یادداشت/ علی عبدالصمدی

سهم ناشنوایان از اخبار تلویزیونی چقدر است؟

در شبکه اول سیما، به طور سنتی چهار بولتن خبری قدیمی وجود دارد که متاسفانه ناشنوایان در این چهار بولتن خبری از قدیمی‌ترین شبکه‌ی تلویزیونی ایران هیچ سهمی ندارند.
کد خبر: ۳۷۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۷ - 12January 2020

سهم ناشنوایان از اخبار تلویزیونی چقدر است؟ گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛  اخبار و خبررسانی جز اصلیترین رسالت‌های هر رسانه اعم از رادیو و تلویزیون، مطبوعات و ... به شمار می‌رود. تلویزیون به دلیل دارا بودن جذابیت‌های شنیداری و دیداری در سراسر جهان جز محبوب‌ترین رسانه‌ها به شمار می‌آید. این رسانه‌ی محبوب در ایران قدمتی شصت و یک ساله دارد. تمامی شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه‌های محلی و استانی، شبکه‌های ملی، شبکه‌های فراملی و شبکه‌های اینترنتی سیما دارای بولتن‌های ویژه‌ی خبری هستند. در کنار همه‌ی این شبکه‌های تلویزیونی کشورمان، سه شبکه‌ی خبر، العالم و پرس تی وی به سه زبان زنده‌ی دنیا (فارسی، عربی و انگلیسی)  اخبار را مخابره می‌ کنند. اما سوال اصلی اینجاست: سهم ناشنوایان و کم شنوایان از اخبار تلویزیونی چقدر است؟

ناشنوایی یا کم شنوایی مانند هر نوع دیگر از معلولیت می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. به عنوان مثال بسیاری از ناشنوایان یا کم شنوایان به طور مادرزادی از شنوایی کمتری برخوردارند. یا دلایل خاصی از جمله شکست دیوار صوتی در زمان جنگ تحمیلی یا سایر آلودگی‌های صوتی مخصوصا برای مشاغلی مانند نظامیان که دائما با صدای تیراندازی و انفجار مواجه هستند می‌توانند علل اصلی کم شنوایی یا ناشنوایی کامل باشند.

طبق آماری رییس کمیته‌ی شنوایی کشور در سال نود و هفت به مناسبت روز شنوایی ارائه داد، پانصد و بیست هزار ناشنوا یا کم شنوا در ایران زندگی می‌کنند که سالیانه حدود پانصد ناشنوا نیز در کشور متولد می‌شوند. در این نوشتار سعی بر آن است تا نیم نگاهی به بولتن‌های خبری ویژه‌ی ناشنوایان در قاب تلویزیون یا بولتن‌های خبری‌ای که برای ناشنوایان نیز رابط دارند، بیاندازیم:
در شبکه اول سیما، به طور سنتی چهار بولتن خبری قدیمی وجود دارد که عبارتند از اخبار ساعت‌های نه، چهارده، نوزده و نهایتا ساعت بیست و یک. البته باید اذعان داشت که متاسفانه ناشنوایان در این چهار بولتن خبری از قدیمی‌ترین شبکه‌ی تلویزیونی ایران هیچ سهمی ندارند.

شبکه‌ی دوم سیما دارای سه بولتن خبری در ساعت‌های شانزده (اخبار جوانه ها)، بیست و سی و بیست و دو و سی است که تنها بخش بیست و دو و سی دارای رابط ناشنوایان است.

شبکه‌ی سوم سیما نیز دارای تنها دو بخش خبری ساعت هجده و چهل و پنج (خبرورزشی) و بیست و دو است که هیچ کدام دارای رابط ناشنوایان نیستند.

شبکه‌ی چهارم سیما نیز تنها دارای یک بخش خبری است آن هم ساعت بیست که البته فاقد رابط ناشنوایان است.

شبکه‌ی پنجم سیما نیز دارای تنها یک بخش خبری در ساعت بیست و چهار است که رابط ناشنوایان ندارد.

شبکه‌ی خبر که اصلی‌ترین شبکه‌ی خبری سیماست و مستقیما زیر نظر معاونت سیاسی سیماست دارای سی و چهار بخش خبری رسمی است که از این میان تنها برخی از بخش‌های خبری با استفاده از رابط ناشنوایان انجام می‌شود که آن هم همیشگی نیست.

به هر حال با توجه به آماری که  در این نوشتار از تعداد ناشنوایان عنوان شد و طبیعتا به این آمار هم اضافه می‌شود، انتظار می‌رود که در رسانه ملی به سهم ناشنوایان و کم شنوایان به عنوان بخش زیادی از جامعه ایرانی در برنامه‌های تلویزیونی مخصوصا  بخش های خبری توجه ویژه ای مبذول شود.

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار