معرفی کتاب؛

«پسران آتشبار»

«پسران آتشبار» تاریخ شفاهی «علی اکبر رحمانی» پسر مردی است که شغلش آتشباری معدن بوده است؛ او که از کودکی با پدرش همراه بود، ترسی از دشمن نداشت.
کد خبر: ۳۷۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 30December 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، کتاب «پسران آتشبار» به کوشش «محمد علی همتی» به رشته تحریر درآمده و به تازگی رونمایی و به عنوان کتاب برتر تاریخ شفاهی دفاع مقدس معرفی شده است.

این اثر تاریخ شفاهی علی اکبر رحمانی پسر مردی است که شغلش آتشباری معدن بوده است؛ او که از کودکی با پدرش همراه بود، ترسی از دشمن نداشت چراکه خاطرات روزهای بچگی و حضور در کنار آتشبار، ترسش را ریخت تا سال ها بعد در جاده خندق، آن جایی که از آسمان و زمینش آتش می بارید، کم نیاورد.

برادرش عباس است؛ سردار شهید عباس رحمانی، فرمانده گروهان نیروهای یزدی در تیپ نجف اشرف در عملیات رمضان که تجربه های جبهه های سومار، بازی‌دراز، فتح المبین، بیت المقدس و رمضان در دفترچه خاطراتش موجود است.

نویسنده در کتاب پسران آتشبار آورده است: «این اثر حاصل 430 دقیقه مصاحبه با راوی است که سال 1396 توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد ضبط شده است. سال 1398 پس از بررسی خاطرات چند تن از فرماندهان گردان تیپ الغدیر، با پیشنهاد خودم، پیاده سازی و تدوین خاطرات علی اکبر رحمانی پیک جانشین فرماندهی تیپ الغدیر را به عهده گرفتم. چند ماهی کار پیاده سازی و تدوین خاطرات شفاهی به طول انجامید تا اکنون به سرانجام رسیده است.»

بخشی از متن پسران آتشبار بدین شرح است: «وقتی زمین خوردم. به قدری خوشحال شدم به خیال اینکه شهید شده ام. لحظه ای قشنگ تر از آن لحظه برایم نبود. خوشحال از این که الان حوری می آید و سرم را در دامن می گیرد. یک آن همه مراحل زندگی ام در ذهنم مرور شد. منتظر بودم. ولی کسی نیامد. هنوز چشمم بسته بود. گفتم: دیر نمی شود الان است که حوریه سرم را در دامنش بگذارد. چند لحظه ای گذشت با خودم گفتم دست بکشم ببینم چقدر از سرم نیست. همین که دست گذاشتم کنار سرم، دستم گرم شد. گفتم: گرمای خونه! خوشحال شدم، گفتم ما دیگه شهید شدیم دستم را کمی آنطرفتر کشیدم، متوجه شدم سرم سالم است. این بار جرات کردم چشمانم را باز کنم. دیدم طوریم که نیست. بلند شدم و پا به فرار گذاشتم.  

این کتاب که توسط انتشارات خط‌شکنان وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد تولید شده است؛ در 14 فصل به زندگی این رزمنده دفاع مقدس از کودکی تا پایان جنگ پرداخته است همچنین در پایان کتاب در بخش ضمائم؛ عکس ها، دست‌نوشته‌ها و برخی مدارک علی اکبر رحمانی آمده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار