شلیلیان:

مسئولان نمی‌خواهند باعث افزایش بصیرت در جامعه شوند

«عبدالرحمان شلیلیان» کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز نهم دی، روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور گفت: مدیران فاقد اندیشه تولیدات فرهنگی و هنری را به سطحی ترین حد ممکن تنزل داده اند.
کد خبر: ۳۷۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ - 25December 2019

مسئولان نمی‌خواهند باعث افزایش بصیرت در جامعه شوندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عبدالرحمان شلیلیان» کارگردان سریال تلویزیونی «بچه‌های گروهان بلال» در گفت‌وگویی اظهار داشت: بی‌تردید سینمای ما یکی از معدود سینما‌هایی است که اصلاً سیاسی نیست! این اتفاق در حالی است که اغلب کشور‌های جهان از سینما به عنوان یک رسانه قدرتمند در راستای اهداف سیاسی شان بهره می‌برند، اما مسئولان ما برخلاف سایر کشور‌ها همواره در پی آن هستند که سینما را از سیاست جدا کنند.

وی یادآور شد: سال‌ها قبل که چند فیلم سینمایی سیاسی و استراتژیک در خصوص فتنه ۸۸ تولید شد ما شاهد آن بودیم که دست اندرکاران و عوامل این فیلم‌ها با برخورد‌های قهرآمیز و زننده‌ای از سوی برخی همکاران هنری خود روبرو شدند. بنده به خاطر دارم که یکی از بازیگران سینما تعریف می‌کرد که تا مدت‌ها او را بایکوت و تحریم کرده بودند و هیچ کس پیشنهاد کاری به او نمی‌داد.

شلیلیان در همین راستا ادامه داد: متأسفانه این قبیل اتفاقات در سینمای کشور به دلیل آن است که پایه ریزی بنیادین در سینمای ما صورت نگرفته و زیرساخت‌های سینمای ما به شدت سست است.

این کارگردان با تأکید بر این که مسئولان با موضوعات مبنایی و بنیادین در تعارضند و نمی‌خواهند باعث افزایش بصیرت در جامعه شوند تصریح کرد: در تأیید عرایض بنده همین بس که امروزه سینما و تلویزیون ما سرشار از ملودرام‌های سبک و زننده دم دستی و سریال‌ها و فیلم‌های عاشقانه و دختر پسری و یا آثار شبه کمدی مبتذل شده است! این اتفاق به آن دلیل است که سیاست گذاران و متولیان فرهنگی نمی‌خواهند و یا در بهترین حالت ممکن نمی‌توانند مبادرت به تولید آثاری کنند که باعث بصیرت افزایی در جامعه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما مسائل بسیار مهمی را در تاریخ ۴۰ ساله پس از وقوع انقلاب اسلامی داریم که در سینما و تلویزیون مغفول مانده اند؛ تنها علت این اتفاق هم وجود سیاست گذاران و مدیران فرهنگی بوده که هرگز تمایلی برای تولید چنین آثاری از خود نشان نداده اند. بی تردید این وظیفه سکان داران مدیریت فرهنگی در کشور است که به سینماگران و هنرمندان و فیلمنامه نویسان سفارش کار بدهند و از آن‌ها بخواهند روی موضوعات ارزشی، مهم و استراتژیک کار کنند.

کارگردان مستند «شهید بایندُر» تأکید کرد: نه تنها در حوزه آثار سیاسی و استراتژیک که در سایر حوزه‌های ارزشی دیگر از جمله دفاع مقدس هم ما با همین معضلات و مشکلات روبرو هستیم. همانطور که پیش از این اشاره کردم گویا برخی افراد با این نوع مضمامین و موضوعات مشکل دارند و نمی‌خواهند هیچ فیلمساز و سینماگری به سمت چنین موضوعاتی برود.

وی ادامه داد: مدیران کج سلیقه و بدسلیقه که خود را اسیر روزمرگی کرده اند و اهل کتاب خواندن نیستند و سواد تاریخی و سیاسی ندارند باعث تنزل تولیدات فرهنگی و هنری ما شده اند. مدیر باید فهم و درایت داشته باشد. باید برای عرصه فرهنگ و هنر در راستای اهداف کلان نظام سیاست گذاری کند، اما مدیران ما در بهترین حالت چیزی بلد نیستند و به همین علت هم نمی‌توانند آنطور که شایسته است در این مسیر گام بردارند.

شلیلیان متذکر شد: مدیران فرهنگی و هنری باید بدانند و آگاه باشند که فتنه‌هایی که ما بار‌ها در کشورمان شاهد آن بوده ایم در بیشتر مواقع تکرار تاریخ است. آن‌ها باید سواد تاریخی و سیاسی خود را افزایش دهند تا بتوانند در بزنگاه‌های حساس با تولید آثار فرهنگی و هنری جلوی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را که با تمام قوا به جنگ فرهنگی با کشورمان برخاسته اند ایستادگی کنند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا چنین مدیرانی در رأس امور فرهنگی و هنری حضور دارند و نهاد‌های نظارتی مانع ادامه عملکرد آن‌ها نمی‌شوند و نیرو‌های انقلابی را جایگزین نمی‌کنند اظهار داشت: این سوأل را مدت‌ها است بسیاری هنرمندان از خود می‌پرسند! ما هم نمی‌دانیم چرا کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد و چرا نیرو‌های مومن و معتقد و ولایتمدار جایگزین آن‌ها نمی‌شوند؟

وی در خاتمه این گفت‌وگو تصریح کرد: بنده معتقدم برخی مدیران جایگاهی که دارند را غصب کرده اند و به هیچ عنوان مستحق آن نیستند که در چنین پست و سمت‌هایی حضور داشته باشند. بنده شخصاً معتقدم باید نیرو‌هایی انقلابی جایگزین این افراد شوند، نیرو‌هایی که دغدغه شان پرداختن به مسائل استراتژیک و مهم روز کشور باشد. مدیری که تحلیل بلد باشد، اسیر روزمرگی نباشد و به هنرمندان ارزشی بها بدهد.

منبع: سینما پرس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها