حجت‌الاسلام آل هاشم در دیدار با عکاسان و مسئولین دوسالانه عکس نور:

انقلاب اسلامی تعریف جدیدی به هنر بخشید

امام جمعه تبریز در دیدار با عکاسان و مسئولین دوسالانه عکس نور گفت: انقلاب اسلامی تعریف جدیدی به هنر بخشید و این تعریف هنر را به خاستگاه حقیقی خود بازگرداند.
کد خبر: ۳۷۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ - 30December 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید محمدعلی آل‌هاشم» در دیدار جمعی از شرکت کنندگان در چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت دفاع مقدس در عکاسی صاحب سبک است، اظهار داشت: یکی از مظاهر تمدنی انقلاب هنر است و هنرمندان عکاس با شیوه‌های هنری تلاش کنند تا ماهیت و ارزش‌های انقلاب را در جامعه بازنشر کنند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امری فرهنگی بود و این وجه تمایز بارز آن با دیگر انقلاب‌هاست افزود: انقلاب اسلامی به هنر، تفکری فطری بخشید و اصل جدیدی را بروز داد و در ذیل آن در هنر تغییر ماهیت ایجاد کرد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های رشته عکاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تصریح کرد: رشته عکاسی ایران به عنوان یکی از هنر‌های تجسمی بعد از دوران دفاع مقدس در جهان مطرح شد و حتی ایران را به عنوان یک کشور دارای سبک به جهانیان معرفی کرد.

آل هاشم افزود: امروزه عکاسی به عنوان زیربنای تمامی هنر‌های تجسمی در جهان مطرح است و تمام این هنر‌ها وابسته به عکس هستند.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی امروز در صنعت عکس جهان دارای سبک عکاسی جنگ، دفاع مقدس، تصاویر شهدا و ... است که موفق شده، ژانر جدیدی را به جهانیان معرفی کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس یکی از برهه‌های تاریخی مهم و اثرگذار کشور بود که اقشار مختلف جامعه اعم از هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد، به همین خاطر هنرمندان کشور تلاش کردند تا تحت تاثیر این رویداد مهم، فعالیت‌های هنری خود را سمت و سو دهند و هماهنگ کنند.

امام جمعه تبریز با اشاره به جنگ تحمیلی گفت: در آن دوران بسیاری از عکاسان در جبهه‌های نبرد حضور یافته و از هنر خود برای ثبت وقایع آن دوران استفاده کردند.

آل هاشم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های حضور این هنرمندان، تلاش برای ثبت موضوعات خاص دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: هنرمندان عکاس هم در خط مقدم و هم در بخش پشتیبانی جبهه‌ها حضور داشتند و یکی از اهداف آن‌ها اطلاع رسانی به مردم بود.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی، وجه مردمی بودن آن است به این معنا که تمام افراد در آن سهیم هستند که روال گذشته خلاف این امر بود و هنر به نوعی دستور اجرا می‌شد.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیان امام خمینی (ره) که هنرمند باید اهل تهذیب نفس باشد تا او را «نیک نفس» کند، زیرا نیکی تنها از نفس نیک ساطع می‌شود خاطرنشان کرد: اگر هنرمندی‌های قبل از انقلاب اسلامی دارای اعتبار و ارزشی هستند به دلیل توجه به روحیه نیک نفسی در هنر است.

چهارمین دوسالانه عکس نور نهم و دهم دی‌ به همت سازمان بسیج هنرمندان کشور در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها