یادداشت/ خسرو هداوندخانی

پیام‌ها و پیامد‌های رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه نشان می‌دهد که ایران در صحنه بین‌الملل، هنوز از جایگاه و اعتبار ویژه‌ای نزد قدرت‌های بزرگ و همسو با منافع ملی خود برخوردار است.
کد خبر: ۳۷۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵ - 01January 2020

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- خسرو هداوندخانی؛ رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه نشان داد که جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم سرمایه‌گذاری دشمنان انقلاب اسلامی و اقدامات تخریبی آن‌ها، هنوز از جایگاه و اعتبار ویژه‌ای در نزد قدرت‌های بزرگ و همسو با منافع ملی خود برخوردار است.

اهمیت این رزمایش وقتی چند برابر می‌شود که بدانیم هر سه کشور بنا به ایدئولوژی و اصول سیاست خارجی خود در یک ائتلاف بین‌المللی علیه قدرت‌های جهان غرب به رهبری «آمریکا» قرار گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس ایدئولوژی مذهبی و دینی و براساس آموزه‌های اعتقادی و قرآنی خود که عدم تمکین از مستکبرین را تاکید می‌کند و «روسیه» و «چین» به عنوان دو کشور کمونیستی که براساس ایدئولوژی «مارکسیسم»، «سوسیالیسم» که ضدیت با نظام سرمایه داری و لیبرال دموکراسی غرب را تشویق می‌کند، یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی را علیه نظام سرمایه داری غرب به رهبری ایالات متحده ایجاد کرده‌اند.

برای اثبات مدعای خود کافی است به تصمیماتی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد گرفته می‌شود نگاهی بیندازیم که متوجه می‌شویم همواره دو کشور روسیه و چین به‌عنوان دو عضو از پنج عضو شورای امنیت، همواره تصمیماتی را که شورا علیه کشور‌های آزاد و ضد نظام استکباری و در راس آن‌ها ایران و جبهه مقاومت اتخاذ کرده است را وتو کرده‌اند.

حضور جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان راس محور مقاومت در این رزمایش در کنار دو قدرت بین‌المللی، مثلث سه‌گانه‌ای را در برابر ائتلاف غرب و متحدین منطقه‌ای آن‌ها ایجاد کرده است که موجبات نگرانی و دلهره آن‌ها شده به‌گونه‌ای که در مواضع سیاسی اخیر خود نتوانسته‌اند این ترس و نگرانی را پنهان کنند.

پیام‌ها و پیامد‌های این رزمایش

1. این رزمایش دریایی مانعی در تحقق اهداف آمریکائی‌ها و متحدین بین‌المللی و منطقه‌ای آن‌ها و در رأس آن‌ها آل سعود در جهت ایجاد یک اتحاد نظامی دریایی علیه ایران، در قالب طرح ائتلاف آمریکایی به‌بهانه حفاظت از عبور کشتی‌های نفتی از این منطقه مهم است. کما اینکه از همان روز نخست که آمریکا این طرح را در جهت تحت فشار قردادن و منزوی کردن ایران انجام داد، با استقبال چندانی از سوی جامعه جهانی روبرو نشد.

2. حضور ایران به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین کشور‌های حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه در کنار دو قدرت بین‌المللی، بر اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در معادلات نظامی و سیاسی منطقه و بین‌الملل تاکید دارد که می‌تواند جایگاه ایران را بویژه در نزد دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی خود بیش از پیش آشکار سازد.

3. این رزمایش نشان می‌دهد که علی‌رغم همه سرمایه‌گذاری‌های دشمنان انقلاب اسلامی و اقدامات تخریبی آنان چه از درون و چه از بیرون نظام در جهت منزوی کردن ایران در صحنه بین‌الملل، ایران هنوز از جایگاه و اعتبار ویژه‌ای در نزد قدرت‌های بزرگ و همسو با منافع ملی خود برخوردار است.

4. این رزمایش، ایجاد و ائتلاف یک پیمان نظامی و استراتژیک محکم و مستحکمی را از سوی سه کشوری که همواره در برابر یکجانبه گرایی آمریکایی ایستادگی کرده‌اند به تصویر می‌کشد که می‌تواند در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و متحدنیش در منطقه مهم خاورمیانه مقاومت کرده و آن را به چالش بکشند.

5. حضور ایران به‌عنوان رهبر کشور‌های محور مقاومت در این رزمایش در کنار دو قدرت بین‌المللی، باعث استحکام و تقویت محور مقاومت (سوریه، لبنان، عراق، فلسطین و حزب الله) در برابر دشمنان این محور شده و ارتقاء جایگاه منطقه‌ای آن‌ها را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها