حماسه‌ کربلای پنج-31/ گفت‌وگو با مدیرکل حفظ آثار آذربایجان شرقی

عملیات کربلای 5 پاسخی دندان‌شکن به اقدامات ددمنشانه‌ صدام بود/ سال 65؛ اوج بمباران شهرهای ایران

سال 1365 اوج بمباران شهرهای ایران بود. رژیم بعثی می‌خواست با این اقدامات روحیه‌ مردم ایران را تضعیف کند تا پشتیبانی از رزمندگان با مشکل مواجه شود.
کد خبر: ۳۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ - 11January 2015

عملیات کربلای 5 پاسخی دندان‌شکن به اقدامات ددمنشانه‌ صدام بود/  سال 65؛ اوج بمباران شهرهای ایران

اشاره: اجرای موفق عملیات کربلای 5 پاسخی دندانشکن از سوی رزمندگان اسلام به اقدامات ددمنشانهی صدام بود. سال 1365 اوج بمباران شهرهای ایران را از طرف رژیم بعث عراق شاهد بودیم. صدام بالاترین جنایات را در این مقطع انجام داد. اکثر شهرهای مسکونی و مردم بیدفاع را آماج حملات وحشیانهی خود قرار داد که نمونهاش را در شهر میانه و مدرسهی زینبیه شاهد بودیم. رژیم بعثی با این اقدامات میخواست روحیهی رزمندگان اسلام و مردم ایران را تضعیف نماید تا مردم نتوانند با خیالی آسوده از رزمندگان، پشتیبانی نمایند.

متن زیر گفت و گوی خبرگزاری دفاع مقدس با سردار عزت الله جعفری، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان شرقی درباره عملیات کربلای 5 است.

کربلای 4 مقدمهای بود برای اجرای موفق عملیات کربلای 5

عملیات کربلای 5 به فاصله کوتاهی از کربلای 4 (که چندان موفقیتآمیز نبود) صورت گرفت. البته از بُعدی دیگر میتوان اینچنین تحلیل کرد که، کربلای 4 مقدمهای بود برای اجرای موفق عملیات کربلای 5. این عملیات نیمهشب 19 دیماه 1365 در محور شلمچه و جبههی جنوب در منطقهی شرق بصره شروع شد.

عملیات کربلای 5 در مقطعی از جنگ هشت ساله و در راستای تنبیه متجاوز برنامهریزی و اجراء گردید. در این عملیات گرفتن خاک عراق زیاد برایمان اهمیت نداشت. درست است که نزدیک 150 کیلومتر از اراضی عراق به تصرف ما درآمد و توانستیم به بصره نزدیک شویم ولی در ادامهی عملیات صحنهی رویارویی ما با ماشین جنگی عراق شکل گرفت. میخواستیم ماشین جنگیشان را از کار بیندازیم. کل یگانهای سپاه با ارتش عراق در مصاف مستقیم قرار گرفتند. البته نیروی هوایی، هوانیروز و توپخانهی ارتش در این عملیات به مدد رزمندگان سپاهی و بسیجی آمدند و در بحث پشتیبانی عملیات به خوبی عمل نمودند ولی نیروی پیادهای که در شلمچه میجنگیدند فقط از سپاه و بسیج بودند. در این عملیات دو سوم ارتش عراق وارد جنگ با ما شدند. یعنی 80 درصد یگانهای نظامیاش، به نوبت مقابلمان صفآرایی کردند ولی خب مقابل عزم راسخ رزمندگان اسلام به نتیجهای دست نیافتند.

رژیم بعثی با این اقدامات میخواست روحیهی رزمندگان اسلام و مردم ایران را تضعیف کند

اجرای موفق عملیات کربلای 5 پاسخی دندانشکن از سوی رزمندگان اسلام به اقدامات ددمنشانهی صدام بود. سال 1365 اوج بمباران شهرهای ایران را از طرف رژیم بعث عراق شاهد بودیم. صدام بالاترین جنایات را در این مقطع انجام داد. اکثر شهرهای مسکونی و مردم بیدفاع را آماج حملات وحشیانهی خود قرار داد که نمونهاش را در شهر میانه و مدرسهی زینبیه شاهد بودیم. رژیم بعثی با این اقدامات میخواست روحیهی رزمندگان اسلام و مردم ایران را تضعیف نماید تا مردم نتوانند با خیالی آسوده از رزمندگان، پشتیبانی نمایند. غافل از اینکه، تمام این تحرکات عاملی میشد که مردم شهیدپرور ایران با روحیه و توانی مضاعف مقابل دشمن صفآرایی کنند و در خط مقدم جوابی کمرشکن به آنها بدهند.

در کربلای پنج، 2655 نظامی عراقی حضور داشتند

در این عملیات بیش از 150 کیلومترمربع از خاک عراق به تصرف قوای ایران درآمد و پاسگاههای بوبیان، شلمچه، کوتسواری و خین در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت. جزایر بوارین، فیاض، امالطویل و شهرک دوعیجی، رودخانه دوعیجی، نهر جاسم و همچنین 10 کیلومتر از جادهی شلمچه - بصره و نیز یازده پاسگاه فرماندهی ارتش بعثی نیز به کنترل قوای اسلام درآمد.

در کربلای پنج، 2655 نظامی عراقی که بینشان چهل افسر ارشد، چهل افسر جزء و 600 درجهدار حضور داشتند به اسارت نیروهای ما درآمدند. استعدادی در حدود 55 تیپ تا حدود زیادی منهدم گردید و به 870 دستکاه تانک، 180 قبضه توپخانهی صحرایی و 1000 دستگاه خودرو آسیب وارد شد. حدود 30 هزار نفر از نظامیان عراقی کشته شدند و تعداد بیشتری زخمی گردیدند. 30 هواپیمای دشمن آسیب دید و 7 فروند بالگرد دشمن نیز ساقط شد.

پس از 45 روز نبرد، ارتش عراق به منظور جلوگیری از انهدام بیشتر، دست از جنگ کشید. همچنین 230 دستگاه تانک، 20 قبضه توپ، 200 دستگاه خودرو و 100 دستگاه وسایل مهندسی و 100 قبضه توپ ضدهوایی به غنیمت درآمد.

سال 1365 پر تلفاتترین سال جنگ بود. حدود 40000 نفر از رزمندگان ایران و مردم بیدفاع در جریان عملیاتها و بمبارانها به شهادت رسیدند. در عملیات کربلای پنج، 350 نفر از فرماندهان ردههای مختلف سپاه و در مجموع 12000 نفر شهید و 15000 نفر زخمی شدند ولی با نثار خونشان توانستند جوابی محکم و قاطع به زیادهخواهیهای صدام بدهند. این عملیات به همت شیرمردان ایرانی به عملیات از کاراندازی ماشین جنگی عراق مشهور شده است.

جنگ هنوز ادامه دارد

هشت سال دفاع مقدس تنها بخثی از تاریخ ماست ولی جنگ هنوز ادامه دارد. شکل تقابل با آرمانهای انقلاب و اسلام حساستر و پیچیدهتر شده است و همچنین خطرناکتر. رزمندگان ما بر اساس آموزههای اسلام و سیرهی آقا اباعبدالله الحسین وارد میادین کارزار میشدند ما باید بتوانیم این سیره و راه و روش را به نسل جوان منتقل نمائیم. در آن ایام گلوله به رزمنده میخورد و شهیدش میکرد ولی امروزه هدف آماج حملات دشمن ریشه و اصل تفکرات ما و رزمندگان اسلام ناب محمدی میباشد. در حال حاضر هدف گلوله دشمن بستر تفکرات ماست. میخواهند مقابل اهداف پاک انقلاب اسلامی جریانسازی کنند و این بسیار خطرناک است. آنها برنامههای جدی را در بحث ظهور آقا امام زمان دنبال میکنند و در خیال خام خود میخواهند جلوی این امر واقع را بگیرند. روایت متقن داریم که 90 درصد یاران امامزمان در ایران هستند. ایرانیها چه کسانی هستند، همین جوانان. در جریان جنگ تحمیلی نیز این جوانان، دانشآموزان و دانشجویان مقابل دشمن ایستادند. امروز نیز آنها مطمئن هستند این قشر از جامعه جلویشان خواهند ایستاد.

در حال حاضر هدف حملات دشمن، سربازان آقا امامزمان و مقام معظم رهبری است و میخواهند از طریق اشاعهی فساد، اعتیاد و مباحث فرهنگی به این منظور دست یابند. دشمن در این حوزه سرمایهگذاری وسیعی میکند و این بسیار خطرناک است و شدیدترین نوع جنگ. ولی مطمئن باشید مثل همیشه، همین جوانان تمام نقشههای دشمن را نقش برآب میکنند. درست همانند روزهای انقلاب، ایام جنگ تحمیلی و حوادث بعد از جنگ.

نمونهاش را نیز همین اواخر و در حوادث بعد از انتخابات شاهد بودیم که در 9 دی لبیک گفتند به فرمان مقام معظم رهبری و معادلات دشمنهای خارجی و داخلی را بر هم ریخته، ثابت نمودند سربازان واقعی آقا امامزمان هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار