دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دوباره‌خوانی سرگذشتِ سردارِ دل‌ها

با اعلام خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در بغداد، رسانه‌های خارجی هریک به تحلیل این رویداد پرداختند و همزمان با مراسم تشییع پیکر شهدا در عراق، اهواز، شهر مقدس مشهد، تهران و کرمان این نگاه‌ها و تحلیل‌ها درقالب‌های مختلف ارائه می‌شد.
کد خبر: ۳۷۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ - 17January 2020

دوباره‌خوانی سرگذشت سردار دل‌ها گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- آرش شایسته‌نیا، روزنامه سازندگی در شماره ۴۸۹ صفحه چهار (شنبه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۸) خود؛ تیتر «کشف توطئه ترور سردار سلیمانی» را کارکرد. در متن این خبر خواندیم: رئیس سازمان اطلاعات سپاه از شکست "طرح چندین ساله سرویس‌های عبری – عربی" برای ترور حاج قاسم سلیمانی در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داده است. او گفته اعضای تیم سه نفره‌ای که قرار بوده این ترور را انجام دهند، شناسایی و دستگیر شده اند. به گفته حسین طائب این عملیات قرار بوده در کرمان انجام شود و تروریست‌ها برای اجرایی کردن آن، محلی در مجاورت حسینیه پدر سردار سلیمانی را خریداری و ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو مواد منفجره تهیه کرده بودند. آن‌ها قصد داشتند تا از طریق ایجاد کانال در زیر حسینیه، مواد منفجره را جاسازی کرده تا زمانی که سردار سلیمانی در این حسینیه حاضر می‌شود آنجا را منفجر کنند. سردار سلیمانی اصالتا کرمانی است و هر سال در ایام تاسوعا و عاشورا در این حسینیه و در جمع عزاداران حاضر می‌شود.

اما تروریست‌ها از مدت‌ها قبل در چتر امنیتی سپاه قرار داشته اند: " حتی زمانی که این تیم را برای آموزش از ایران به کشور‌های همسایه بردند تا با هزینه‌های زیاد آماده و برای اجرای عملیات به داخل اعزام کنند، تحت کنترل و اشراف اطلاعاتی سپاه بودند. " به گفته طائب " اعضای این تیم پس از دستگیری گفتند می‌خواستیم عملیات ایام فاطمیه را به ایام محرم و تاسوعا و عاشورا بیاوریم تا با ترور سردار سلیمانی اتفاق بزرگی را برای برهم زدن اوضاع داخلی و افکار عمومی رقم بزنیم ".

این در حالی است که همین روزنامه در شماره ۵۷۰ خود در صفحه چهارم از قول "غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی" رئیس فراکسیون مستقلین مجلس می‌نویسد: از ۹ ماه قبل تعداد زیادی از طرح‌های ترور حاج قاسم سلیمانی خنثی شده که سه ترور در داخل کشور بود. به گفته او، ۹ ماه قبل تیم حفاظت حاج قاسم سلیمانی عوض شده بود. او توضیح داد که نقش عوامل نفوذی در مورد این ترور در حال بررسی و شناسایی است. حداقل سه بار توطئه ایشان در خاک ایران با شکست مواجه شده و افرادی دستگیر شدند که یک مورد آن به صورت موثق و مستند در سازمان منافقین دخالت داشته و تمام عوامل دستگیرشدند.

 سه ماه بعد

درست سه ماه بعد یعنی ۱۳ دی ماه، سردار شهید قاسم سلیمانی؛ فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه در پی حمله تروریستی بالگرد‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاهی در بغداد به شهادت رسید. این خبر سحرگاه جمعه ابتدا توسط منابع عراقی منتشرشد. گزارش‌ها نشان می‌داد که فرمانده ارشد سپاه قدس در جریان این حمله تروریستی که عراق از آن تحت عنوان " رعد کبود" یاد می‌کند؛ به همراه ابومهدی مهندس، یکی از فرماندهان ارشد حشدالشعبی، محمد رضا الجابری و تعدادی از اعضای این گروه هدف راکت‌های آمریکایی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

وزارت دفاع آمریکا با تایید این حمله تروریستی اعلام کرد که این حمله هوایی به دستور شخص ترامپ، رییس جمهوری آمریکا انجام شده است این وزارتخانه مدعی شد که قاسم سلیمانی برنامه‌های جدی‌ای را برای حمله به سفارتخانه‌ها و اعضای دیپلماتیک ایالات متحده طراحی کرده بود و قرار بود این برنامه‌ها را اجرایی کند. پنتاگون همچنین بار دیگر طی ادعا‌هایی واهی مدعی شد که حمله اخیر به سفارتخانه آمریکا در منطقه سبز عراق توسط شهید قاسم سلیمانی طراحی و اجرا شده است.

اگرچه دونالد ترامپ مدعی است: تصمیم ما (ترور سردار سلیمانی) نه با هدف آغاز جنگ، بلکه با هدف جلوگیری از وقوع جنگ اتخاذ شد و برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران معتقد است نخستین وظیفه رییس جمهوری، تامین امنیت مردم امریکا است، اطلاعات موثقی وجود داشت که نشان می‌داد قاسم سلیمانی در حال طرح ریزی حمله‌هایی خطرناک در منطقه علیه امریکاییان در عراق، سوریه و لبنان بوده است که می‌توانست به مرگ هزاران نفر بینجامد. این گفته ها، اما با نگاه " ایس کالا مار" فاصله بی شماری دارد.

 روزنامه " ایران " در شماره ۷۲۴۷ خود از قول " ایس کالا مار " گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌نویسد: «اقدام آمریکا در هدف قرار دادن سردار قاسم سلیمانی، بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی بوده است ».

اما مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا مدعی شده است که پیش از حمله، با چین، روسیه و آلمان موضوع حمله را در میان گذاشته و از همین رواین حمله کاملا قانونی است (ایران، ش ۷۲۴۶، ص ۴).

این مطلب درحالی از سوی وزیر خارجه ایالات متحده بیان می‌شود که مجلس نمایندگان آمریکا در صدد کاهش اختیارات جنگی ترامپ برآمده اند. نانسی پلوسی، ایران در شماره ۷۲۴۹ خود نوشت: رییس مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد این مجلس به قطعنامه کاهش اختیارات نظامی رییس جمهوری این کشور و کاهش تحرکات نظامی دونالد ترامپ در قبال ایران رای می‌دهد، زیرا امریکا و جهان نمی‌توانند رسیدن تنش به حد وضعیتی بی بازگشت را تحمل کنند.

از سویی دیگرهم مردم بیش از ۷۰ شهر امریکا سیاست‌های تروریستی "ترامپ" را محکوم کرده وبسیاری از تحلیلگران معتقدند که این اقدام ترامپ، منفعت‌طلبانه بوده و جنبه تبلیغاتی دارد. او تلاش می‌کند تا از هر فرصتی برای انتخابات سال آینده خود بهره برداری تبلیغاتی نماید.

 انتقام سخت

به دنبال شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان او در عراق درحمله تروریستی امریکا، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی، شهادت این سردار بزرگ و پرافتخاراسلام را تبریک و تسلیت گفته و تاکید می‌کنند که انتقام سختی در انتظار جنایتکاران این حادثه خواهد بود.

مقام عظمای ولایت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در منزل سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ضمن تفقد از خانواده شهید، شهادت آن مجاهد مخلص و عالی مقام راتبریک و تسلیت گفتند.

حاج قاسم از زبان حاج قاسم

کتاب " حاج قاسم - جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی " از سوی انتشارات یا زهرا (س) و به کوشش علی اکبر مزد آبادی چاپ و منتشر شده است. بخش نخست این کتاب گفت و گوی حاج قاسم سلیمانی با دو هفته نامه " پیام انقلاب " در سال ۱۳۶۹ است. حاج قاسم درباره آغاز حضورش در جبهه‌های جنگ می‌گوید:" با شروع جنگ و حمله عراق به فرودگاه‌های کشور، مدتی از هواپیما‌های مستقر در فرودگاه کرمان محافظت می‌کردم. دو یا سه ماه پس از شروع جنگ در قالب اولین نیرو‌های اعزامی از کرمان که حدود ۳۰۰ نفر بودند، عازم جببه‌های سوسنگرد شدیم و به عنوان فرمانده دسته مشغول به کار شدم. در روز‌های اول ورود به جببه، دشمن را قادر به انجام هرکاری می‌دانستم، اما در اولین حمله‌ای که انجام دادیم، موفق شدیم نیرو‌های دشمن را از کنار جاده سوسنگرد تا حمیدیه به عقب برانیم و تلفاتی نیز برآن‌ها وارد کنیم که این امر باعث شد تصور غلطی که از دشمن در ذهن داشتم از بین برود ... ".

 نگاهی به زندگی پربار حاج قاسم

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی " رابر " از توابع استان کرمان دیده به جهان گشود. دوازده ساله بود که پس از پایان رساندن تحصیلات ابتدایی، روستای رابر را ترک کرد و مشغول کار بناییشد. بعد‌ها و در سال ۱۳۵۳ به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول شد. با پیروزی انقلاب به " سپاه افتخاری " که به وسیله پدر شهید قاضی تاسیس شده بود، پیوست و در همان آغاز در جریان شورش کردستان به مهاباد رفت و پس از پایان این جریان به کرمان بازگشت و فعالیت خود را به عنوان فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان ادامه داد. با شروع جنگ ایران و عراق در شهریور ۱۳۵۹ سلیمانی به جبهه‌ها پیوست و با چندین گردان راهی جنگ شد. او بعد‌ها با کمک نیرو‌های هم ولایتی خود لشکر معروف ۴۱ ثارالله را تشکیل داد که در جریان جنگ فعال عمل کردند. سلیمانی خود در عملیات‌های مختلفی، چون والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵، تک شلمچه و... شرکت داشت. وی درآذر ۱۳۶۰ در عملیات طریق القدس که به صورت مشترک توسط ارتش و سپاه سازماندهی شده بود، در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد و دو انگشت وسط دست راستش آسیب جدی دید.
جنگ که به پایان رسید برای سلیمانی تنها میدان مبارزه تغییر کرد. او به زادگاهش کرمان برگشت و در قامت فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله مبارزه باقاچاقچیان مواد مخدر را عهده دار شد تا این که تا سال ۱۳۷۶ که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد.
روزنامه ایران در " ویژه شهادت سردار سلیمانی " و در یادداشت فرمانده مقتدر و محبوب می‌نویسد: سال ۱۳۷۶ که مسئولیت نیروی قدس سپاه، نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران به او سپرده شد، مسئولیت او را به گستره‌ای بدون مرز تسری داد. نیرویی که بر اساس مأموریت تعریف شده‌اش همان قدر در همراهی با حزب‌الله لبنان برابر ارتش اسرائیل مسئولیت داشت که در دفاع از مسلمانان سارایوو در قلب اروپا و در جریان جنگ بوسنی.

با این حال این نقش‌آفرینی سردار ایرانی در سازمان دادن دوباره و تقویت نیرو‌های لبنان و فلسطین و ناچار کردن اسرائیل به عقب‌نشینی در جنگ ۳۳روزه لبنان و ۲۲ روزه غزه از او چهره‌ای متفاوت در مناسبات نظامی- سیاسی خاورمیانه ساخت و حضورش در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی و تکفیری در زمانه هراس جهانی از سبعیت کوری که داعش و جبهه‌النصره چکیده‌های آن بودند او را به شخصیتی مورد توجه همه رسانه‌های جهان تبدیل کرد. زیرا بخش قابل توجهی از خاک عراق و سوریه جولانگاه تروریست‌هایی بود که نه فقط تیغ‌شان بر گلوی مردمان آن دیار نشسته بود که تهدیدشان علیه امنیت و حاکمیت کشور‌های دیگر از جمله ایران جایی برای بی‌اعتنایی باقی نمی‌گذاشت.

طبیعی بود که کشور‌هایی که خود به عنوان مسبب، پشتیبان و حامی در شکل‌گیری این گروه‌ها نقش داشتند در قالب "ائتلاف ضد داعش" به مبارزه‌ای نمایشی روی آوردند و در نهایت ناچار شدند نقش‌آفرینی کسی را که "مقتدرترین ژنرال خاورمیانه" معرفی می‌کردند به رسمیت بشناسند و بر اساس برخی اقوال غیررسمی حتی خود را در اقدامات نظامی با او و استراتژی‌اش هماهنگ کنند. 

رسا‌ترین پیام

بی شک رسا‌ترین پیام شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی از آن رهبر معظم انقلاب اسلامی است. پیامی که دل‌های عاشق سردار را لرزاند و اشک بر چشمان ملت ایران جاری کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود. با رفتن او به حول و قوه الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند...

 موضع گیری‌های رسانه‌های برون مرزی

 اعلام خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در بغداد، رسانه‌های خارجی هریک به تحلیل این رویداد پرداختند و همزمان با مراسم تشییع پیکر شهدا در عراق، اهواز، شهر مقدس مشهد، تهران و کرمان این نگاه‌ها و تحلیل‌ها درقالب‌های مختلف ارائه می‌شد.
خبرنگار نیویورک تایمز با انتشار پیام‌هایی متعدد در حساب کاربری خود در توئیتر به پوشش لحظه به لحظه این مراسم در تهران پرداخته است. این خبرنگار می‌نویسد: من همیشه راهپیمایی‌های چند هزار نفره در ایران را شاهد بوده و آن‌ها را پوشش خبری داده‌ام. زمانی که جمعیت زیادی حضور دارند، اما هیچ‌گاه این گونه نبوده است. اکنون میلیونی آمده‌اند. آن‌ها همه به میل خود آمده‌اند (فرا رو، کد خبر: ۴۲۴۱۲۰).

پایگاه لبنانی النشره به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت ازجمله شهید سلیمانی واکنش نشان داد. این پایگاه تصاویری از حضور گسترده مردم در مراسم مذکور را منتشر و اعلام کرد که رهبر عالی ایران بر پیکر شهید سلیمانی و شهدای همرزمش نماز اقامه کردند.

این پایگاه لبنانی که در اغلب موارد اخبار ضد ایرانی را مورد پوشش قرار می‌دهد، به دلیل حضور چشمگیر مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، بر خلاف رویه سابقش، این حضور را میلیونی توصیف کرد (خبرگزاری مهر، کد خبر:۴۸۱۸۱۱۶)

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در شهر مقدس مشهد پخش کرد و افزود در شماری از شهر‌های ایران برای (سردار) قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان بسیج مردمی عراق مراسم تشییع برگزار شد) باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۷۱۹۷۷۱۳).

روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی به جزییات ارائه شده در مورد چگونگی به شهادت رسیدن و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و در این باره نوشت: در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در عراق، فرماندهان ارشد نظامی آمریکا چندین گزینه از جمله عملیات نظامی علیه سردار قاسم سلیمانی را در اختیار ترامپ قرار دادند؛ گزینه‌ای که یکی از خصمانه‌ترین پاسخ‌ها به کنش‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه بود (روزنامه سازندگی، شماره ۵۷۰).

دویچه ووله آلمان هم در انعکاس مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی سخنان دختر این شهید بزرگوار را برجسته کرد و در تیتر به نقل از او آورد " روز سیاه " برای امریکا. این رسانه البته بر خیل عظیم جمعیت هم تأکید کرد و نوشت صد‌ها هزار عزادار روز دوشنبه، سه روز پس از شهادت او در تهران جمع شده بودند تا در مراسم تشییع او در پایتخت ایران شرکت کنند.

این رسانه با اشاره به حضور رهبر ایران در مراسم تشییع، نقل قول فرمانده اسماعیل قاآنی، جانشین سردار سلیمانی را نیز که گفت " قول می‌دهیم راه شهید سلیمانی را با همان قدرت و جدیت ادامه دهیم" آورد و نوشت، جمعیت حاضر در مراسم با فریاد مرگ بر امریکا و انتقام انتقام سخنان سردار قاآنی را تأیید کردند.

دختر شهید سلیمانی خطاب به رهبر انقلاب گفت: آقاجان نکند شهادت پدرم ناراحتی به چهره شما بیاورد. حاج قاسم بزرگترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود و در جنگ‌ها و نبرد‌ها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد. ایمان او به خدا دشمن را در دید او به ناچیزی در مقابل قدرت خدا تبدیل کرد.

پدرم خواب راحت را از چشم تمام ستمگران، مستبدان و تکفیری‌ها ربوده بود، اسم حاج قاسم سلیمانی آشیانه صیهونیسم، تکفیر و نظام سلطه را هم اینک می‌لرزاند. امروز اندیشه و جهاد پدرم جبهه مقاومت را به مکتبی نهادینه شده و پیروز تبدیل کرده است. جهانیان پیام جهاد و اندیشه سلیمانی را فهمیده و ذلت نظام سلطه و صهیونیسم و تکفیر را مقابل آن جهان دیدند (خبر آنلاین، کد خبر ۱۳۳۹۲۹۵).

الجزیره هم با انتخاب تیتر "سیل عزاداران در تهران و افزایش درخواست‌ها برای انتقام" نوشت جمعیت عظیمی برای ادای احترام به قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران که توسط امریکا در بغداد ترور شد، به خیابان‌های تهران آمده بودند و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم شرکت داشت و بر پیکر سردار سلیمانی و دیگر شهدای این ترور نماز خواند. این رسانه در ادامه گزارش خود چند بار دیگر هم بر حضور پرتعداد مردم ایران در مراسم دیروز دوشنبه تأکید کرد و به نقل از تلویزیون دولتی ایران شمار شرکت کنندگان را چندین میلیون نفر اعلام کرد و آورد، از آنجا که خیابان‌های منتهی به مراسم تشییع بسیار شلوغ بود بخشی از جمعیت که با استفاده از مترو می‌خواستند در مراسم شرکت کنند به دلیل ازدحام جمعیت نمی‌توانستند از ایستگاه‌های مترو خارج شوند (روزنامه ایران، شماره ۷۲۴۹).

علاوه بر این تحلیل‌ها بسیاری از رسانه‌های خارجی به محکومیت سیاست‌های تروریستی "ترامپ" پرداختند.

یو‌اس‌ای‌تودی در گزارشی با عنوان " تظاهرات‌های ضد جنگ در بیرون کاخ سفید " نوشت روز شنبه معترضان در بیرون کاخ سفید جمع شده بودند تا خشم خود را از سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت ترامپ ابراز کنند. در دیگر شهر‌های ایالات متحده هم تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد؛ معترضان در واشنگتن پلاکارد‌های " نه به جنگ" به همراه داشتند، در نیویورک سیتی فریاد " ایالات متحده از خاورمیانه خارج شو " سر می‌دادند. در فیلادلفیا پلاکارد‌های " از عراق دور شو" و " با ایران جنگ نکن " در دست داشتند و در سانفرانسیسکو، شیکاگو و بسیاری از شهر‌های دیگر هم از سیاست‌های جنگی ترامپ و بروز جنگ تازه ابراز انزجار می‌کردند.

فیلادلفیا اینکوآیرر درباره تظاهرات‌های ضد جنگ در روز شنبه نوشت، در این تظاهرات‌ها دانشجویان و فعالان صلح در " سیتی هال" فیلادلفیا جمع شده بودند تا صدای مخالفت خود با جنگ احتمالی امریکا با ایران را به گوش ترامپ و کاخ سفید برسانند. این تظاهرات ۲۵۰ نفری یک روز پس از آنکه ترامپ دستور اعزام ۷۵۰ نظامی به عراق را صادر کرد، در فیلادلفیا و بیش از ۷۰ شهر دیگر ایالات متحده برگزار شد.

یکی از سازمان دهندگان این تظاهرات در فیلادلفیا در سخنرانی خود گفت: این تظاهرات یک تظاهرات ملی است و ما به‌عنوان بخشی از این رویداد ملی اینجا هستیم تا مخالفت خود را با جنگ‌های بی‌پایان که هم به‌نفع دموکرات‌ها و هم به‌نفع جمهوریخواهان است اعلام کنیم.

رویترز با انتخاب تیتر "حمله امریکا در عراق به تظاهرات ضد جنگ در شهر‌های امریکا دامن زد نوشت؛ در واشنگتن و دیگر شهر‌های ایالات متحده روز شنبه گروه‌های مخالف جنگ به خیابان‌ها آمدند تا حمله هوایی امریکا به کاروان حشد الشعبی را که به دستور ترامپ انجام شد و جان فرماندهان ارشد عراقی وایرانی را گرفت، محکوم کنند. آن‌ها هم چنین به خیابان‌ها آمده بودند تا اعزام حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی امریکا به خاورمیانه را محکوم کنند. یکی از معترضان در ایالت مریلند امریکا گفت: حتی اگر تظاهرات کار کمی باشد حداقل باعث می‌شود من بتوانم بگویم که با چه چیزی مخالفم و شاید اگر آدم‌های زیادی بیایند و این حرف را بزنند او به حرف هایمان گوش دهد.

ان‌.بی‌.سی با گزارش تصویری تظاهرات ضد جنگ در شهر‌های مختلف امریکا نوشت، معترضان اقدامات کاخ سفید علیه ایران و عراق را محکوم کردند. در این گزارش آمده است: از تامپا تا فیلادلفیا و از سانفرانسیسکو تا نیویورک معترضان پلاکارد‌های حاوی شعار‌های ضد جنگ حمل می‌کردند و فریاد‌های ضد جنگ سر می‌دادند. سازمان دهندگان این تظاهرات‌ها هم گفتند، دولت ترامپ با ترور سلیمانی عملاً یک جنگ با ایران را آغاز کرد.

عدم اعتماد به شیطان

هر روزه بیش از صد‌ها میلیون رویداد بزرگ و کوچک در گوشه و کنار جهان اتفاق می‌افتد و بنگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های گوناگون هر یک از آن‌ها را با توجه به ارزش‌های خبری پردازش کرده و با توجه به اصول تولید اخبار ابتکاری یعنی " تشابه "، " تعمیم " و " تضاد " به آن می‌پردازند.

اگرچه در خبرحادثه غمبار و خونین حمله تروریستی آمریکا به دو خودرو حامل سرداران جبهه مقاومت تمامی ارزش‌های خبری شهرت، دربرگیری، استثنا‌ها و شگفتی، مجاورت، بزرگی و فراوانی به آسانی دیده می‌شود، اما آن چه دلیل توجه تمامی رسانه‌ها به موضوع شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی شد و آنان را ملزم به انتشار آن کرد، خیانت آشکار ایالات متحده آمریکا و عدم اعتماد به شیطان بزرگ است.

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار