یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

رزمایش «مثلث اقتدار» در اقیانوس هند

رزمایش دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند در کنار تامین امنیت دریایی منطقه، ائتلاف ادعایی آمریکا و شرکایش در خلیج فارس برای حراست از شناورهایش را با شکست مواجه کرده است.
کد خبر: ۳۷۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶ - 31December 2019

رزمایش «مثلث اقتدار» در اقیانوس هندگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ نخستین رزمایش دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین طی سه روز در آب‌های شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شد.

در این رزمایش نیروی دریایی روسیه با سه فروند شناور شامل یک فروند فریگت کلاس Neustrashimyy با نام «Yaroslav Mudry»، یک فروند یدک‌کش با نام «Yevgeniy Khorov» و یک فروند تانکر سوخت‌رسان با نام «Yelnya» و نیروی دریایی چین هم با یک فروند ناوشکن کلاس Type52D به نام Xining در کنار ناوهای البرز، سهند، بایندر، تنب، نیزه و کنارک نیروی دریایی ارتش و شناورهای شهید ناظری و تندر نیروی دریایی سپاه شرکت کردند.

این رزمایش کمربند امنیت دریایی در شرایط امروز منطقه از نظر امنیتی و سیاسی بسیار بااهمیت است و فصل جدیدی را در اقتدار امنیتی ایران در منطقه و جهان باز می‌کند.

این اقتدار دریایی همبستگی ایران، روسیه و چین را راهبردی تر می کند و سه‌گانه قدرتمندی را برای تامین امنیت دریایی منطقه تشکیل می‌دهد. در این نمایش اقتدار، دو قدرت جهانی (روسیه،چین) امنیت آبراههای بین‌المللی و تجارت دریایی را به همراه دارند، چون مثلث طلایی تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب‌المندب ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است.

از سوی دیگر افزایش سطح همکاری های ایران با دو رقیب آمریکا در جهان موجب کاهش نفوذ این کشور در غرب آسیا می‌شود و نشان می‌دهد که دیگر هژمونی آمریکا در جهان رو به افول است. ایران امروز به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است. این قدرت آنقدر استراتژیک است که روسیه در نبرد با تروریست‌ها در سوریه، با ایران همپیمان می‌شود و غرب متوجه می‌شود که بدون ایران هیچ مذاکراتی در منطقه پیش نخواهد رفت. این نقش راهبردی و مهم نتیجه تلاش‌های بسیار سرلشکر محمد باقری است.

سردار سرلشکر باقری با سفر به چین دیپلماسی دفاعی کشورمان را تقویت کرد. بررسی تحولات منطقه، تعمیق روابط دوجانبه دفاعی و گسترش همکاری‌ها از جمله مهمترین اهدافی بود که سرلشکر باقری در دیدار با مقامات عالیرتبه چین ازجمله «لی زوا چنگ» رئیس ستاد ارتش و عضو کمیسیون مرکزی نظامی جمهوری خلق چین دنبال کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سال 96 هم راهی کشور روسیه شد. سرلشکر باقری در این سفر علاوه بر دیدار با ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش روسیه، با ژنرال حلوصی آکار رئیس ستاد نیروهای مسلح ترکیه نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، بحران سوریه، راهکارهای مقابله با تروریسم و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر این آرایش دریایی سه‌گانه، ائتلاف ادعایی آمریکا و شرکایش در خلیج فارس برای حراست از شناورهایش را با شکست مواجه کرده است. دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به این موضوع اذعان کرده است.

وی در مرحله پایانی رزمایش با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز دیگر دوره جولان آمریکایی‌ها در منطقه تمام شده و آنها کم‌کم باید منطقه را ترک کنند.

دریادار خانزادی تاکید کرد: ما معتقدیم امنیت منطقه نیازی به حضور این کشورها نداشته و خود کشورهای منطقه می‌توانند با کمک هم امنیت را برقرار کنند و امیدواریم در آینده کشورهای دیگر نیز به جمع ما اضافه شوند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها