لطفی خبر داد؛

کاهش ۸۳ درصدی آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش ۸۳ درصدی آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۳۷۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ - 31December 2019

کاهش ۸۳ درصدی امار شهدای مبارزه با مواد مخدربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «امیرعباس لطفی» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشستی خبری درباره فعالیت‌های این ستاد اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که ایران برای مقابله با مواد مخدر دارد در ۹ ماهه امسال ۷۱۳ تن مواد مخدر کشف شده است که به نسبت سال گذشته ۱۶ درصد افزایش کشفیات داشتیم که بر اساس آمار موجود، به ترتیب تریاک، حشیش، مرفین، هرویین و شیشه بیشترین حجم کشفیات را شامل می‌شوند.

وی افزود: بیشترین کشفیات به ترتیب توسط ناجا، وزارت اطلاعات و بسیج بوده که بر این اساس، ناجا طی مدت یادشده موفق شده است ۸۶ درصد آمار کشفیات را به خود اختصاص دهد و پس از آن وزارت اطلاعات با ۱۱درصد در جایگاه بعدی قرار دارد.

لطفی ادامه داد: با توجه به اینکه قاچاق مواد مخدر به دلیل کسب نفع اقتصادی صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر، چون منافع اقتصادی بزرگترین محرک قاچاقچیان برای فعالیت در این حوزه است، دستگاه‌های مسئول، ضربه زدن به منافع اقتصادی قاچاقچیان را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی در ادامه گفت: آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر امسال به نسبت سال گذشته ۸۳ درصد کاهش داشته است؛ بدین‌صورت که سال گذشته ۱۲ شهید داشتیم، اما در سال جاری این عدد به ۲ نفر تاکنون محدود مانده است که این هم ناشی از افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی در مقایسه با عملیات‌های رزمی و انتظامی است؛ زیرا ۷۰ درصد عملیات‌ها بر مبنای جمع‌آوری اطلاعات صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در مراکز درمانی سرپایی ماده ۱۵ و ۵۰۰ هزار نفر نیز در مراکز ماده ۱۶ تحت درمان قرار دارند.

وی درباره اقدامات فرهنگی و پیشگیری نیز بیان کرد: در این رابطه، طرح «یاریگران زندگی» که از سوی رئیس‌جمهور به تأیید رسیده است، اجرا می‌شود؛ با این توضیح که سازمان یاری‌گر ما در این طرح، وزارت آموزش و پرورش است؛ بدین منظور از هنرمندان، بازیگران، مداحان، ورزشکاران و سایر گروه‌ها در بخش‌های مختلف دعوت کردیم تا ما را در اجرای طرح مورد اشاره یاری دهند؛ لذا برگزاری مسابقه فوتسال در محله هرندی که چندی پیش برگزار شد، در همین راستا بود.

لطفی با بیان اینکه طرح مورد اشاره در سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی نیز اجرا شده است، اضافه کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد بعد از اقداماتی که در محله هرندی انجام داد، مشابه چنین اقداماتی را در دره فرحزاد با همکاری شهرداری تهران و قوه قضاییه انجام دهد.

وی سپس به همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: امسال شاهد بیستمین سال همکاری با سازمان ملل در مورد مقابله با مواد مخدر هستیم که در همین راستا، هفته گذشته شاهد افتتاح مرکز درمان اختلالات سوء مصرف مواد مخدر با حضور نمایندگان سازمان ملل بودیم؛ زیرا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایران، مقابله با قاچاق مواد مخدر و درمان و‌ کاهش لطمات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در کشورمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اقداماتی که ایران در حوزه مقابله و درمان انجام می‌دهد، باعث شده تا کشورمان از سوی سازمان ملل به عنوان مرکز منطقه‌ای درمان اثرات سوء مصرف مواد مخدر انتخاب شود؛ درحالی‌که اقدامات ایران در رابطه با این موضوع، همانند اقداماتی است که در کشور‌های اروپایی صورت می‌گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: البته به رغم تمام تلاش‌هایی که ایران در خصوص مقابله، پیشگیری و درمان در حوزه مربوط به مواد مخدر انجام می‌دهد، جامعه جهانی سهمی را که باید در حمایت از این‌گونه اقدامات ایران بپردازد، پرداخت نمی‌کند و تاکنون فقط ۳۰ درصد تعهدات خود را انجام داده‌اند؛ لذا انتظار داریم که جامعه جهانی هم به وظیفه خود در این‌خصوص عمل کنند.

لطفی در ادامه بیان کرد: قاچاقچیان برای اینکه بتوانند افراد جدیدی را جذب کنند، مواد مخدر را با اسم‌های تجاری مختلف می‌فروشند که به عنوان مثال حشیش در گذشته توسط این افراد با عنوان «بنگ» فروخته می‌شد.

وی درباره آمار معتادان متجاهر نیز گفت: تعداد معتادان متجاهر که جمع‌آوری شده‌اند در سال جاری ۱۵۸ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد کاهش دارد؛ همچنین در خصوص شیوع مواد مخدر در مدارس هم آمار ۱/۲ درصدی را می‌توان عنوان کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این ستاد یک نهاد هماهنگ‌کننده است، تأکید کرد: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و درمان آن‌هایی که به بیماری‌هایی مانند «هپاتیت» و «اچ.آی.وی» مبتلا هستند، همکاری‌هایی را با سایر دستگاه‌ها داریم که تکمیل این همکاری‌ها زمان‌بر است.

لطفی گفت: افزایش کشفیات مواد مخدر به دلیل شرایط حاکم بر کشورِ همسایه شرقی است؛ به همین دلیل فعالیت‌ها در زمینه مبارزه با قاچاقچیان را کاهش نخواهیم داد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها