دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کسب جایگاه روسیه در صادرات سلاح توسط چین

شرکت‌های چینی با کسب مقاوم دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ سلاح در جهان پس از آمریکا، جایگاه روسیه را به دست آورده‌اند.
کد خبر: ۳۸۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲ - 12February 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: مؤسسه صلح استکهلم (SIPRI) از منابع معتبر در حوزه مطالعات بازار سلاح (تولید، صادرات، واردات و تسلیحات) در سطح دنیاست و مطالبی که منتشر می‌کند، معمولاً مورد استناد بسیاری از مجامع تخصصی است.

این مؤسسه در آخرین پژوهشی که ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ در خصوص میزان تولید و صادرات تسلیحات کشور‌های برتر جهان منتشر کرده، چین را جزو کشو‌های برتر در تولید و صادرات سلاح معرفی می‌کند. این در حالی است که تا پیش از این در میان ۱۰۰ شرکت برتر حوزه تسلیحات جهان، از ۲۰ شرکتی که در صدر لیست قرار داشتند، تعداد ۱۱ شرکت آمریکایی، شش شرکت اروپای غربی و سه شرکت روسی بودند، اما اکنون در میان ۲۰ شرکت برتر تولید و صادرکننده سلاح در جهان، چهار شرکت چینی قرار می‌گیرند.

از ۲۸۴.۱ میلیارد دلار تولید و صادرات سلاح در حدود ۵۴.۱ میلیارد به چهار شرکت چینی تعلق دارد؛ بنابراین سه شرکت از چهار شرکت چینی جزو ۱۰ کشور برتر در تولید و فروش سلاح قرار می‌گیرند که در سه حوزه هوافضا، الکترونیک و سیستم زمینی فعالیت می‌کنند.

کسب جایگاه روسیه در صادرات سلاح توسط چین

البته در میان بزرگترین شرکت‌ها، شرکت هواپیمایی حمل و نقل هوایی چین (AVIC) است که با فروش ۲۰.۱ میلیارد دلار سلاح در رتبه ششم جهان قرار دارد. شرکت گروه صنایع شمالی شمال (NORINCO) که با فروش ۱۷.۲ میلیارد دلار در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد که بزرگترین تولید کننده سیستم‌های زمینی در جهان است.

بدین ترتیب شرکت‌های چینی با کسب مقاوم دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ سلاح در جهان پس از آمریکا، جایگاه روسیه را به دست آورد‌ه‌اند.

برخلاف اکثر تولیدکنندگان مهم اسلحه جهانی، شرکت‌های تسلیحاتی چینی در درجه اول در یک بخش تولید اسلحه تخصص دارند؛ به‌عنوان مثال شرکت هواپیمایی حمل و نقل هوایی چین (AVIC) بیشتر هواپیما تولید می‌کند در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تسلیحات غیر چینی طیف گسترده‌ای از محصولات نظامی را در بخش‌های مختلف ازجمله هوافضا، سیستم‌های زمینی و کشتی‌سازی آن هم در یک شرکت، تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار