«هفتاد و دومین غواص» حمید حسام رونمایی شد

کتاب «هفتاد و دومین غواص» خاطرات کریم مطهری از عملیات کربلای چهار به قلم حمید حسام رونمایی شد.
کد خبر: ۳۷۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹ - 01January 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «هفتاد و دومین غواص» همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت زینب (س) با حضور «حسین قرایی» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صداوسیما، «حمید حسام» نویسنده کتاب، «کریم مطهری» راوی کتاب، «گلعلی بابایی» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، اعضای انتشارات شهید کاظمی، همچنین اهالی رسانه و جمعی از دانشجویان در دانشگاه صداو سیما تهران رونمایی شد.

قرایی: «حمید حسام‌ها» و «کریم مطهری‌ها» شناسنامه دفاع مقدس هستند

«حسین قرایی» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه تعدادی عقیده دارند که سرنوشت آدم‌هایی مانند کریم مطهری این است که عصای خود را بر زمین بگذارند و بنشینند، اظهار داشت: «حمید حسام‌ها» و «کریم مطهری‌ها» شناسنامه و سند فرهنگی و دفاع مقدس ما هستند و باید بگوییم که صداوسیما بیشتر به این بپردازد.

وی با بیان اینکه تولید و انتشار محتوای خوب در تمامی حوزه‌ها اعم از کتاب، فیلم و عکس برای بیان خاطرات دفاع مقدس بسیار مهم است، افزود: این کتاب به‌صورت داستانی و شیوا نگارشته شده است تا به خوبی بتواند پازل دفاع مقدس را تکمیل کند.

بابایی: قضیه مک فارلین بدون اجازه امام (ره) انجام شد/ لباس غواصی برای ۷۲ نفر در کربلای چهار داشتیم

در ادامه گلعلی بابایی پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه کتاب انتظار می‌رود «هفتاد و دومین غواص» کامل‌ترین کتاب در این حوزه باشد، بیان داشت: قبل از عملیات کربلای چهار یعنی سال ۶۴ مصادف با یک سری اتفاقات سیاسی در ایران بود که در آن زمان، قضیه مک فارلین اتفاق افتاده بود، یعنی زمانی که رئیس جمهور آمریکا هیأتی را به ایران فرستاد و در مقابل می‌خواست ادوات جنگی را به ایران بدهد، البته این ملاقات بدون اجازه مرحوم امام (ره) انجام شد که بعد از آن امام گفته بود که هیأت کشور را ترک کند.

«هفتاد و دومین غواص» حمید حسام رونمایی شد

وی با اشاره به هیاهوی رسانه‌های غربی بعد از پیروزی ایران در عملیات کربلای هشت، ادامه داد: این رسانه‌ها عنوان کردند که پیروزی ایران در این عملیات به علت وجود سلاح‌های آمریکایی بود که به مزاج صدام خوش نیامده بود و بعد از آن آمریکا نیز به دنبال این بود که دوباره وضعیت خودش را با عراق درست کند که قبل از عملیات کربلای چهار، تصاویر ماهواره‌ای و انواع جنگنده‌ها و مهمات را به آن‌ها داد که در نتیجه باعث شد ما در آن عملیات شکست بخوریم.

نویسنده کتاب «ضربت متقابل» با بیان اینکه عملیات‌های اصلی ایران در فصل زمستان با برنامه‌ریزی‌های از قبل و کارهای زیاد صورت می‌گرفت، اظهار داشت: عملیات کربلای چهار، عملیات لو رفته‌ای بود که توسط سرویس‌های اطلاعاتی دشمن صورت گرفته بود.

بابایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یک گردان غواص ۱۷۵ نفر نیرو دارد، گفت: ما در آن زمان تحریم بودیم، از یک متر سیم خاردار تا لباس غواصی و همین عامل باعث شد تنها ۷۲ نفر از آن‌ها این لباس را داشته باشند و علت نامگذاری این کتاب همین بود که آقای مطهری هفتاد و دومین نفری بود که این لباس را پوشید.

وی با بیان اینکه ایران در هشت سال دفاع مقدس در فقر اطلاعاتی و تجهیزاتی بود، افزود: اسرایی که در زمان جنگ از عراقی‌ها گرفتیم، بیشتر آن‌ها تبعه ۳۰ کشور مختلف بودند که این نشان می‌دهد، نه تنها عراق بلکه چندین کشور همزمان با ما در حال جنگ بودند.

مطهری: بعد از اینکه خودم پدر شدم حال پدران شهدا را درک کردم/ ۱۹ جلسه مصاحبه برای کارهای مقدماتی نوشتن کتاب!

کریم مطهری راوی کتاب «هفتاد و دومین غواص» با اشاره به اینکه خیلی از رزمندگانی که در آن زمان به جبهه می‌رفتند، سن و سالشان از خیلی شماها کمتر بود، تصریح کرد: آن موقع نگرانی پدر و مادرها را به خاطر حضور فرزندانشان در جبهه شاید نمی‌توانستم درک کنم، اما بعد از اینکه خودم پدر شدم درک کردم.

وی با بیان اینکه هر بار تعدادی به پدر و مادرم خبر می‌دادند که من شهید شدم، ادامه داد: پدر و مادرها همیشه منتظر بودند که یکی گوید فرزندت یا شهید شده یا بر می‌گردد و این را باید گفت که همیشه در دل آن‌ها چیزی غیر از انتظار وجود نداشت.

فرمانده گردان غواص جعفر طیار لشکر انصارالحسین در کربلای چهار با بیان اینکه قصه هشت سال دفاع مقدس پر قصه و از جهاتی بسیار خاطرات و حوادث گوناگونی دارد، ابراز داشت: باید از این خاطرات جوانان درس بگیرند، زیرا در آن زمان جوانان ۱۵ ساله تا ۲۰ ساله ای بودند که در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌خواستم این خاطرات را نگارش کنم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کردند که خاطرات هشت سال دفاع مقدس گنجینه‌ای است که باید گفته شود و این بیان موجب شد که به حوزه هنری بروم که بعد از ۱۹ جلسه مصاحبه، خوشحال بودم که باری که بر دوشم را بود را ادا کردم، اما بعد از آنکه آقای حسام برای نگارش آن آمد تازه فهمیدم که کار تازه شروع شده است.

«هفتاد و دومین غواص» حمید حسام رونمایی شد

این جانباز هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات ‌کربلای چهار، شاه بیت این کتاب است، تصریح کرد: عمر منطقه جنگی‌ام در دو بخش بود، ابتدا چهار سال در اطلاعات و گشت شناسایی لشکر در کنار شهید بزرگوار چیت‌ساز و بعد از آن نیز در گردان غواصی خدمت همه رزمندگان بودیم که مهم‌ترین آن این عملیات بود که در ذهن‌ها ماند.

حسام: سه سال کار نوشتن کتاب «هفتاد و دومین غواص» طول کشید

همچنین حمید حسام نویسنده کتاب «هفتاد و دومین غواص» با اشاره به اینکه آشنایی من با آقای مطهری به قبل از جنگ و دورانی که در سپاه پاسداران بودم، بر می‌گردد، گفت: ماجرای این کتاب با سایر کتاب‌هایی که نوشته ام، خیلی متفاوت است، زیرا این کتاب تمام ماجرا و واقعیت‌های کربلای چهار را عنوان می‌کند.

نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» با تأکید بر اینکه ماجرای کربلای چهار را ابتدا از «آقای جان بزرگ» جانشین گردان غواص و تعدادی دیگر در گذشته به رشته تحریر درآورده بودم، بیان داشت: کتابی با عنوان «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» نوشته شد. اما بعد از آن متوجه شدم که داستان پر غصه غواص‌ها تازه شروع شده و این مورد باعث شد که به سراغ آقای مطهری بروم تا بتوانیم یک روایت متقن به شکل داستانی و با التزام به واقعیت بنویسم.

وی با بیان اینکه نکته خیلی مهم در این کتاب بیان خاطرات به روایت آقای مطهری در رابطه با شهید چیت‌ساز است، ادامه داد: مقام معظم رهبری در رابطه با این شهید بزرگوار همیشه مطالبی عنوان می‌کردند که حالا نیز خاطرات آن توسط همکلاسی‌اش، همرزم و دوست آن عنوان شده که چسپندگی ماجرا را دو چندان کرده است.

حسام با اشاره به اینکه اطلاعات و مطالب بسیار زیادی در رابطه با عملیات کربلای چهار جمع‌آوری شده بود، گفت: این موضوع موجب شد که قریب به سه سال طول بکشد تا این کتاب به رشته تحریر در بیاید.

وی افزود: اگر این خاطرات و روایت‌های جنگ توسط رزمندگان و فرماندهان بیان نشود، شاید در آینده تعدادی آن‌ها را تحریف کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها