملی در دستور کار قرار گرفته که در سال‌های گذشته بیش از یک هزار ۲۰۰ جایزه بنیاد البرز اعطا شده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز به ویژگی‌های جایزه علمی البرز پرداخت و گفت: این جایزه با پنجاه و هفتمین دوره، باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور است. تنها جایزه علمی کشور می‌باشد که درآمد آن از وقف تامین می‌شود. این جایزه کاملا مستقل است و هیچ ربطی به دستگاه‌های دولتی ندارد. تنها جایزه‌ای است که بدون تحمیل هزینه برای شرکت کنندگان، به آن‌ها جوایزی اهدا می‌کند و اینکه این جایزه این قابلیت را دارد به عنوان نوبل ایرانی در تراز جهانی معرفی شود تا همه ایرانیان داخل و خارج کشور کاندید و برنده آن باشند.

ارشدی درخصوص همایش ملی دانش‌آموزی جایزه البرز گفت: این همایش از ساعت ۹ صبح روز پنج شنبه ۲۸ آذر در هتل ارم تهران برگزار خواهد شد و طی آن به ۵۷ نفر  از دانش آموزان برتر کشور با اهدا هر نفر سه میلیون تومان جایزه نقدی، تقدیر به عمل می‌آوریم؛ این منتخبین از ۲۸ استان کشور هستند. کمیته علمی این جایزه از اول سال ۱۳۹۸ ایجاد شد و جمعا هر استان ۱۰ نفر را به کمیته علمی جایزه علمی البرز معرفی کردند و طی فرایندی ۵۷ نفر برگزیده شناخته شدند.

وی همچنان از برگزاری مراسم دیگری در نیمه اول اسفندماه سال‌جاری در این بنیاد خبر داد و اظهار داشت: همایش ملی نخبگانی بنیاد البرز در نیمه اول اسفندماه سال‌جاری برگزار خواهد شد که طی آن از دانشجویان، طلاب، دانشمندان و مخترعان تجلیل می‌کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار