نقیض‌گویی و دستپاچگی آمریکا در تکذیب نامه خروج نظامیان از عراق

نامه منتشر شده از وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تصمیم این کشور برای خارج کردن نظامیانش از عراق با تایید و تکذیب‌های مختلفی از سوی مقامات این کشور مواجه شد که نشان از سردرگمی عملی آن‌ها را دارد.
کد خبر: ۳۷۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹ - 07January 2020

نقیض‌گویی و دستپاچگی آمریکا در تکذیب نامه خروج نظامیان از عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شامگاه دوشنبه بود که نامه‌ای رسمی از وزارت دفاع ایالات متحده به وزارت دفاع عراق به‌وسیله برخی رسانه‌ها منتشر شد که در آن آمریکا از جابجایی نیرو‌های نظامی خود و خروج از این کشور صحبت کرده بود.

فرستنده این نامه سرتیپ «ویلیام اِچ. سیلی» فرمانده نظامیان تفنگدار آمریکایی در عراق (به عنوان بخشی از نیرو‌های مرکب ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش) و گیرنده آن «عبدالامیر یارالله» جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش و جانشین فرمانده عملیات مشترک بغداد بود.

در این نامه نوشته شده بود: «با احترام به حاکمیت جمهوری عراق و به درخواست پارلمان و نخست‌وزیر عراق، نیرو‌های ائتلاف در بازه روز‌ها و هفته‌های آتی جابجا خواهند شد و برای حرکت رو به جلو آماده می‌شوند».

بسیاری از تحلیلگران این عبارت «حرکت رو به جلو» (Onward movement) را به معنای خروج نظامیان آمریکایی از عراق توصیف کردند. البته عده‌ای نیز تحلیل کردند که وزارت دفاع آمریکا عامدانه لحن مبهمی را برای این نامه استفاده کرده تا بتواند برای فرایند خارج کردن نظامیان خود از عراق، زمان کافی بخرد.

در ادامه این نامه آمده است: «برای اجرای این ماموریت، نیرو‌های ائتلاف ملزم هستند اقدامات خاصی را برای مطمئن شدن از اینکه خروج از عراق به شویه‌ای امن و مؤثر انجام شود. در این زمان، حرکت‌های بالگرد داخل و اطراف منطقه بین‌المللی بغداد افزایش می‌یابد. این ترافیک هوایی فزاینده، شامل بالگرد‌های اسکورت امنیتی CH-۴۷، UH-۶۰ و AH-۶۴ می‌شود.»

نیرو‌های ائتلاف اقدامات مناسب برای به حداقل رساندن و کاهش آزار عمومی را انجام می‌دهند. به‌علاوه، ما این عملیات‌ها را در ساعات تاریکی [شب]انجام می‌دهیم تا این تصور را که ما در حال وارد کردن تعداد بیشتری نیروی ائتلاف به منطقه بین‌المللی هستیم، کم کنیم. همزمان که ما اجرای مرحله بعدی عملیات‌ها را آغاز می‌کنیم، بر ارزش دوستی و همکاری خودمان (آمریکا و عراق) تاکید می‌کنم. ما به تصمیم حاکمیتی شما درباره خروج خود احترام می‌گذاریم».

این نامه به مشاهده رسانه‌های معتبر بین‌المللی از جمله خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه رسیده و هر کدام از آن‌ها جداگانه به سراغ مقامات نظامی و دفاعی عراقی و آمریکایی رفته و تاییدیه صحت این نامه را از آن‌ها گرفتند.

تعجیل آمریکایی‌ها برای تکذیب این نامه به حدی شدید و همراه با دستپاچگی بود که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه مقابل خبرنگاران در پنتاگون حاضر شد و ضمن اشتباه خواندن این نامه، مدعی شد واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای خارج کردن نظامیان خود از عراق ندارد.

اسپر با ادعای اینکه آمریکا هنوز هم متعهد به مقابله با داعش در عراق است، درباره نامه مذکور توضیح داد: «فعلا تصمیمی درباره خروج کذایی از عراق گرفته نشده است. نمی‌دانم آن نامه چیست... ما تلاش می‌کنیم که بفهمیم آن [نامه]از کجا آمده و چیست. اما هیچ تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده، نقطه!»

بعد از اسپر نیز ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با ادعای اینکه نامه مذکور، یک پیش‌نویس بوده، مدعی شد سران نظامی به‌صورت معمول پیش‌نویس‌ها را با همتایان عراقی خود به اشتراک گذاشته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند تا بازخورد آن‌ها را ببینند.

میلی در این باره ادعا کرد: «این [نامه]یک اشتباه صادقانه بود. این نامه، یک پیش‌نویس بود، اشتباه بود، امضا نشده بود، هیچ وقت نباید منتشر می‌شد. جمله‌بندی آن ضعیف بود و عقب‌نشینی را [به ذهن]متبادر می‌ساخت. این (عقب‌نشینی) اتفاق نمی‌افتد».

یک مقام آمریکایی نیز به نشریه «فارین پالیسی» گفت پیش‌نویس نامه، نشانه‌ای از آن است که ارتش آمریکا به دلیل محیط امنیتی متغیر و نه از سر تدارکات برای عقب‌نشینی، در حال حرکت نیروهایش داخل، خارج و اطراف این کشور است.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان آمریکایی درباره این نامه، که یک روز بعد از تصویب طرح لزوم خروج نظامیان خارجی از عراق در پارلمان این کشور منتشر شده، نشان‌دهنده دستپاچگی آن‌ها از یک طرف برای تبعیت کردن از این دستور حاکمیتی عراق و از طرف دیگر از دست ندادن وجهه خود در منطقه است.

سناتور «برنی سندرز» عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت انتشار علنی و اشتباهی این نامه نشان می‌دهد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده هیچ تصوری از اینکه در حال انجام چه اقداماتی است، ندارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار