یادداشت/ حجت الاسلام عبسی رضایی

زینب کبری (س) الگوی استکبار ستیزی و بصیرت است

زینب کبری (س) الگوی استکبار ستیزی و بصیرت است؛ در پاسداشت 9 دی و دهه بصیرت باید مدیریت بحران زینب (س) را مرور کرد.
کد خبر: ۳۷۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ - 01January 2020

زینب کبری (س) الگوی استکبار ستیزی و بصیرت استگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ حجت الاسلام عبسی رضایی؛ دشمنان دیروز و امروز تلاش می‌کنند تا از طریق به فراموشی سپردن گنجینه‌های عظیم بشری راه را برای چپاول همه‌جانبه خود هموار سازند.

یکی از موثرترین نیروهای مقابله با حملات ناجوانمردانه دشمنان آن است که برای نسلی که از همه بیشتر در معرض تهاجم دشمن قرار دارد، باید آموزه‌های علمی و اخلاقی بزرگان دین، مانند زینب کبری برای جوان معرفی شود تا به عنوان اسوه و الگوی مرد و زن جامعه قرار گیرد.

زینب کبری (س) جامع کمالات و فاقه همه نواقص است. امام صادق (ع) فرمود: «عمه جان! عصر عاشورا از ایمان، تحمل، شکیبایی و صبر تو تمام فرشتگان عالم حیرت‌زده شدند، تو یک نفر کل فرشتگان را شگفت‌زده کردی.»

زینب کبری (س) الگوی استکبار ستیزی و بصیرت است؛ در پاسداشت 9 دی و دهه بصیرت باید مدیریت بحران زینب (س) را مرور کرد.

بخش مهمی از موج بیداری اسلام ما در طول تاریخ مدیون خطابه‌ها و روشنگری‌های زینب کبری است، روشنگری‌هایی که تمامی ابعاد زوایای گسترده فتنه را روشن ساخت و زمینه سقوط سلسله اموی را فراهم کرد. خطابه‌هایی که فعل پیروی از هوای نفس را گوشزد می‌کرد و بدعتهای جدید را در دین آشکار و بدعتگزاران را رسوا ساخت.

بعد از شهادت امام حسین (ع) در طول اسارت پیوسته یاور غمدیدگان و پناه اسیران بود، حتی از امام زمان خود آقا امام سجاد (ع) هم پرستاری می‌کرد؛ گرچه زینب کبری از زمان طفولیت در کنار مادرش پرستاری جدش و بعد از رحلت پیامبر پرستار مادرش، پدرش و برادرش بود اما اوج این رسالت در واقعه عاشورا برای آن حضرت نمود پیدا کرد و این روز، روز ولادت آن بانوی بزرگ اسلام در تقویم جمهوری اسلامی ما  روز پرستار نامگذاری شد.

جمله تاریخی و تاریخ‌ساز زینب کبری (س) در مقابل زخم زبان ابن زیاد که فرمود: «ما رأیت الا جمیلا» جز زیبایی ندیدم، این کلام نورانی، پتک محکمی بر سر ابن زیاد بود که قدرت احتجاج را از او گرفت و خون تازه‌ای در رگهای همه دوستان جاری ساخت.

دومین گام از طرح الگوی مدیریتی خروج از فتنه در سیره و سخن حضرت زینب (س) تحقیر و سرزنش دشمنان است. برای تحقیر دشمن کلمه پسر مرجانه؛ توهین آمیزترین و رسواکننده‌ترین القاب که از نامشروع بودن وجود وی و بنام بودن مادرش حکایت دارد اشاره کرد آنچنان  ضربه به پیکر ارزان عبیدالله زد که تصمیم به قتل زینب (س) گرفت.

زینب وقتی دید دشمن، خانه رسول خدا را به عنوان خارجی به جامعه و مردم معرفی می‌کند با شور حسینی و قدرت حیدری به مقابله با دشمن برخواست و بر زنان کوفه و شام  و قبایل عرب نهیب زد و خود و شهیدان راه حق و فرزندان و خاندان نبوت و امامت را به جامعه معرفی و چهره پلید و خیانت یزیدیان را افشا کرد و از نهضت خونین عاشورا قدم به قدم و منزل به منزل به بیان رسا و شورانگیز حفاظت و حراست کرد.

سرپرستی و مدیریت کاروان و اسرای کربلا و زنان و کودکان امام حسین (ع) و تلاش برای تأمین نیازهای عاطفی و دلجویی از آنان در آن شرایط سخت اسارت.

پنجمین گام از طرح الگوی مدیریتی خروج از فتنه در سیره و سخن حضرت زینب (س) تحریک احساسات مردم بود. برپایی مجالس عزاداری و سوگواری و روایتگری خطابه و سخنرانی؛ حضرت زینب (س) همانند مادرش فاطمه زهرا (س) از تمام روشها و ظرفیت موجود برای معرفی دین خدا و ولی خدا و حمایت از آنان و دفاع از حریم دین ولایت استفاده کرد ما هم باید از همه ظرفیت‌هایی که در کشور عزیز ما وجود دارد برای معرفی ارزشهای الهی و دفاع از امامت و ولایت و بیان عملکرد و دستاوردهای 40 ساله این نظام از فضای مجازی حقیقی استفاده کنیم.

زنان و بانوان امت امروز باید حضرت زینب (س) را به عنوان الگوی خویش قرار دهند. نام و عظمت حضرت زینب (س) در تاریخ برای همیشه تا قیام قیامت ماندگار است.

البته در کشور عزیز ایران اسلامی ما مادران و خواهران و همسرانی که در انقلاب اسلامی و دوران پرافتخار دفاع مقدس و نبردهای عاشورایی فرزندان این ملت قهرمان، حماسه امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) را تکرار کردند؛ حماسه‌ای که عاشورایی بود.

در پایان این نکته را در آستانه امتحان بزرگ این مردم در اسفندماه 98 باید یادآور بشوم که همه داوطلبانی که نام‌نویسی کردند و تأیید صلاحیت شدند و آحاد مردم تصور کنند که شخصیتی چون زینب (س) یکی از داوطلبان مجلس بود ما چه می‌کردیم و منتخبان مردم چگونه باید زینبی عمل کنند؟

سالروز میلاد با سعادت اسوه صبر، استقامت، بصیرت و روز پرستار بر همه عاشقان و دلباختگان امامت و ولایت مبارکباد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها