سفیر انگلیس: به ایران برگشتم/برگزیت اثری بر تعهدمان به برجام ندارد

سفیر انگلیس در ایران که پس از بازداشتش در تهران به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی کشور را ترک کرده بود، امروز از بازگشتش به تهران خبر داد.
کد خبر: ۳۸۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵ - 06February 2020

سفیر انگلیس: به ایران برگشتم/برگزیت اثری بر تعهدمان به برجام نداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «رابرت مک‌ایر» سفیر انگلیس در ایران که بعد از جنجال‌ها پیرامون حضورش در یک تجمع غیرقانونی تهران را ترک کرده بود امروز (پنجشنبه) با انتشار ویدئویی به زبان فارسی بازگشتش را اعلام کرد.

«مک‌ایر» با انتشار این ویدئو در اینستاگرام گفت: «من اخیراً از لندن به تهران برگشتم. این سفر مهمی بود که از قبل برنامه‌ریزی شده بود.»

مک‌ایر، روز ۲۲ دی‌ماه پس از حضور در یک تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر برای مدت کوتاهی بازداشت و سپس آزاد شد. او روز ۲۵ دی‌ تهران را ترک کرد.

مک‌ایر درباره سفرش به لندن گفت: «من با وزیر خارجه کشورمان و دیگر مقامات ارشد کشورمان دیدار داشتم و با آن‌ها درباره اینکه چگونه می‌توان موضوعاتی که برای ایران و بریتانیا مهم هستند را پیش برد صحبت کردم.»

وی سپس به مسئله «برجام» پرداخت و مدعی شد کشورش قصد دارد با طرف‌های این توافق هسته‌ای از جمله ایران همکاری کند.

مک‌ایر خاطرنشان کرد: «در مورد برجام ما می‌خواهیم با ایران، فرانسه و آلمان و همچنین روسیه و چین همکاری کنیم تا از مکانیزم حل اختلاف یعنی Dispute resolution mechanism استفاده کنیم و راهی به جلو پیدا کنیم که بتوان نگرانی بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین نگرانی‌های ایران درباره مزایای اقتصادی که از آن برخوردار می‌شود را برطرف کنیم.»

سفیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه در هفته گذشته مقام‌های ساز و کار موسوم به «اینستکس» به تهران سفر کرده‌اند آن را مایه خوشحالی دانست.

وی گفت: «باعث خوشحالی بود که هفته گذشته شاهد آمدن مقامات اینستکس به تهران بودیم که درباره پیشرفت کار این‌ها با مقامات ایران گفتگو کردند.»

مک‌ایر همچنین تأکید کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تعهد این کشور نسبت به برجام و اینستکس را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

وی گفت: «بعضی وقت‌ها از من می‌پرسند آیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعهد کلی ما را نسبت به اینستکس و همچنین برجام تحت تأثیر قرار می‌دهد یا نه. جواب من این است: "خیر؛ ما کاملاً نسبت به این موضوعات متعهد باقی خواهیم ماند.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها