یادداشت/ داود عامری

ایام‌الله «دهه فجر» و رویکرد‌های نو

با توجه به گذر انقلاب از 40 سالگی که در فرهنگ اسلامی آن را مرحله‌ای از تکامل می‌دانیم، باید در شروع گام دوم انقلاب، نگاهی عمیق‌تر و با نگاه به منشور انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم تبیین شده است، پاسداشت ارزش‌ها و اهداف انقلاب را با نگاهی نو، پشتوانه راه آینده سازیم.
کد خبر: ۳۸۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۱ - 10February 2020

ایام‌الله «دهه فجر» و رویکرد‌های نوگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ داود عامری؛ ملت بزرگ ایران در تاریخ پر فراز و نشیب خود، روز‌های تاریخی مهمی را سپری کرده‌اند، که در ذهن ملت ایران به یادگار مانده است، اما تاریخ معاصر ملت کهن ایران زمین، روز‌هایی مهم‌تر از ایام‌الله دهه فجر و  ۲۲ بهمن را به یاد ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های اخیر نماز جمعه فرمودند که طبق آیات قرآن، باید ایام‌الله را هم به خاطر مردم آورد و هم آن‌ها را پاسداشت تا در خاطر‌ها بماند، چرا که این ایام سرمایه اجتماعی و فرهنگی یک ملت و نظام هستند؛ بنابراین روز‌های پیروزی ملت ایران بر نظام استبدادی را باید جشن گرفت، بزرگ داشت و شکوه و عظمت آن را برای نسل‌های جدید به درستی تبیین و منتقل کرد.

واقعیت امر این است که ما اگرچه تلاش‌های زیادی برای بزرگداشت ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی می‌کنیم و تا به حال نیز در این عرصه تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اما روند برپایی جشن پیروزی انقلاب و تدارک برنامه‌های یادمانی این مقطع مهم تاریخ انقلاب اسلامی، نیازمند برنامه‌ها و اقداماتی اساسی‌تر، تاثیرگذار و ماندگار متناسب با تغییرات فکری جامعه و ابزار‌های نوین فرهنگی و تبلیغاتی است.

این نگاه تحولی دلایل مختلفی دارد که به صورت مختصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل اصلی و برنامه‌ریزان دهه مبارک فجر، غالباً به صورت روتین و براساس برنامه‌های از پیش تنظیم شده که تبدیل به یک سنت شده است، این کار را هم مثل سایر برنامه‌های ازپیش‌تنظیم‌شده در نظر می‌گیرند که نتیجه آن انجام درست وظیفه است و توجه جدی به کارکرد‌ها و بازتاب‌های اقدامات ندارد.

دومین دلیل، که شاید به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد، اشراف و عجین شدن انقلاب و حوادث آن با زندگی و کار‌های این مدیران و برنامه‌ریزان است، لذا، چون خود به تاریخ انقلاب اسلامی و اهمیت آن وقوف دارند، گمان می‌کنند که دیگران هم، چنین شرایطی دارند، حال آنکه در یک نگاه ساده، چنانچه فرض کنیم افراد زیر پنج سال زمان انقلاب، درک آنچنانی از وضعیت قبل و حین انقلاب نداشته‌اند، بنابراین باید گفت که افراد زیر ۴۵ ساله کشور، از طریق برنامه‌های بزرگداشت، مناسبت‌های انقلاب و روایتگری تاریخ انقلاب با آن آشنا شده‌اند، لذا باید با توجه به توالی نسل‌ها، برنامه‌های بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با قوت و قدرت ادامه پیدا کند و گمان نکنیم که در حال تکرار هستیم، بلکه باید گفت که این برنامه‌ها هستند که نسل جدید را با انقلاب اسلامی و اهداف آن و همچنین راه دشوار پیروزی پدران و مادران انقلابی را بر پسران و دختران امروز و فردا بازنمایی می‌کنند.

برای اینکه برنامه‌ریزی‌های دهه فجر انقلاب اسلامی و البته بسیاری از مناسبت‌ها و ایام دهه‌های انقلاب اسلامی، طراوت و تازگی خود را حفظ کند، باید برای برگزاری آن‌ها از جوانان و نوجوانان استفاده کرد. این رده‌های سنی به جهت آنکه نیازمندی‌های روز را به جای درک کردن، زندگی می‌کنند، در نتیجه آشناتر به جذابیت‌های مورد نیاز جوانان و نوجوانان هستند، ضمن آنکه مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی، در صورت تکراری بودن نیز، برای آن‌ها در حکم تکرار نیست، در نتیجه با اشتیاق و انرژی بیشتری به آن می‌پردازند و همین انرژی و اشتیاق، ضمن افزایش کیفیت، بر تاثیرگذاری برنامه‌ها نیز می‌افزاید.

اشاره کردیم که پاسداشت ایام الله دهه فجر باید به صورت عمقی و تاثیرگذار باشد. این سخن به معنای آن است که ما نباید در پوسته و ظاهر توقف کنیم، بلکه باید بتوانیم با فراهم کردن زمینه ورود ادبیات و هنر اصیل و جدی به ساحت انقلاب و تولید آثار جدی و درخور برای روایت انقلاب در قالب کتاب‌های مختلف، رمان‌های فاخر، فیلم‌های سینمایی ماندگار و شاخص و... زمینه پویایی بیشتر این جشن‌ها را فراهم کنیم.

ما معتقدیم که انقلاب ما، جنبه فرهنگی و اعتقادی داشته و باید این را با لباس ادبیات و هنر فاخر ایرانی اسلامی به آیندگان منتقل کرده و برای مردمان امروز در لباس زیبای ادبیات و هنر تبیین کنیم. چنین نمونه‌های بزرگی را در تاریخ شاهد بوده‌ایم. «ویکتور هوگو» در رمان ماندگار «بینوایان»، به روایت گوشه‌هایی از انقلاب فرانسه پرداخته است و اکثر مردم، نه وقت و نه علاقه‌ای به خواندن تاریخ انقلاب فرانسه دارند، اما داستان بلند بینوایان، ناخودآگاه آن‌ها را به انقلاب فرانسه پیوند می‌دهد و همینطور رمان‌های بزرگی مثل «جنگ و صلح» و «دکتر ژیرا گو» و… به گوشه‌هایی از انقلاب روسیه پرداخته و آن‌ها را در تاریخ و در بین مردم ماندگار کرده‌اند.

لذا، با توجه به گذر انقلاب از 40 سالگی که در فرهنگ اسلامی آن را مرحله‌ای از تکامل می‌دانیم، باید در شروع گام دوم انقلاب، نگاهی عمیق‌تر و با نگاه به منشور انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم تبیین شده است، پاسداشت ارزش‌ها و اهداف انقلاب را با نگاهی نو، پشتوانه راه آینده سازیم. انشاءالله

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار